Reisonderbreking met korting

Afgelopen donderdag een reis Maastricht – Almere Buiten gemaakt: kosten volgens NS 15,50

Echter, ik heb op Sittard het station verlaten en daar staan poortjes….
Ik verliet het gebied buiten de poortjes voor een tijdsduur van ruim een uur.

Welkom in de wereld van de OV-Chipkaart: ik betaalde dus een enkele reis Maastricht - Sittard (2,10) + Sittard – Almere Buiten (15,20).
Bij elkaar is dat 1,80 meer dan de genoemde 15,50. Nu is het "maar" 1,80 euro maar het gaat om in principe.

Zojuist NS gebeld (positief dat je niet meer met Eva hoeft te praten). Het is eenmalig geregeld (waarvoor nogmaals dank).

Het is toch werkelijk van de zotte dat ik vroeger met een treinkaartje kon gaan en staan waar ik wilde en nu met een OV-Chipkaart moet uitchecken? De poortjes zijn op steeds meer stations dicht, dus steeds meer zal ook in te maken krijgen met een reisonderbreking die extra geld gaat kosten (even naar de stad heen-en-weer of een familielid bezoeken onderweg gaat niet binnen 35 minuten). Blijkbaar is de Chipkaart niet zo'n geavanceerd product als ik dacht. In London registreert een vergelijkbare kaart zelfs dat je boven het tarief van een dagkaart uitkomt (en vervolgens wordt er een dagkaart op je kaart gezet en betaal je niets extra's meer).

Enige oplossing die ik in Nederland ken is de E-ticket (zelfs via de reisplanner tegenwoordig), maar die is er alleen voor vol tarief.
Waarom is er niet ook zo'n ticket te koop met korting?

Kortom: waarom laat NS zijn vaste klanten extra betalen?

Met vriendelijke groet,

Michiel van Dijk

15 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Blijkbaar is de Chipkaart niet zo'n geavanceerd product als ik dacht.
Het is een keuze van NS over wat wordt beschouwd als één reis. Het systeem is in dit geval geavanceerd genoeg om volgens deze keuze te werken. Vroeger was het systeem niet geavanceerd genoeg, en was een keuze van NS niet aan de orde. Deze geavanceerdheid van het systeem is op dit punt voor de reiziger inderdaad geen verbetering.
bijdragevandennis
Kortom: waarom laat NS zijn vaste klanten extra betalen?

Het al even korte antwoord luidt: omdat ze dat kunnen.

Die klanten betalen toch wel, want ze hebben vaak geen alternatief.
De Tweede Kamer had vooraf grote beloften dat reizen na afschaffen van de oude papieren kaartjes niet duurder zou worden, maar laat na om vervoerders die de ov-chipkaart hebben aangegrepen om de ene (al dan niet verkapte) prijsverhoging na de andere in te voeren op de vingers te tikken.
Jammer dat NS zelf even niet reageert....
Reputatie 4
Wat valt er verder te reageren? Meer dan 35 minuten pauze geldt gewoon als twee aparte reizen. Bij de bus geldt een soortgelijke beperking overigens al sinds vele tientallen jaren.

E-tickets met korting zijn er niet omdat je daar mee niet incheckt en dan is in de middagspits niet te controlleren of je wel of niet voor 16.00 uur bent vertrokken.
Het is maar hoe je het systeem inricht. Er zijn met de OV-Chipkaart talloze beperkingen / klantonvriendelijke oplossingen in het leven geroepen. Geen retourtje meer is er ook eentje van. In het buitenland kan het ook, dus waarom bij ons niet....
Reputatie 4
In het buitenland waren retourtjes overal altijd al twee keer zo duur als enkeltjes en dat is in Nederland gelijk getrokken met de rest van de wereld, overigens budgettair neutraal door de enkeltjes goedkoper te maken. Ik zie niet in wat daar klantonvriendelijk aan is, waarom zou alles tot in eeuwigheid hetzelfde moeten blijven?
Misschien dat je bij NS werkt, het antwoord is een beetje flauw.
Feit is dat er voor de klant aanvullende regeltjes zijn gemaakt bij het invoeren van de kaart, omdat het systeem het - tot toen geldende - normale kaarttarief niet aan kon. Ze hadden ook gewoon de oude kaartjes digitaal op chipkaarten kunnen laden, dat is bij de invoering wel genoemd als mogelijkheid. Was er geen enkel probleem ontstaan. Het reizen per saldo levert allerlei aanvullende problemen op die de klant (waar ik er eentje van ben) meer geld kost. Dat zou in een digitale ontwikkelde wereld waarin we leven toch niet zo hoeven te zijn.
Reputatie 4
NS is een gewoon commercieel bedrijf heeft dus de vrijheid om zijn tariefsysteem naar eigen goeddunken in te richten. Mensen klagen toch ook niet als Jumbo, AH, C&A hun prijsbeleid of de regeltjes rond spaaracties aanpassen.

Wat betreft die grens van 35 minuten, dat lijkt me volledig redelijk. In het buitenland is onderbreken veelal helemaal niet toegestaan, in Belgie is dat zelfs verboden als je in het station blijft en daar bijvoorbeeld een hapje wil gaan eten bij het overstappen. Je bent daar verplicht bij een overstap de eerstvolgende trein te nemen.
NS is een gewoon commercieel bedrijf.

Als één ding heel duidelijk naar voren is gekomen uit de parlementaire enquete naar het Fyra-fiasco dan is het wel dat NS geen gewoon commercieel bedrijf is.
Goed om te lezen dat de klantenservice coulance heeft toegepast. Wat betreft etickets met (samenreis)korting; dat heb ik momenteel uitgevraagd. Ik durf nog geen toezegging te doen of dit terugkeert.
Reputatie 4
Badge
Er is denk ik een technische reden waarom de 35 min. is ingevoerd. De berekende kosten bij reizen op saldo wordt steeds gemaakt bij uitcheck. Als er tussen de eerste uitcheck en tweede incheck minder dan 35 min zit wordt dit als één reis gezien (afgezien van de spits/dal overgang). In dat geval geldt voor het tweede deel van de reis lagere kosten per km vanwege de langeafstand korting. Dat geldt volgens mij ook bij een retour. De NS wil natuurlijk voorkomen dat mensen de retourreis tegen een veel lagere prijs wordt gemaakt. De huidige opzet van het ov chipkaart systeem is gewoon niet geavanceerd genoeg om dit te kunnen herkennen. Daarom geldt er geen langere tijd dat iemand niet ingecheckt mag zijn om één reis te maken. Dit leidt er wel toe dat een reis via een derde station niet meer mogelijk is. De 35 min is waarschijnlijk alleen ingevoerd om mensen bij een overstap de gelegenheid te geven buiten het poortjes gebied naar winkels of de WC te laten gaan en de mogelijkheid te geven van het ene poortjes gebied naar het andere te gaan (b.v. Hilversum).

Bij het invoeren van reizen op saldo zij de prijzen van enkele reizen iets verlaagd en van retouren iets verhoogd, dit om een retour precies 2x zo duur te maken als een enkele reis. Ook dit is gebeurt vanwege de beperkingen van de huidige structuur ov chipkaart systeem.

De enige manier om dit op korte termijn te verbeteren is een mogelijkheid om op rekening te reizen, waarbij op de backoffice de juiste bedragen uitgerekend kunnen worden. Daar staat natuurlijk wel tegenover de NS wel de opbrengsten uit kaartverkoop gelijk zal willen houden. Dus stel dat de NS ook via de ov chipkaart bij een langere onderbreking dan 35 min langeafstand korting wil geven, zullen ze dat ergens anders weer terug willen verdienen. De vraag is dan wie daar dan weer benadeeld van gaat worden.
Reputatie 7
Badge +3
Ik zie dit eerlijk gezegd echt niet als een probleem. Bij iedere wijziging zullen er mensen zijn voor wie dat gunstiger en mensen voor wie dat ongunstiger uitpakt. Dat is niet te voorkomen want anders kun je nooit iets veranderen. Bij de invoering van de OV-chipkaart is overigens alleen afgesproken dat het GEMIDDELD financieel neutraal zou zijn.
In verband met de vakantie kan ik nog geen antwoord geven op mijn post van 25 juli. Ik kom er zo spoedig mogelijk op terug.
Dank voor de terugkoppeling. Ik wacht af.
Ik moet helaas constateren dat er voorlopig geen etickets met samenreiskorting zullen worden aangeboden.

Reageer