beantwoord

Reiskosten van Arnhem naar Ede-Wageningen

Hoe kan het dat de reis van Arnhem naar Ede-Wageningen €2,80 kost en de reis van Ede-Wageningen naar Arnhem €3,80. Beide reizen zijn gemaakt in een sprinter.
icon

Beste antwoord door Keuzereiziger 15 juli 2016, 09:29

9292OV geeft in dit geval de juiste informatie over de verdeling van de prijs als u een reis plant, en dan klikt op 'bekijk korting en details' (onder de weergegeven prijs) en vervolgens op 'Alle beschikbare prijzen? klik hier'.

Op de heenreis betaalt u € 2,56 aan Arriva en € 2,80 aan NS, op de terugweg € 3,80 aan NS en € 1,68 aan Arriva. De heenweg kost dus in totaal € 5,36 en de terugweg € 5,48, exact het verschil van € 0,12 dat u noemt.

In uw eerdere melding van 'een online ticket kopen bij NS' verwart u waarschijnlijk de aanschaf van een een eticket voor de hele reis met het betalen van het NS-deel van de reis met de OV-chipkaart.

Het verschil in de prijs van de heen- en de terugweg zit 'm in de manier waarop bij NS en Arriva prijzen worden berekend. Bovendien betaalt u bij NS altijd afgerond op € 0,10, en bij Arriva niet.
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 6
Badge +1
Heeft u naast NS op dezelfde reis ook gereisd met een andere vervoerder toevallig? Dat zou het verschil verklaren. Als u eerst met Arriva naar Arnhem reist bijvoorbeeld, en dan door naar Ede-Wageningen, berekent NS niet opnieuw het opstaptarief als u binnen dezelfde tariefperiode reist.
Ik reis inderdaad eerst met Arriva naar Arnhem. Maar wanneer ik bij de NS een los kaartje zou kopen zal er maar 12 cent verschil zitten tussen de heen en terug reis. Waarom betaal ik met mijn ov kaart dan meer dan wanneer ik een los kaartje zou kopen via de site van NS.
Reputatie 6
Badge +1
Wellicht helpt het als u even vertelt waar u vertrekt binnen het Arriva-gebied. Wat er gebeurt is het volgende:
- U checkt in bij Arriva
- U checkt op Arnhem uit bij Arriva en in bij NS
- U checkt op Ede-Wageningen uit bij NS.

Checkt u aan start én in Arnhem in tijdens dezelfde tariefperiode (spits of dal), dan blijft de langeafstandskorting behouden en betaalt u voor Arnhem-Ede minder dan de prijs vol tarief. Checkt u in beide gevallen in tijdens de spits, dan betaalt u in totaal precies hetzelfde als een e-ticket kost.

Begint u uw reis in de daluren, maar is het inmiddels spits als u in Arnhem aankomt, dan betaalt u voor het eerste deel 60%, en voor Arnhem-Ede de volledige prijs van een los kaartje Arnhem-Ede. De langeafstandskorting geldt niet; u rekent dus af voor twee aparte reizen. Het KAN voorkomen dat uw totale reis dan duurder is dan bij het kopen van een e-ticket, afhankelijk van de afstand tot Arnhem.
Ik reis om 7.45 vanaf Duiven naar Arnhem en van Arnhem naar Ede-Wageningen. Om 17.06 uur reis ik van Ede-Wageningen naar Arnhem en van Arnhem naar Duiven.
Reputatie 6
Badge +1
9292OV geeft in dit geval de juiste informatie over de verdeling van de prijs als u een reis plant, en dan klikt op 'bekijk korting en details' (onder de weergegeven prijs) en vervolgens op 'Alle beschikbare prijzen? klik hier'.

Op de heenreis betaalt u € 2,56 aan Arriva en € 2,80 aan NS, op de terugweg € 3,80 aan NS en € 1,68 aan Arriva. De heenweg kost dus in totaal € 5,36 en de terugweg € 5,48, exact het verschil van € 0,12 dat u noemt.

In uw eerdere melding van 'een online ticket kopen bij NS' verwart u waarschijnlijk de aanschaf van een een eticket voor de hele reis met het betalen van het NS-deel van de reis met de OV-chipkaart.

Het verschil in de prijs van de heen- en de terugweg zit 'm in de manier waarop bij NS en Arriva prijzen worden berekend. Bovendien betaalt u bij NS altijd afgerond op € 0,10, en bij Arriva niet.
Dan gaat er bij Arriveren denk ik iets fout, want ik betaal voor de heen en terugreis €2,56.
Reputatie 4
Het kan ook zijn dat er in het ene geval een eenmalige chipkaart is afgerekend en de andere keer met een eigen OV-chipkaart.

Prijsverschillen kunnen door kortingskaarten komen. Etcetera, etcetera.
Reputatie 6
Badge +1
Dan gaat er bij Arriveren denk ik iets fout, want ik betaal voor de heen en terugreis €2,56.

Als dat zo is zou ik contact opnemen met Arriva. Zij zullen u waarschijnlijk vragen om een uitdraai van ov-chipkaart.nl, want zij kunnen de reisgegevens van NS niet inzien. Een dergelijk probleem is eerder gemeld bij de overgang Connexxion-NS. Voor klantenservice van Arriva zie https://www.arriva.nl/gelderland/service-contact/contact.htm
Ik raad inderdaad aan met Klantenservice Arriva contact op te nemen.
Bedankt voor de reacties. Inmiddels heb ik contact gezocht met Arriva.
Badge +3
Voor de nieuwsgieringen en andere reizigers die dit prijsverschil hebben ervaren: Arriva heeft ontdekt dat door een software-update er een fout is ontstaan in de prijsberekening van haar OV-chipkaartapparatuur in de Achterhoek en van de MerwedeLingelijn en Vechtdallijnen. Hierdoor is mogelijk de lange-afstandskorting voor reizigers die in de periode van 5 t/m 26 juli 2016 hun reis met NS én Arriva hebben afgelegd, en daarbij op saldo reisden, niet verrekend.

Zie deze pagina voor meer informatie, ook over het aanvragen van restitutie.

Reageer