Reizen met de OV-chipkaart | NS Community
Sticky

Reizen met de OV-chipkaart

  • 9 October 2015
  • 70 reacties
  • 19842 Bekeken


Toon eerste bericht

70 reacties

Klopt, dat zijn de laatste 10 transacties.
Reputatie 3
De laatste 10 transacties bedoel je ws (geen 10 reizen)
Beste GIO1985,

Het handigste is een Mijn NS account aanmaken. Je krijgt dan na het koppelen van je kaart direct een overzicht van alle reizen die je tot 1,5 jaar terug hebt gemaakt. Mocht je dat echt niet willen kun je naar een servicebalie op het station om een uitdraai te krijgen van de laatste 10 reizen die je hebt gemaakt.
Beste NS gebruikers,

Ik heb namelijk van een familie lid een anonieme OV kaart gekregen.
Zodat ik me kan verplaatsen a naar b binnen Nederland. De betaling en opladen doe ik geheel alleen.
Ik heb jammer genoeg twee bonnen verloren en wil zo'n uitdraai uitprinten.
Vraag:
Hoe kan ik binnen NS.nl een uitdraai uitprinten voor de periode die ik gebruikt van mn OV chip kaart?
Btw ik heb geen NS account en die wil ik ook niet hebben.
Zoals beloofd heb ik de vraag uitgezet. Ik heb hierover terugkoppeling gehad.

Voor wat betreft producten van andere vervoerders "vangen" wij dat bij verkoop in ieder geval niet af. We weten namelijk niet of de klant ook nog een product van een andere vervoerder op de kaart heeft staan. Bovendien kan dit per vervoerder verschillen, omdat het te maken heeft met hoe de verschillende vervoerders deze producten hebben opgevoerd in hun paaltjes en poortjes.

De combinatie Traject Vrij maand met Weekend Vrij jaar zou niet mogelijk moeten zijn.
Combineren van Traject Vrij Maand en Weekend Vrij Jaar leidt niet tot de beschreven foutmelding en al helemaal niet tot het automatisch bepalen van de voordeligste prijs.

Dat laatste klopt wel met wat er in dit topic staat: De combinatie van een RoR- en een RoS-product gaat niet goed. De claim over het automatisch bepalen van de voordeligste prijs gaat de facto alleen over combinaties van RoS-producten onderling.
Theofiel, ik ga het even uitzetten bij onze productmanagers.
In dit topic is gebleken dat de passage met betrekking tot het combineren van abonnementen niet correct is.
Combineren van Traject Vrij Maand en Weekend Vrij Jaar leidt niet tot de beschreven foutmelding en al helemaal niet tot het automatisch bepalen van de voordeligste prijs.
Aangezien moderator Klaas-Jan in dat topic lijkt te beweren dat hier geen sprake is van een bug maar van een feature is de tekst over het combineren van abonnementen misleidend met voor de reiziger nadelige financiële gevolgen.
Ah, dat is inderdaad een foutje, ik heb het aangepast. Ik zal later ook nog iets toevoegen over het startsaldo.

Bedankt voor de feedback.
2 dingen, in de laatste alinea bedoel je ws dat OV Chipkaart klantenservice de kaart kan deblokkeren na betaling van je achterstanden ?

En ik lees niets over minimale saldi, 20 euro, 10 euro.
Het klopt dat wij niet met zekerheid kunnen zegen hoe het uitpakt bij andere vervoerders en andere producten (studentenproduct). Ik zal de vraag echter uitzetten in hoeverre dit alsnog vanuit NS mogelijk is.
Ik heb eerder al aangegeven dat wanneer blijkt dat een toegezegde combinatie niet werkt, wij dit graag horen en uitzoeken.

Dat is niet overeenkomstig de waarheid. Reizigers die op dit forum bugs in het gebruik van jullie vervoerbewijzen bij andere vervoerders melden, worden steevast doorverwezen naar die andere vervoerder, waarmee jullie zelfs artikel 1 van de jullie eigen Voorwaarden Abonnementen Consumenten niet naleven. Bovendien heeft lang niet iedere reiziger het in de gaten wanneer er een hogere ritprijs wordt berekend dan de goedkoopst mogelijke op basisvan de abonnementen die hij heeft afgesloten. Jouw boodschap dat op twee uitzonderingen na alle combinaties van abonnementen zorgeloos op één OV-chipkaart gezet kunnen worden staat haaks op de waakzaamheid die daarbij geboden is en de eindeloze kastje-muur-ellende die je te wachten staat als het toch niet blijkt te werken.
Dan kan je die keuze beter ook aangeven in je OP.
Dat kan natuurlijk ook, maar niet iedereen wil de moeite nemen om een kaart op te sturen naar TLS. Als je op een station bent, is de stap naar het loket snel genomen. Uiteraard ben je zelf vrij om te kiezen hoe je handelt.
Dan is het toch zinloos om een gevonden OV chipkaart in te leveren bij NS ?

Mensen die hem verliezen moeten contact opnemen met TLS, dus als mensen een kaart vinden kunnen ze hem beter gelijk opsturen naar TLS.
@Tochjo: het uitchecken bij de andere vervoerder nadat je de check-in bij NS ongedaan hebt gemaakt, is mogelijk. Die andere vraag, daar kom ik op terug.
Ik heb een OV-chipkaart gevonden.
Je kunt de OV-chipkaart afgeven bij de Servicebalie op het station. Wij mogen geen gegevens verstrekken over de eigenaar van de OV-chipkaart. Omdat Klantenservice OV-chipkaart de leverancier van de kaart is, sturen wij de kaart hier naartoe.

Het is dus zinloos om een gevonden OV-chipkaart bij NS in te leveren. Tegen de tijd dat die bij TLS aankomt, heeft de eigenaar hem hoogstwaarschijnlijk al geblokkeerd, en zo niet, dan vernietigt TLS hem volgens mij alsnog. Als je een poging wilt doen om de kaart aan de rechtmatige eigenaar terug te geven, kun je beter zelf proberen om de eigenaar via internet op te sporen.


Ik wil meerdere producten op één OV-chipkaart. Kan dat?
De mogelijkheden omtrent meerdere producten op een kaart worden bij ons steeds groter. Sinds 2014 zijn onze poortjes en paaltjes steeds slimmer, waardoor er automatisch wordt beoordeeld welk product op dat moment het voordeligst is. Daarnaast is het zo dat wanneer je een bestelling doet met een bestaande kaart, de webshop twee validaties uitvoert. Enerzijds wordt er gekeken naar de technische mogelijkheden (zo is Reizen op Rekening niet te combineren met een ander product), anderzijds beschermen we de klant (een maandabonnement kan wel gecombineerd worden met een doorlopend abonnement, maar twee doorlopende producten gaan niet samen). In die gevallen krijg je tijdens je bestelling dus een foutmelding. Concreet betekent dit dus dat in feite alle producten samen kunnen, met uitzondering van een doorlopend product met een doorlopend product, en RoR met RoS. Ook een Studentenreisrecht is dus te combineren.

De volgende opties zijn mogelijk:
- Een doorlopend abonnement met een maandabonnement, mits geen van de abonnementen een Traject Vrij-abonnement is.
- Een NS-abonnement met een abonnement van een andere vervoerder, zoals Connexxion.
- Een NS-abonnement met een Studentenreisrecht.

De volgende opties zijn niet mogelijk:
- Een product met Reizen op Rekening (Traject Vrij) met een product met Reizen op Saldo.
- Een doorlopend abonnement met een ander doorlopend abonnement.

Deze informatie is ronduit misleidend. Er zijn bijvoorbeeld nog steeds problemen met de combinatie van Weekend Vrij een een Studentenreisproduct (Week) bij reizen met andere treinvervoerders en het combineren van een abonnement dat alleen bij andere treinvervoerders geldig is met een NS-abonnement leidt niet altijd tot de gunstigste prijs bij een reis waarbij een deel met die andere vervoerder en een deel met NS wordt gereisd.
Reputatie 1
Badge
@Kostenberekening: NS en eigenlijk enkel alleen NS heeft wel het vreemde beginsel dat 1 Km niet 1 Km hoeft te zijn. Enkele trajecten zijn kunstmatig geinfleerd. Bij alle bussen is dat niet zo, maar betaal je wel alle omwegen die die slingers door woonwijken maken.
@meer producten (niet meerdere!) op 1 kaart: Poortjes en palen worden helemaal niet steeds slimmer-dat kunnen ze niet eens, dat is de software die erachterzit.
Bedankt voor je feedback, Tochjo. Ik heb wat aanpassingen gedaan!

Je laatste twee punten ga ik voor de zekerheid even navragen. Dit zal maandag worden. Ik kom hier dan op terug.
Badge +3
Je kunt ook automatisch laden aanzetten. Dit kan online of via 0900-0980.
Misschien een link opnemen naar deze pagina?

Is je persoonlijke OV-chipkaart gestolen, verloren of defect? Klantenservice OV-chipkaart kan dan een nieuwe kaart voor je maken.

Het lijkt me hier beter hier te spreken van een vervangende kaart. Iemand die echt een nieuwe kaart aanvraagt, kan problemen ondervinden met het overzetten van abonnementen. In ieder geval bij NS is dit niet mogelijk.

De reiskosten die je hebt gemaakt met de OV-chipkaart kun je op verschillende manieren bekijken:
1. via mijn OV-reishistorie. Dit kan hier.
3. via Mijn OV-chipkaart account. Hier kun je je reisgegevens bij alle vervoerders inzien.

Wat is het verschil tussen deze twee opties? Is dit niet een en dezelfde optie?

Er is twee keer achter elkaar 10 euro van mijn rekening afgeschreven voor saldo.

Misschien wil je hier juist een voorbeeld geven waarbij er twee keer tien euro geladen moet worden? Bij een beginsaldo van 5 euro, bijvoorbeeld.

Ik heb ingecheckt bij NS terwijl ik wilde uitchecken bij een andere vervoerder.
Wanneer dit gebeurt, kun je het beste meteen na twee minuten weer uitchecken.

Kan na het annuleren van het inchecken bij NS nog uitgecheckt worden bij de andere vervoerder?

De volgende opties zijn mogelijk:
- Een doorlopend abonnement met een maandabonnement, mits geen van de abonnementen een Traject Vrij-abonnement is.

De volgende opties zijn niet mogelijk:
- Een product met Reizen op Rekening (Traject Vrij) met een product met Reizen op Saldo.

Klopt dit wel? Vorig jaar, toen deze pagina nog voorzien was van wat meer informatie, heeft er expliciet gestaan dat Traject Vrij Maand wel gecombineerd kon worden met Dal Voordeel. Inmiddels staat dit niet meer vermeld, maar bij het antwoord op de vraag "Is het mogelijk om Traject Vrij Jaar ook op mijn OV-chipkaart met andere NS-abonnementen te laden?" wordt Dal Voordeel niet expliciet genoemd. Daarnaast heeft Brian gisteren nog dit antwoord van mij, waarin ik aangeef dat Traject Vrij Maand op een kaart met Dal Voordeel geladen kan worden, als juist gemarkeerd.

Reageer