beantwoord

Reizen met de OV-chipkaart

• 24 november 2014
  • 5 reacties
  • 232 Bekeken

Goedemorgen, Ik wil zondag van Station Ypenburg met de trein naar Houten. Nou heb ik een chipkaart die automatisch 10 euro opwaardeert. Kan ik hiermee gewoon reizen?
icon

Beste antwoord door Keuzereiziger 24 november 2014, 13:22

Je moet bij NS 20 euro saldo hebben, tenzij je een voordeelurenkaart hebt of reist met samenreiskorting. Dus wellicht heb je nog onvoldoende saldo om te kunnen reizen.

Nee, u hebt ALTIJD voldoende saldo als u automatisch opladen geactiveerd heeft. Er wordt automatisch net zo vaak 10 euro op uw chipkaart geladen als nodig is om in te kunnen checken. Uw chipkaart bij zal het inchecken opladen als door het inchecken uw saldo onder € 0,- uitkomt.

Hoe vaak het automatisch opladen wordt toegepast is afhankelijk van uw manier van reizen. Staat er ook een abonnement op uw chipkaart (zoals Dal Voordeel, Voordeeluren of Altijd Voordeel), dan berekent het systeem € 10,- instapfee (zelfs als u op het tijdstip van inchecken geen korting krijgt). Bij reizen op saldo is dat € 20,-.
Bekijk origineel

5 reacties

Jazeker.
Als reizen op saldo bij NS is geactiveerd bij de automaat kun je gewoon met je OV-chipkaart reizen op ieder traject. Het activeren van reizen op saldo is een eenmalig noodzakelijke handeling, waarbij je in principe slechts aangeeft in welke klasse je wilt reizen.
Reputatie 2
Je moet bij NS 20 euro saldo hebben, tenzij je een voordeelurenkaart hebt of reist met samenreiskorting. Dus wellicht heb je nog onvoldoende saldo om te kunnen reizen.
Reputatie 6
Badge +1

Nee, u hebt ALTIJD voldoende saldo als u automatisch opladen geactiveerd heeft. Er wordt automatisch net zo vaak 10 euro op uw chipkaart geladen als nodig is om in te kunnen checken. Uw chipkaart bij zal het inchecken opladen als door het inchecken uw saldo onder € 0,- uitkomt.
Hoe vaak het automatisch opladen wordt toegepast is afhankelijk van uw manier van reizen. Staat er ook een abonnement op uw chipkaart (zoals Dal Voordeel, Voordeeluren of Altijd Voordeel), dan berekent het systeem € 10,- instapfee (zelfs als u op het tijdstip van inchecken geen korting krijgt). Bij reizen op saldo is dat € 20,-.
Hallo Zupfer,

Keuzereiziger heeft je het juiste antwoord gegeven. Wel dien je Reizen op Saldo op je OV-chipkaart te hebben staan, zoals de Luchtmacht heeft aangegeven.

Je topic heb ik voor de vindbaarheid verplaatst naar het subforum 'OV-chipkaart'.

Vriendelijke groet,
Herman NS

Reageer