beantwoord

Reizen met het OV voor toeristen

• 13 augustus 2014
  • 21 reacties
  • 1270 Bekeken

Hoe kunnen 4 Spaanse vrienden straks in september het beste reizen met het OV, vnl. in de Randstad
icon

Beste antwoord door Anonymous 13 augustus 2014, 17:59

Welkom op het NS Serviceforum corvanderlist. Dat ligt er inderdaad aan. Je vrienden hebben verschillende opties en wat het meest voordelig is, kan afhangen van het reisgedrag. Mochten ze incidenteel reizen dan zouden ze in een NS-kaartautomaat eenmalige chipkaarten kunnen kopen met een toeslag van €1 of via de website van NS een e-ticket. Het e-ticket kun je alleen betalen met iDEAL. Mochten ze gebruik willen maken van de Samenreiskorting dan moeten ze OV-chipkaarten aanschaffen.
Bekijk origineel

21 reacties

Met alle respect maar je krijgt mensen nooit het verschil tussen een chipkaart en een OV chipkaart uitgelegd. NS personeel gebruikt het ook door elkaar, zie je ook weer aan LauraNS en zij is echt niet de enige.

In een bus kan je ook een los kaartje kopen, moet je ook mee in en uitchecken en dat doen mensen ook.
Dus in de trein leren ze dat ook wel.
Ja ik begrijp dat, maar een hoop mensen niet. En om de verwarring compleet te maken staat die chipkaart niet onder chipkaart maar onder losse kaartjes (en dan nog alleen rechts en in de omschrijving).

En bij losse kaartjes kan je ook opeens een anonieme OV chipkaart kopen, wat mij dan het idee zou geven dat ik ook een eenmalige chipkaart aan het kopen ben.

Dan kan je het beter een los kaartje blijven noemen, want in en uitchecken moet je straks toch met dichte poortjes.
Het heet chipkaart om mensen erop te attenderen dat ze er mee kunnen (en zelfs moeten) in- en uitchecken.
Waarom staat dan op het beginscherm : losse kaartjes ?????

Omdat het een los kaartje is, waarom dan chipkaart noemen ???
En waarom anonieme ov chipkaart dan weer onder losse kaartjes staat ???

Volgens jullie automaat is een anonieme OV chipkaart ook opeens een los kaartje. It doesn't make any sense
Jullie wijzen me inderdaad op een heel groot foutje, waardoor ik begrijp welk deel er als verwarrend wordt gezien, bedankt. Ik pas het gelijk even aan naar 'chipkaart' i.p.v. 'ov-chipkaart'.
Haha scherp Pe_pe.

Zie je nu wel LauraNS dat het verwarrend is, je zou het zelf ook fout doen.
De eenmalige ov-chipkaart kan ook gezien worden als een los kaartje, want het is in principe een los ov-chipkaartje die je na die bepaalde reis weg gooit. Daarnaast konden de losse kaartjes van voorheen ook maar eenmalig gebruikt worden voor een enkele reis, retour of hele dag. Bij de eenmalige ov-chipkaart is dit hetzelfde.

Waarom staat dan op het beginscherm : losse kaartjes ?????
Dan koop ik een los kaartje toch ?

En niet om te zeiken (ja eigenlijk wel) iets wat je eenmaal gebruikt gooi je weg na die ene keer, de eenmalige chipkaart kan je voor 4 reizen gebruiken.

Dat een dagkaart of een retour dat ook kan zal best, maar die zijn nooit eenmalig genoemd.

Dat geldt voor de chip ook, overal zit een chip in tegenwoordig, bankpas, bioscooppas, noemen we geen chipkaart (anders krijg je verwarring)
De eenmalige ov-chipkaart kan ook gezien worden als een los kaartje, want het is in principe een los ov-chipkaartje die je na die bepaalde reis weg gooit. Daarnaast konden de losse kaartjes van voorheen ook maar eenmalig gebruikt worden voor een enkele reis, retour of hele dag. Bij de eenmalige ov-chipkaart is dit hetzelfde.

Hier zien we de verwarring al. Het is dus geen eenmalige OV-chipkaart, maar een eenmalige chipkaart. Dezelfde verwarring maakt dat mensen bij de kaartautomaat een reisproduct op een OV-chipkaart kopen (tweede scherm), terwijl ze eigenlijk een eenmalige chipkaart willen kopen (derde scherm), tenzij ze merken dat de prijs hoger is dan hij voor een los kaartje zou moeten zijn.
De eenmalige chipkaart kan ook gezien worden als een los kaartje, want het is in principe een los chipkaartje die je na die bepaalde reis weg gooit. Daarnaast konden de losse kaartjes van voorheen ook maar eenmalig gebruikt worden voor een enkele reis, retour of hele dag. Bij de eenmalige chipkaart is dit hetzelfde.
Bedankt voor je tip macca728. Wij gebruiken deze term omdat er een chip in het kaartje zit. Zo is het voor reizigers duidelijk dat ze met een Eenmalige Chipkaart moeten in- en uitchecken. Het woord 'eenmalig' geeft aan dat het een eenmalig te gebruiken product is.

2 vragen, waarom heeft het scherm op de automaat het over losse kaartjes ?
Als het een eenmalige chipkaart heet, moeten jullie dat veranderen, immers die wil ik kopen, geen losse kaartjes. Ik zie geen keuzemogelijkheid eenmalige chipkaart op het hoofdscherm

en hoezo eenmalig ?? Bij een retour maak je 2 reizen, is het dan een tweemailge chipkaart ? Sterker nog bij overstappen kan ik zelfs 4 reizen maken.
Omdat de term eenmalige chipkaart niet op het beginscherm staat bij een automaat ?

Daar staan 2 dingen, OV chipkaart en losse kaartjes.

Medewerker van NS (of vriend, familie) zegt, je moet een eenmalige chipkaart kopen.
Waar zou die staan ? Bij chipkaart of bij losse kaartjes ?

Als jij dat logisch vindt....

Bovendien zegt iedereen chipkaart tegen een OV chipkaart. En een eenmalige chipkaart is geen OV chipkaart (dus waarom heet hij dan zo ??????)
Ik vond zelf die beschrijving in de algemene voorwaarden wel treffend weergeven hoe je verwarring creëert:

Daarnaast is er een chipkaart die geen OV-chipkaart is
namelijk de Eenmalige chipkaart. Deze heeft eveneens een OV-chipkaartlogo.
Bedankt voor je tip macca728. Wij gebruiken deze term omdat er een chip in het kaartje zit. Zo is het voor reizigers duidelijk dat ze met een Eenmalige Chipkaart moeten in- en uitchecken. Het woord 'eenmalig' geeft aan dat het een eenmalig te gebruiken product is.

Het is dus voor veel reizigers niet duidelijk.

Kun je uitleggen waar de valkuil bij deze reizigers zit. Ik kan mij bij een normaal functionerend persoon niet voorstellen dat het onduidelijk is of een product met 'Eenmalig' is de naam slechts eenmalig te gebruiken is.
... en het is geen OV-chipkaart, omdat het alleen in de trein bruikbaar is en niet in al het OV.

In principe valt vliegverkeer ook onder Openbaar Vervoer. Volgens die logica is geen enkele OV-Chipkaart een OV-Chipkaart. Iets met slakken en zout.

Het is dus voor veel reizigers niet duidelijk.
Ja daarom ik kan echt niet uitleggen aan buitenlandse gasten wat het verschil tussen chipkaart en chipkaart is.

Noem het dan gewoon los kaartje, wat de automaat blijkbaar eerst wel doet.
... en het is geen OV-chipkaart, omdat het alleen in de trein bruikbaar is en niet in al het OV.

Helaas gebruikt de kaartautomaat in de eerste twee schermen de term los kaartje in plaats van eenmalige chipkaart. In het derde scherm staat rechtsboven wel een beschrijving van de eenmalige chipkaart, maar bij de producten links (Enkele reis, Dagretour, Railrunner 4 t/m 11 jaar, Dagkaart, IC direct of ICE Toeslag, Overig) staat niet dat het op een eenmalige chipkaart is, terwijl de drager er in het tweede scherm wel overal bij staat (Kopen OV-chipkaart, OV-chipkaart met Railrunner, OV-chipkaart met Dagkaart, OV-chipkaart met Samenreis-korting).

Dat schept verwarring, omdat 'eenmalige chipkaart' meer lijkt op 'OV-chipkaart' dan op 'los kaartje'.
Hangt ook af of ze alleen met de trein reizen natuurlijk.

Met de bus kan je dagkaarten kopen voor een aantal dagen GVB en RET.

#FemkeNS Misschien is het duidelijker de term eenmalige wegwerpkaarten te gebruiken, want als ik de term chipkaart lees als argeloos mens, denk ik dat ik een chipkaart koop.

Jullie zouden daarvoor echt een andere naam moeten kiezen, want als iemand mij aanraadt een chipkaart te kopen in de NS automaat bij aankomst in Nederland, zou ik die eenmalige chipkaart kunnen kopen.
Welkom op het NS Serviceforum corvanderlist. Dat ligt er inderdaad aan. Je vrienden hebben verschillende opties en wat het meest voordelig is, kan afhangen van het reisgedrag. Mochten ze incidenteel reizen dan zouden ze in een NS-kaartautomaat eenmalige chipkaarten kunnen kopen met een toeslag van €1 of via de website van NS een e-ticket. Het e-ticket kun je alleen betalen met iDEAL. Mochten ze gebruik willen maken van de Samenreiskorting dan moeten ze OV-chipkaarten aanschaffen.
Dat ligt eraan hoeveel ze gaan reizen, met welke vervoermiddelen/vervoerders en of ze hun reizen van tevoren plannen of flexibel willen zijn.

Reageer