beantwoord

reizen binnen Nederland als Belgische

• 14 juli 2019
  • 7 reacties
  • 324 Bekeken

Ik ga binnenkort 3 weken op vakantie naar Nederland. Wij willen graag een paar grote steden bezoeken met de trein. Nu zie ik hier overal dat je een OV chipkaart moet hebben hiervoor? Online aanvragen wordt te nipt om nog te laten versturen. Hoe kan ik nu het beste de trein nemen? Ik heb ook nog een dochter van 7jaar, in België rijdt ze gratis mee, maar ik neem aan dat dit zo niet werkt in Nederland? Is er een mogelijkheid om goedkoper te reizen als je meerdere binnenlandse reizen doet op een paar weken? Alvast bedankt voor jullie antwoord. Ik heb al gezocht op jullie site maar ik vind het moeilijk om een eenduidig antwoord te vinden op mijn vraag.

bedankt
icon

Beste antwoord door gekke_henkie 15 juli 2019, 20:00

@Ina87,

Wanneer ben je net van plan om door Nederland te reizen?

TLS, die voor de persoonlijke OV-chipkaarten zorgt, heeft momenteel een achterstand. Voor de verzending van persoonlijke OV-chipkaarten naar België zou ik dus 2 weken rekenen. Voor een verzending binnen Nederland reken ik momenteel op 7 tot 10 dagen.

Als je makkelijk (zonder saldo) maar ook zonder korting wil rondreizen, kan je https://utrechtregionpass.com/?lang=nl overwegen. Ondanks de naam kan je deze kaart ook in een aantal plaatsen buiten Utrecht krijgen.

Voor je dochter zou ik toch proberen om een persoonlijke OV-chipkaart te pakken te krijgen. Het gaat veel uitsparen. Als je kennissen in Nederland hebt, zouden zij de kaart ook met hun iDeal kunnen betalen. Zorg dan wel dat de kaart op naam van je dochter staat, maar voor de rest aan jouw gegevens gekoppeld is als contractant. De kaart kan dan bv. naar je eerste Nederlandse verblijfsadres verzonden worden.

Als je het niet erg vind om wat gedoe te hebben, dan kun je bij Bunq ook een rekening openen met iDeal. Dan kan je zelf je persoonlijke OV-chipkaarten aanvragen. Als je ze in Nederland wil laten leveren, vraag dan op het leveringsadres dat ze akkoord gaan met de levering. Je kan er dan direct een abonnement op laten zetten. De OV-chipkaart is gratis als je deze samen met een (volwassenen) abonnement besteld. Of je kan je (Flex) abonnement na ontvangst van de kaart bestellen met iDeal.

Na het bestellen van de abonnementen kan je dan via de NS Klantenservice de rekeningnummers laten wijzigen naar je Belgische IBAN-rekening. De NS rekent voor deze overstap 10 dagen.

De rekening van Bunq wordt na een maand proefperiode betalend. Zeg ze dus tijdig op.

En vergeet niet om de rekening bij het centraal aanspreekpunt van de Nationale Bank van België aan te geven. https://financien.belgium.be/nl/buitenlandse-rekeningen#q1 Dit is een van de redenen dat ik geen Nederlandse rekening met iDeal wil.

Als je voor een 40%-kortingsabonnement gaat, reken dan goed uit hoeveel je ritten op een dag kosten. Als je meerdere korte trajecten aflegt op een dag, dan kan een dagkaart die je kan vinden via www.treinreiziger.nl voordeliger zijn.

En als je kiest voor een Flex-abonnement, hou er dan rekening mee dat je je abonnement pas kan stopzetten/wijzigen naar Flex zonder abonnement na de eerste maand. Je gaat dus ook voor een tweede maand moeten betalen, maar je krijgt na deze tweede maand het te veel betaalde bedrag wel terug.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Het is niet verplicht om een ov-chipkaart te hebben in Nederland. Elk station heeft nog steeds een kaartautomaat staan waar u met pin of muntgeld terechtkunt. Op de grotere stations zijn loketten. U kunt eventueel losse kaartjes kopen of gebruik maken van een anonieme ov-chipkaart. Met een anonieme kaart bespaart u de extra kosten voor de losse kaartjes (€1,- per keer) en kost €7,50. Deze is 5 jaar geldig en er zal saldo op moeten staan. De kaart is in de automaat en bij een loket te halen en op te laden.

Voor uw dochter heeft u een railrunner nodig. Dit is een dagkaart voor €2,50.
Als je buiten de spits kunt reizen zou ik eens kijken naar actiekaartjes, op deze pagina kun je het beste kaartje voor je reis bepalen: https://www.treinreiziger.nl/category/treinkaartjes/

Voor je dochter zou ik dan railrunners aanschaffen, die zijn ook online aan te schaffen voor € 2,50 per dag.
Reputatie 7
Badge +4
Als u echt meerdere reizen maakt, is Kidsvrij wel degelijk een optie. Uw dochter moet dan een persoonlijke ov-chipkaart hebben en dat is wat gedoe vanuit België, maar kan wel. U bent dan weliswaar €7,50 kwijt en moet het de eerste keer in Nederland activeren, veelal in Breda of Maastricht, maar u bespaart een flink aantal Railtunners. Het kan ook in het Nederlandse Roosendaal en het mooie van dit station is, dat het ook een Belgisch tariefpunt vormt.

Het kan in uw geval dik uit. ze moet dan meereizen met iemand die een geldig kaartje heeft, en dat zult u meestal zijn. Het ook met een ander mogelijk en toegestaan. Railrunners zijn natuurlijk niet al te duur als u het te veel gedoe vindt. Let wel op de goedkope aanbiedingen van Nederlandse treinkaarten bij bedrijven als AH, de Hema en Kruidvat en daarnaast in de spoordeelwinkel. Losse reizen met een ov-chipkaart zijn in verhouding duur. Een Dalvoordeelabonnement van 52 euro zou in uw geval best uitkunnen, want u krijgt dan 40 procent korting bij inchecken in de daluren. Het omslagpunt ligt bij 130 euro aan kaartjes tegen vol tarief.

U moet dan een persoonlijke chipkaart aanvragen bij ov-chipkaart.nl en als u die thuis heeft Kidsvrij er op laten zetten door NS. Het kan uit als u meer dan drie keer een Railrunner moet kopen.
Reputatie 4
Die chipkaart-werkt net zo als jullie MoBib-hoewel, steeds is ook UITchecken verplicht! en het aanvragen van een persoonlijke-dus met foto+naam duurt veel langer als direkt bij de NMBS, is vooral voordelig als je ook vaak met bus/tram wenst te reizen-veel HTLs of attracties liggen nu eenmaal niet naast een statie.
Voor treinreizen zijn die voordleige kaartjes aantrekkelijk-zie treinreiziger.nl voor een aktueel overzicht, Voor de bussen, die allemaal verschillende bedrijven per regio heben, zijn er vaak goedkope dagkaarten-kijk bij rover.nl/dagkaarten voor een schema, kids met ouders reizen vrij vaak gratis of voor 1€ in de bus.
Het klopt dat er nog steeds zeer misleidende info is over die chipkaart-kaartjes uit de NS-automaat zijn nl. ''eenmalige'' chipkaartjes-ze kosten 1€ meer als per chip, omdat er een volgens NS erg dure speciale weggooi chip inzit. je kan ook online met zelfprint of via app tickets bestellen aan officieel tarief via ns.nl.
Reputatie 7
Badge +4
@gekke henkie woont in België is hier heel bedreven in. Met dank aan Robert.
@Ina87,

Wanneer ben je net van plan om door Nederland te reizen?

TLS, die voor de persoonlijke OV-chipkaarten zorgt, heeft momenteel een achterstand. Voor de verzending van persoonlijke OV-chipkaarten naar België zou ik dus 2 weken rekenen. Voor een verzending binnen Nederland reken ik momenteel op 7 tot 10 dagen.

Als je makkelijk (zonder saldo) maar ook zonder korting wil rondreizen, kan je https://utrechtregionpass.com/?lang=nl overwegen. Ondanks de naam kan je deze kaart ook in een aantal plaatsen buiten Utrecht krijgen.

Voor je dochter zou ik toch proberen om een persoonlijke OV-chipkaart te pakken te krijgen. Het gaat veel uitsparen. Als je kennissen in Nederland hebt, zouden zij de kaart ook met hun iDeal kunnen betalen. Zorg dan wel dat de kaart op naam van je dochter staat, maar voor de rest aan jouw gegevens gekoppeld is als contractant. De kaart kan dan bv. naar je eerste Nederlandse verblijfsadres verzonden worden.

Als je het niet erg vind om wat gedoe te hebben, dan kun je bij Bunq ook een rekening openen met iDeal. Dan kan je zelf je persoonlijke OV-chipkaarten aanvragen. Als je ze in Nederland wil laten leveren, vraag dan op het leveringsadres dat ze akkoord gaan met de levering. Je kan er dan direct een abonnement op laten zetten. De OV-chipkaart is gratis als je deze samen met een (volwassenen) abonnement besteld. Of je kan je (Flex) abonnement na ontvangst van de kaart bestellen met iDeal.

Na het bestellen van de abonnementen kan je dan via de NS Klantenservice de rekeningnummers laten wijzigen naar je Belgische IBAN-rekening. De NS rekent voor deze overstap 10 dagen.

De rekening van Bunq wordt na een maand proefperiode betalend. Zeg ze dus tijdig op.

En vergeet niet om de rekening bij het centraal aanspreekpunt van de Nationale Bank van België aan te geven. https://financien.belgium.be/nl/buitenlandse-rekeningen#q1 Dit is een van de redenen dat ik geen Nederlandse rekening met iDeal wil.

Als je voor een 40%-kortingsabonnement gaat, reken dan goed uit hoeveel je ritten op een dag kosten. Als je meerdere korte trajecten aflegt op een dag, dan kan een dagkaart die je kan vinden via www.treinreiziger.nl voordeliger zijn.

En als je kiest voor een Flex-abonnement, hou er dan rekening mee dat je je abonnement pas kan stopzetten/wijzigen naar Flex zonder abonnement na de eerste maand. Je gaat dus ook voor een tweede maand moeten betalen, maar je krijgt na deze tweede maand het te veel betaalde bedrag wel terug.
Super, dank je wel voor de antwoorden.

De vraag waarom wil je door Nederland reizen met de trein: ik verblijf 3 weken op een camping en ik wil wel wat meer zien dan de camping zelf. Ik rij al een heel jaar veel met de auto, ik zou wel eens wat rustiger aan willen doen met de trein. Grote steden zijn altijd veel stress en daar heb ik geen zin in in de vakantie. Bedankt iedereen

Reageer