beantwoord

Reizen met een beperking (handicap) check in/uit problemen

• 16 June 2021
  • 5 reacties
  • 85 Bekeken

Mijn partner heeft concentratie problemen (hersenaandoening).

Ik heb een Flex daluren 106 euro genomen voor mijn partner. Dan kan partner onbeperkt treinen in Zuid Limburg gezien je dan sneller door Limburg op locatie bent.

Ik kan 100x uitleggen wat de tijden zijn bij reizen tijdens daluren, maar dat kan hij niet altijd onthouden en soms vergeet partner uit te checken of gaat het inchecken mis omdat partner nog ingecheckt is. In plaats van dat partner incheckt, checkt partner zich uit en stapt de trein in.

Nu heb ik gisterenavond een paar keer moeten bellen met Arriva en de NS (verwijzen naar elkaar als het om correctie gaat). Vanmorgen weer meerdere malen gebeld, ook bij de NS gaat het fout met informatie. Na meerdere telefoontjes (helaas) is het eindelijk goed gekomen. Wel een drama.

De afgelopen maand 2x 20 euro vanwege geen uitcheck en nog een melding van 4 euro. Nu zijn deze drie bedragen ‘op nul’.

In mijn beleving slaat het nergens op met ‘uitchecken tijdens dal’. Zolang de incheck tijdens dal is, maakt het eindpunt niets uit, waar of hoelaat, want het bedrag is altijd NUL euro

Omdat mijn partner door ziekte niet goed overweg kan met uitcheck, moet ik mijn ns elke week controleren en bellen.

Tevens zou het beter zijn dat bij ‘incheck buiten DALuren’ een harde piep te horen is dat partner niet kan reizen. Nu krijgen we dus een rekening als partner in de war is.  Als hij een harde piep hoort dan zal partner herinneren dat het weer mogelijk is om 19.00 uur de trein te pakken.

Ik ben drie jaar mantelzorger en heb zelf geen leven meer want ik moet twee levens ‘regelen en coördineren’, want met de NS administratie kan ik alleen maar meer werk. Terwijl er geen reizen op rekening van toepassing is bij mijn partner.

We hebben een ov-begeleiderskaart en een gehandicaptenparkeerkaart en een berg medische documenten waarmee ziekte aan is te tonen.

icon

Beste antwoord door Mark NS 16 June 2021, 12:04

Bekijk origineel

5 reacties

Ik begrijp dat het erg vervelend voor u is. 

Een OV-chipkaart werkt volgens een bepaald systeem. De meeste reizigers willen wel in de spits kunnen reizen met een dalurenabonnement. Dat is de reden dat er geen harde piep klinkt bij het inchecken in de spits. Dit kan ook niet voor een enkele reiziger worden gerealiseerd. Alle OV-chipkaartpaaltjes moeten dan worden aangepast. Idem voor vergeten uitchecks. Uitchecken is van belang bij overstappen op ander OV. 

Wellicht biedt een vrijwilligersorganisatie mogelijkheden om iemand mee te laten reizen. Anders kunt u misschien bij de gemeente vervoer regelen, aangezien uw partner niet in staat is om zelfstandig met het OV te reizen. 

Hoi Limburg1988, welkom op de NS Community. 

Ik kan me voorstellen dat dit het er niet eenvoudiger op maakt. Er bestaat wel iets waarmee in -en uitchecken niet nodig is, maar waarbij je je treinreizen van te voren telefonisch of online kunt boeken. Dit kan ook in combinatie met een NS Flex Dal Vrij abonnement. Het gaat dan om een OV-chip Plus abonnement, maar ik durf niet te zeggen of je partner hiervoor in aanmerking komt. Dit abonnement is specifiek voor reizigers met een visuele beperking en kan alleen aangevraagd worden met een OV-Begeleiderskaart met categorie B. 

Partner kan zelfstandig reizen, maar het systeem van jullie is een drama. Softwarematig kan de ict een optie toevoegen in de abbo, een vakje waar je op klik dat buiten de daluren reizen niet mogelijk is. Hiermee kan iedere reiziger voor zichzelf bepalen om die optie aan te zetten of niet te gebruiken. Hierdoor komt een melding op de paal dat partner niet kan reizen buiten daluren. Het is heel simpel.

Ik blijf herhalen, als iemand tijdens daluren incheckt, dan is het eindpunt niet van belang. Want de kaart is alleen bij de NS in gebruik en het abbo is van de ns

Mijn partner heeft een begeleiderkaart. Ik zal er eens naar kijken. 

U vergist zich als u denkt dat een dergelijke aanpassing iets is van 'even een vinkje toevoegen'. Bij een ingewikkeld systeem als de OV-chipkaart kost dat honderden, zo niet duizenden manuren.

Reageer