beantwoord

reiskosten OV en BTW

• 26 januari 2016
  • 8 reacties
  • 31502 Bekeken

Kan ik een OV reiskostenoverzicht met BTW opvragen? Hoe doe ik dat ? Heb begrepen dat in het OV kaartje 6% BTW begrepen zit.
In verband met doorbelasten naar een BTW plichtige zou ik de BTW die opgenomen zit graag separaat zien.
icon

Beste antwoord door Tochjo 26 januari 2016, 15:00

In een eerder topic schreef een moderator:

Wij versturen geen BTW-facturen voor de reizen die je met de OV-chipkaart hebt gemaakt. Op trein- en busreizen zit standaard 6% btw; dit wordt hier op de website van de Belastingdienst bevestigd. Je hebt normaal gesproken een correcte factuur nodig om btw te mogen aftrekken, maar de Belastingdienst heeft een uitzondering gemaakt voor openbaar vervoerbewijzen en taxivervoer binnen Nederland. Je mag dus 6% btw verrekenen zonder dat het op je transactieoverzicht staat. Een en ander kan je nog verifiëren door contact op te nemen met de Belastingdienst.
Bekijk origineel

8 reacties

Badge +3
In een eerder topic schreef een moderator:

Wij versturen geen BTW-facturen voor de reizen die je met de OV-chipkaart hebt gemaakt. Op trein- en busreizen zit standaard 6% btw; dit wordt hier op de website van de Belastingdienst bevestigd. Je hebt normaal gesproken een correcte factuur nodig om btw te mogen aftrekken, maar de Belastingdienst heeft een uitzondering gemaakt voor openbaar vervoerbewijzen en taxivervoer binnen Nederland. Je mag dus 6% btw verrekenen zonder dat het op je transactieoverzicht staat. Een en ander kan je nog verifiëren door contact op te nemen met de Belastingdienst.
Merci goed antwoord hiermee kan ik verder
Beste Inge, ik ben benieuwd of de 6% ook geldt voor het NS-abonnement of geldt daar het hoge tarief voor?
Welk NS-abonnement heb je SGMPol? Mocht het om een zakelijk abonnement gaan dan heb je mogelijk hier iets aan.
Het gaat om een NS-voordeeluren-abonnement, geen zakelijk abonnement!
Voor het Voordeelurenabonnement geldt ook 6% BTW. En voor de reizen die je met dat abonnement maakt geldt dat ook.
Stel ik gebruik wel eens een groepsretour voor mijn zakelijke bezoeken: hoe trek ik dit af van de BTW?
Reputatie 3
Is dit niet een vraag voor je boekhouder ?
Je kan de BTW zelf uitrekenen.
De BTW is 6/106 maal de prijs van het kaartje.

Reageer