beantwoord

Reizen met de trein - activeren OV-chipkaart?

Ik ga zaterdag ochtend naar Amersfoort maar ik hoor van een vriend dat ik daarvoor m'n ov eerst moet activeren voor de trein.( ik heb een persoonlijke OV) klopt dat en zo ja hoe moet ik dat doen?
icon

Beste antwoord door Momo 8 oktober 2018, 20:21

Bij nieuwe OV-chipkaart (vanaf 1 juni 2018) is het niet meer nodig deze te activeren voor reizen 2e klas met NS. Alleen wanneer je 1e wilt reizen moet je dit nog wijzigen.
Oudere kaarten moeten voor een eerste keer reizen bij NS nog wel geactiveerd worden. Dit kan bij de NS kaartautomaat. Volg daarvoor de aanwijzingen op het scherm op wanneer je kaart voor de lezer houdt. Ook is een kaart direct geactiveerd wanneer je bij de NS automaat saldo laadt.

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +2
Bij nieuwe OV-chipkaart (vanaf 1 juni 2018) is het niet meer nodig deze te activeren voor reizen 2e klas met NS. Alleen wanneer je 1e wilt reizen moet je dit nog wijzigen.
Oudere kaarten moeten voor een eerste keer reizen bij NS nog wel geactiveerd worden. Dit kan bij de NS kaartautomaat. Volg daarvoor de aanwijzingen op het scherm op wanneer je kaart voor de lezer houdt. Ook is een kaart direct geactiveerd wanneer je bij de NS automaat saldo laadt.
Badge +3
Ja @Momo!

In een ander topic zei ik dat per 1 juni 2018 het 'product' Reizen op Saldo bij NS niet meer nodig was (tenzij je standaard 1e klas wil reizen) maar dat zit dus net iets anders.

Bij nieuwe kaarten staat Reizen op Saldo bij NS er dus altijd al op, en anders inderdaad even (eenmalig en gratis) activeren bij een NS kaartautomaat, of bij zo'n apparaat saldo laden, dan wordt Reizen op Saldo er automatisch bij gezet.

Krijg je in dat laatste geval (saldo laden) dan alsnog de vraag 1e of 2e klas eigenlijk, of wordt dat dan gewoon 2e klas bij NS? Ik hoop (en neem aan) dat laatste..🤔

Reageer