beantwoord

Reiskosten kloppen niet

Ik heb een dalvrij abbonnement, 40%.

Ik heb om 7:40 ingecheckt in Steenwijk. Doorgereisd naar Meppel maar uitgecheckt. Ik besloot om 9:10 weer in te checken want ik besloot naar Assen te gaan. Hij gaf "Overstap OK DalVrij" aan op de paal.

Toen ik in Assen aan kwam, stond er "Rit: 8,40".

Het was een experiment om te zien of ik ook DalVrij kon krijgen na 9:00. Maar nu snap ik er niks meer van!

Een losse rit Meppel-Assen betreft vol tarief 9,30 euro. Met korting is dit 5,60 euro.
Steenwijk-Assen, vol tarief, betreft 11,70 euro.

Op geen enkele manier kom ik op dit bedrag van 8,40 uit. Hoe kan dit?
icon

Beste antwoord door Denice NS 10 mei 2017, 12:01

Hi Mutiej. Welkom op het NS Serviceforum!

Ik kan me wel voorstellen dat het tarief een beetje verwarrend is. Wanneer je uitcheckt en je vervolgt binnen 35 minuten je reis dan zal dit worden gezien als een 'overstap'. Kortom, om over te schakelen naar je abonnement (na 9.00 uur) dien je je rit dus minimaal 35 minuten te onderbreken voordat je weer incheckt. Omdat je nu waarschijnlijk binnen 35 minuten weer hebt ingecheckt en naar Assen bent gegaan is het tarief gehanteerd op basis van je 1e check in (in de spits). Echter is er ook lange afstandskorting toegepast zodat je niet opnieuw het opstaptarief betaald (de ritprijs van € 3,30 van Steenwijk naar Meppel had je immers al betaald). Kortom, je hebt € 3,30 voor de rit Steenwijk-Meppel betaald en € 8,40 voor de rit Meppel - Assen. Totaal € 11,70. Je kan op de website van OV-chipkaart of via Mijn NS je reisgegevens inzien om na te gaan wat er precies is afgeschreven.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Om mee te starten, dalvrij 40% bestaat niet. Het is ofwel Dalvrij (100% korting in daluren) of Dal Voordeel (40% korting in daluren).

Als binnen 35 minuten na uitchecken opnieuw wordt ingecheckt, begint de tariefstructuur van de originele check-in door te lopen.

Je kunt het best in MijnNS kijken naar je reishistorie. Hier staat gespecificeerd, inclusief prijs, wat er precies gebeurd is.
Reputatie 7
Badge +3
Zoals het paaltje al aangeeft was het een overstap wat betekent dat U binnen 35 minuten na het uitchecken in Meppel weer hebt ingecheckt. In dat geval is er geen sprake van een nieuwe reis en betaalt U ook voor het tweede deel van uw reis gewoon het volle tarief.

Dat er €8.40 wordt afgerekend in plaats van €9.30 komt omdat bij een overstap het aantal kilometers van het eerste en tweede deel van uw reis voor de prijsberekening wordt samengevoegd tot één enkele reis wat goedkoper is dan de optelsom van twee losse enkele reizen. Als U de kosten van het eerste en tweede deel van uw reis optelt dan is dat samen precies de prijs van een enkele reis Steenwijk-Assen.
Hi Mutiej. Welkom op het NS Serviceforum!

Ik kan me wel voorstellen dat het tarief een beetje verwarrend is. Wanneer je uitcheckt en je vervolgt binnen 35 minuten je reis dan zal dit worden gezien als een 'overstap'. Kortom, om over te schakelen naar je abonnement (na 9.00 uur) dien je je rit dus minimaal 35 minuten te onderbreken voordat je weer incheckt. Omdat je nu waarschijnlijk binnen 35 minuten weer hebt ingecheckt en naar Assen bent gegaan is het tarief gehanteerd op basis van je 1e check in (in de spits). Echter is er ook lange afstandskorting toegepast zodat je niet opnieuw het opstaptarief betaald (de ritprijs van € 3,30 van Steenwijk naar Meppel had je immers al betaald). Kortom, je hebt € 3,30 voor de rit Steenwijk-Meppel betaald en € 8,40 voor de rit Meppel - Assen. Totaal € 11,70. Je kan op de website van OV-chipkaart of via Mijn NS je reisgegevens inzien om na te gaan wat er precies is afgeschreven.
Reputatie 7
Badge +4
U geeft wel aan wanneer u incheckte maar niet wanneer u reisde. Als u om 7.40 heeft ingecheckt, had u de trein kunnen nemen naar Meppel en dan had u rond 7.56 weer kunnen uitchecken.

Als u dan om 09.10 incheckt, krijgt u geen mededeling 'Overstap OK', maar reist u met korting. De totaalprijs was dan €3,30 plus €5,60 is €8,90 geweest.

Door te laat uitchecken in Meppel, heeft u zichzelf benadeeld. Als u heeft uitgecheckt tegen spitstarief, kunt u pas na 35 minuten weer tegen kortingstarief inchecken. Vroeger kon dat zodra de daluren begonnen waren, nu niet meer.

Verder verwijs ik naar bovenstaande.
Reputatie 7
Badge +3
Anderhalf uur voor het stukje Steenwijk-Meppel is inderdaad is wel vreemd.

Ik ben gisteren met mijn vader naar Duivendrecht gegaan met de trein .!

Normale reis heen en weer is 19.20 .. maar bij het uitchecken is er zowel heen als terug bijna 25 euro afgeschreven!!! Dus 50 euro voor een rit van 20 euro !! Hoe gaan we dit oplossen en hoe kan hij zijn geld terug krijgen !!

Hij heeft een losse ov chipkaart….

M.v.g

Berry

Goedemiddag Berry35. Welkom bij de NS Community.

Als het een anonieme OV-chipkaart betreft wil ik je vragen om contact te zoeken met onze Klantenservice. Zij zullen dit vervolgens uitzoeken en indien nodig rechtzetten. Als je vader een persoonlijke OV-chipkaart heeft kan hij dit contact enkel zelf leggen.

Reputatie 7
Badge +3

Normale reis heen en weer is 19.20 .. maar bij het uitchecken is er zowel heen als terug bijna 25 euro afgeschreven!!! Dus 50 euro voor een rit van 20 euro !! Hoe gaan we dit oplossen en hoe kan hij zijn geld terug krijgen !!

Vanaf welk station reisden jullie? Als dat een station is met meerdere vervoerders (bv. Arriva of Connexxion) dan moet je er goed op letten bij de juiste vervoerder in- en uit te checken. Anders wordt er zowel bij het in- als bij het uitchecken steeds het instaptarief afgeschreven i.p.v. dat er bij het uitchecken het juiste bedrag wordt berekend. En dat kan aardig oplopen :slight_smile:

Contact met de klanteNService is inderdaad het beste om het te laten corrigeren.

Vanaf welk station reisden jullie? Als dat een station is met meerdere vervoerders (bv. Arriva of Connexxion) dan moet je er goed op letten bij de juiste vervoerder in- en uit te checken. Anders wordt er steeds het instaptarief afgeschreven en wordt bij het uitchecken niet het juiste bedrag berekend. En dat kan aardig oplopen :slight_smile:

Contact met de klanteNService is inderdaad het beste om het te laten corrigeren.

Vanaf station de Vink maar krijg net te horen dat het al is geregeld !! Mijn vader had al gebeld dus ik wil jullie bedanken voor de snelle reacties !! Ik wens jullie een fijne dag

M.v.g

Berry

Fijn dat het opgelost is Berry35. Geen dank en jij ook een fijne dag.

Reageer