beantwoord

Reiskosten traject Heiloo - Zutphen

• 28 februari 2018
  • 9 reacties
  • 154 Bekeken

Afgelopen weekend reisde ik weer van Heiloo naar Zutphen. Trajectkosten 22,20 (normaliter)
Nu met een tussenstop op station Veenendaal De klomp (Dit traject kost 18,10) daarna verder naar Zutphen, kosten 10,00. :?:?
Dus totaal 28,10. :?

Wie kan mij dit uitleggen??
icon

Beste antwoord door achja 28 februari 2018, 19:40

Wanneer u uw reis langer dan 35 minuten onderbreekt, dan brengt NS twee losse reizen in rekening. Omdat de eerste kilometers relatief aanzienlijk duurder zijn dan de laatste kilometers wordt de reis daardoor duurder. Als u een los vervoersbewijs had gekocht (e-ticket of eenmalige chipkaart) dan had u zonder meerkosten uw reis kunnen onderbreken, wellicht handig om te weten voor een volgende keer.
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 4
Wanneer u uw reis langer dan 35 minuten onderbreekt, dan brengt NS twee losse reizen in rekening. Omdat de eerste kilometers relatief aanzienlijk duurder zijn dan de laatste kilometers wordt de reis daardoor duurder. Als u een los vervoersbewijs had gekocht (e-ticket of eenmalige chipkaart) dan had u zonder meerkosten uw reis kunnen onderbreken, wellicht handig om te weten voor een volgende keer.
Badge +3
Welkom op het forum!

Als er meer dan 35 minuten zitten tussen uitchecken en inchecken geldt het niet meer als een overstap (of vervolg van je reis) en verlies je de langeafstandskorting.

Dus je hebt in dit geval twee (kortere, dus relatief duurdere) reizen gemaakt, plus je betaalt voor de nieuwe reis vanuit De Klomp opnieuw een instaptarief.

Edit: Achja was me voor. Goede tip een e-ticket (op papier of in de app, zonder meerkosten) of desnoods een los kaartje uit de automaat voor € 1,- extra.
Reputatie 7
Badge +3
Daarnaast is de reis via Veenendaal wellicht (?) een omrit terwijl het normale tarief gebaseerd is op een kortere route via Amersfoort. Normaal merk je dat niet, maar als je onderbreekt worden eventuele extra kilometers bij een omrit wel in rekening gebracht.
Badge +3
Nee, het advies is IC Nijmegen en overstap in Arnhem dus het klopt allemaal precies als er twee losse reizen gemaakt zijn.

Tenzij de stop in De Klomp korter was dan 35 minuten natuurlijk, maar dan zou je ook niet aan de € 28,10 komen in totaal (ook al ben ik geen tariefeenhedenexpert). 😃
Reputatie 5
De reis Heiloo-Zutphen wordt door NS berekend via Utrecht-Arnhem, dus langs De Klomp; dit is 153 tariefeenheden en kost € 22,20. Als je in De Klomp binnen 35 minuten uit- en weer incheckt, betaal je dit tarief ook. Als je langer onderbreekt krijg je - zoals door achja en Robert B aangegeven - twee afzonderlijke reizen over 107 en 53 tariefeenheden.
De reis via Apeldoorn is 140 tariefeenheden en dus korter. Door via Apeldoorn te reizen en daar om te checken op Arriva zou je reis net iets goedkoper zijn: € 21,46.
Badge +3
Moet je maar net weten dat je dan ook met Arriva kan, voor dat verschil van die 74 cent :P

Wat kost de reis via Apeldoorn ZONDER Arriva eigenlijk dan (140 eenheden NS only), of hebben ze dat gelijk getrokken?

Goede info dus dank Rudi!

Het goedkoopste e-ticket enkeltje (Sliedrecht - Hardinxveld Blauwe Zoom) à € 1,08 raad ik nog steeds aan voor de mensen die per se geen ov-chipkaart willen met € 16,- saldo om iemand uit te zwaaien of boodschappen te doen op een station met poortjes (of anders lekker anoniem een RailRunner uit de automaat) 🙂
Reputatie 5
Wat kost de reis via Apeldoorn ZONDER Arriva eigenlijk dan (140 eenheden NS only), of hebben ze dat gelijk getrokken?
De regiotarieven zijn - ook per regio - iets verschillend en ze worden in centen afgerekend. 140 eenheden bij NS kosten € 21,20.
(zie www.ns.nl/binaries/_ht_1512652326092/content/assets/ns-nl/klantenservice/2018/prijzen-2018.pdf)
Afgelopen weekend reisde ik weer van Heiloo naar Zutphen. Trajectkosten 22,20
Waarom koopt u geen 2 NS-treinkaartjes (2 x enkele reis) voor €12 per stuk?
https://www.vakantieveilingen.nl/winstpakker.html
Reputatie 4
Misschien omdat hier niet ter zake doet...

Reageer