beantwoord

Reizen met de OV-Chipkaart

Ik heb laatst een persoonlijke OV chipkaart aangeschaft, nu lees ik op de site dat je een minimaal instaptarief moet hebben van 20 euro. Mijn vraag is of ik met die 20 euro ook meteen kan reizen ?
icon

Beste antwoord door Tochjo 12 augustus 2014, 15:36

Ja. Het instaptarief wordt bij inchecken van de kaart afgehaald en bij het uitchecken wordt de ritprijs verrekend met het afgeschreven instaptarief. Als u dus een reis van 13 euro zou maken, dan wordt bij het inchecken eerst 20 euro afgeschreven, bij het uitchecken 7 euro op de kaart teruggezet en staat er na uw reis 7 euro saldo op de kaart.
Bekijk origineel

10 reacties

Badge +3
Ja. Het instaptarief wordt bij inchecken van de kaart afgehaald en bij het uitchecken wordt de ritprijs verrekend met het afgeschreven instaptarief. Als u dus een reis van 13 euro zou maken, dan wordt bij het inchecken eerst 20 euro afgeschreven, bij het uitchecken 7 euro op de kaart teruggezet en staat er na uw reis 7 euro saldo op de kaart.
En is het ook nog mogelijk om met korting van 40 % te reizen ?
Badge +3
Als u een abonnement op uw persoonlijke OV-chipkaart hebt geladen, dan zal bij het uitchecken automatisch rekening gehouden worden met eventuele kortingen. Bovendien is het instaptarief dan lager, namelijk 10 euro. Als u incheckt op een moment dat u vrij mag reizen, is het instaptarief zelfs 0 euro.
Dus als ik met iemand meereis die wel een abonnement heeft dan kan ik met korting mee reizen ?
Badge +3
Als u met iemand meereist die wel een abonnement heeft, kunt u gebruik maken van Samenreiskorting. U laadt dan bij de kaartautomaat het product Samenreiskorting op uw persoonlijke OV-chipkaart, evenals voldoende saldo, en bij uitchecken wordt dan automatisch de ritprijs met korting in rekening gebracht.

Samenreiskorting geldt in de Voordeeluren. Die zijn van maandag t/m vrijdag na 9.00 uur, in de weekenden en op feestdagen de hele dag, en in de vakantiemaanden juli en augustus en de week tussen kerst en oud en nieuw ook de hele dag.

Meer informatie over Samenreiskorting vindt u op deze pagina.
Ik weet weer voldoende, hartelijk dank voor u reactie !
Nog een vraag.. Als ik een enkele reis maak van bijvoorbeeld 5 euro en ik heb het instaptarief van 20 euro kan ik de volgende dag dann nog wel terug reizen of moet ik minimaal 20 euro hebben ? Of is die 20 euro eenmalig
Elke keer als u op het station incheckt wordt er €20 "gereserveerd".
Als u dus een reis maakt die €5 kost, blijft er na uitchecken €15 op uw kaart staan. Dat is dus te weinig om opnieuw te kunnen inchecken. U zult in uw eigen voorbeeld dus eerst weer wat geld op uw kaart moeten bijladen om een nieuwe incheck met "reservering"van €20 mogelijk te maken.

Overigens mag u na inchecken €4 in het "rood" staan. Dus met een saldo van minimaal €16 kunt u nog inchecken.
Beste Jorgb4, Welkom op het NS Serviceforum. Bedankt voor het stellen van je vraag. Tochjo heeft het juiste antwoord gegeven op je vraag. ik zie overigens dat Tochjo jou sowieso heel erg goed op weg geholpen heeft, mijn complimenten. Indien je nog andere vragen hebt, lezen en beantwoorden we je posts graag.

Ik heb je topic verplaatst naar 'OV-Chipkaart' om de vindbaarheid van dit topic te vergroten.
Reputatie 2
@jorgb4 let er wel op dat als je die 20 euro hebt opgeladen via een andere automaat als die van de NS.

Je nog handmatig het product reizen op saldo moet laden op je kaart

Als je het bedrag via zon NS automaat Laad dan gebeurt dit automatisch

Je kaj even je kaart voor de automaat houden en dan drukken op toon producten, dan kun je zien of reizen op saldo op ie kaart staat

Reageer