beantwoord

Reis van Maastricht naar Groningen; moet ik bij een tussenstop van 2 uur in- en uitchecken?

Stel ik ga van Maastricht naar Groningen, In Utrecht wil ik een uur of twee shoppen gaan.
Ben ik dan voordeliger uit als ik niet uitcheck?
Reis Maastricht _Groningen kost € 25,40
Reis Maastricht _ Utrecht kost € 22,90
Reis Utrecht _ Groningen kost € 23,90
Dus als ik in Utrecht uitcheck, en voor verder voortzetten van mijn reis weer incheck, ben ik dus € 46,80 kwijt voor dezelfde reis die anders € 25,40 zal kosten.

Klopt dit verhaal?
En kan ik zonder uit te checken een tussenstop maken van 2 uren?
icon

Beste antwoord door Stephan NS 9 juli 2014, 10:38

Hallo Peter159,

Welkom op het NS Serviceforum. Als je langer dan 35 minuten op een station blijft (of in jouw geval even het centrum ingaat), moet je wel uitchecken. Als je je reis vervolgt, check je weer in. Omdat de tariefeenheden opnieuw beginnen te tellen, ben je inderdaad duurder uit dan dat je in één keer van Groningen naar Maastricht gaat. In dit geval is het dus geen slecht advies om een e-ticket aan te schaffen, klik hier. Hiermee kun je wel een tussenstop maken van langer dan 35 minuten, zonder extra kosten te maken. Ik heb je topic verplaatst naar "OV-chipkaart", omdat het gaat over het in- en uitchecken tijdens je reis.

Groet,
Stephan
Bekijk origineel

11 reacties

Zodra je het station verlaat ben je verplicht om uit te checken.

In het door jou genoemde geval kun je beter een e-ticket kopen. Daarmee mag je je reis wel onderbreken.
Reputatie 6
Badge +2
De genoemde prijs van € 46,80 geldt bij tegen vol tarief op saldo reizen. Met de eenmalige chipkaart kost het € 26,40. Het op Utrecht Centraal uit- en inchecken kost daarbij niets extra. Een e-ticket is inderdaad het voordeligst, € 25,40.
Reputatie 3
Badge
De genoemde prijs van € 46,80 geldt bij tegen vol tarief op saldo reizen. Met de eenmalige chipkaart kost het € 26,40. Het op Utrecht Centraal uit- en inchecken kost niets extra. Een e-ticket is inderdaad het voordeligst, € 25,40.

Als je reist met een anonieme of persoonlijke OV-chipkaart moet je WEL uit- en inchecken, en kost het je ook geld, want de reis wordt, zoals Peter159 aangeeft, gesplitst in twee kortere reizen waardoor je je langeafstandskorting en maximaal aantal tariefeenheden kwijt raakt. Het betekent dat je in dit geval beter met een eenmalige chipkaart of een e-ticket vol tarief kunt reizen, dan bijvoorbeeld met Dal Voordeel op je persoonlijke kaart.

Stel dat je in Groningen na 9 uur incheckt, dan betaal je voor Groningen-Utrecht € 14,30 en voor Utrecht-Maastricht € 13,70; bij elkaar € 28,00, en dat is zelfs nog duurder dan een eenmalige chipkaart vol tarief, en zeker duurder dan een e-ticket vol tarief.

Als dit klopt, vind ik het op zijn zachtst gezegd vreemd en lijkt het op een weeffout in het systeem. Als ik Dal Voordeel heb, zou ik ervan uitgaan dat ik niet eerst nog eens per reis moet gaan uitzoeken of ik niet toch een eenmalig kaartje of een e-ticket moet kopen.
Reputatie 6
Badge +2
Het is inderdaad opmerkelijk. Het is wat onlogisch dat het onderbreken van de reis in het ene geval wel geld kost en in de andere gevallen niet. Het is een toevallig gevolg van de technische mogelijkheden.

Meer algemeen is overigens het "moeten" gaan uitzoeken wat het voordeligst is in het OV en elders heel gebruikelijk.
Reputatie 3
Badge
Dus als ze niet opletten worden vaste klanten benadeeld ten opzichte van incidentele reizigers, en dat voelt voor mij meer dan 'wat onlogisch'. Ik wil niet verongelijkt overkomen, maar het voelt een beetje onrechtvaardig 😉.

En het begint erop te lijken dat er nogal wat 'toevallige gevolgen' zijn die het voor vaste klanten bepaald niet gemakkelijker maken, terwijl dat toch de bedoeling was.
Reputatie 3
Badge
Overigens nog een ongerijmdheid:

Het effect van dit verschil is dat reizigers worden ontmoedigd om de chipkaart te gebruiken voor dit soort reizen. En ook dat was toch echt niet de bedoeling, dacht ik.
Hallo Peter159,

Welkom op het NS Serviceforum. Als je langer dan 35 minuten op een station blijft (of in jouw geval even het centrum ingaat), moet je wel uitchecken. Als je je reis vervolgt, check je weer in. Omdat de tariefeenheden opnieuw beginnen te tellen, ben je inderdaad duurder uit dan dat je in één keer van Groningen naar Maastricht gaat. In dit geval is het dus geen slecht advies om een e-ticket aan te schaffen, klik hier. Hiermee kun je wel een tussenstop maken van langer dan 35 minuten, zonder extra kosten te maken. Ik heb je topic verplaatst naar "OV-chipkaart", omdat het gaat over het in- en uitchecken tijdens je reis.

Groet,
Stephan
Reputatie 4
Badge
Hallo Peter159,

Welkom op het NS Serviceforum. Als je langer dan 35 minuten op een station blijft, moet je wel uitchecken. Als je je reis vervolgt, check je weer in.

Hé die heb ik hier nog niet eerder gehoord. Zolang je binnen de ov-chipkaart zone blijft mag je toch de reis onderbreken zonder omchecken. Mits je de reis niet onderbreekt op je vertrekstation (i.v.m. 30 minuten regel) en binnen 6 uur na incheck weer uitcheckt.
Het is in dit geval ook beter eerst te zoeken naar dagkaartacties van Kruidvat, Hema, Albert Heijn, Blokker etc waar een dagkaart meestal €14-18 kost.
Hallo Peter159,

Welkom op het NS Serviceforum. Als je langer dan 35 minuten op een station blijft, moet je wel uitchecken. Als je je reis vervolgt, check je weer in.

Hé die heb ik hier nog niet eerder gehoord. Zolang je binnen de ov-chipkaart zone blijft mag je toch de reis onderbreken zonder omchecken. Mits je de reis niet onderbreekt op je vertrekstation (i.v.m. 30 minuten regel) en binnen 6 uur na incheck weer uitcheckt.

Ja dat mag, StephanNS bedoelt ws als je langer dan 35 min buiten het station verblijft, want anders zouden mensen bij een vertraging allemaal opnieuw uit en in moeten checken.
En bij zulke reizen kan je beter een dagkaart aanbieding zoeken.

Reageer