beantwoord

Reizen met korting in het weekend

• 16 februari 2020
  • 13 reacties
  • 197 Bekeken

Ik heb een weekabonnement op mijn studenten ov en ik wil binnenkort op zondag van Nijmegen-lent naar Naarden-bussum reizen met de trein. Zonder korting kost de reis 18,40 en met korting 11,04. Hoeveel saldo moet ik dan op mijn studenten ov hebben staan ?

icon

Beste antwoord door Thom 16 februari 2020, 12:34

Het saldo moet bij inchecken normaal minimaal een tientje zijn en bij uitchecken voldoende om de reis te kunnen betalen. U kunt volstaan met 22,08 saldo als u niet in het rood wilt gaan staan. Strikt genomen mag u vier euro in de min staan, maar als u dan weer op saldo wilt reizen moet u dat bij een volgende reis eerst aanvullen. Terug zou dan € 7,04 voldoende zijn om in te checken en aan het eind bij het uitchecken af te rekenen.

Het geeft minder overlast niet in de min te gaan staan en met minimaal € 11.04 aan saldo de terugreis te starten. Negatief staan is hier ook niet voor bedoeld, maar het kan wel.

Bekijk origineel

13 reacties

Badge +3

Beste @bahnrider noem dan ook maar eens één voorbeeld/vervoerder waar een week-SRP doordeweeks niet geaccepteerd wordt in ‘vrijwel elke bus’ bij een negatief saldo :thinking:

Zie ook de eerste zeven woorden in mijn vorige reactie. Praten we daarna verder, oké?

Reputatie 5
Badge

Soms blijf ik me wel verbazen over onwetendheid, maar ach, die is verholpen.

Wat Robert hier zegt klopt maar ten dele-want vrijwel elke bus (en ik vermoed ook trein) accepteert ook je Stud-OV op de maandag erna niet als er ook maar 1 ct negatief saldo op staat. 12 eur laden kan dus wel, maar is nogal omslachtig via een NS-automaat te laden, dat moet je dan als 3x4 doen.

deze uitleg gaat ook enkel op als je via Utr reist-je kan dus in principe via Ede-W-Amfrt en daartussen met de zgn. valleilijn  (voorheen ook bekend als kippenlijn) van Connexxion, kan goedkoper uitpakken maar duurt zeker veel langer.

En kijk eens hoe duur die NS toch is, zelfs met korting in een weekenddag: voor 19 eur koop je allerhande voordelige online tickets met onbeperkte lengte en soms met nog wat anders er bij in ook. Zou bij dagretour dus al euries voordeliger zijn.

Hallo daanenannebel, welkom op de NS Community. 

Ik zie dat alles duidelijk uitgelegd is en verwacht dat je reis binnenkort helemaal goed moet komen :)!

Badge +3

Als je zelden in het weekend reist zou ik (als je saldo nu 0 is) gewoon €10 opladen, want dat is voldoende om die reis te maken. Aan het eind hou je -€1,04 over maar dat is geen enkel probleem verder.

€20 mag natuurlijk ook, maar dan hou je dus bijna 9 euro ongebruikt saldo over. Aan jou de keuze.

Reputatie 7
Badge +4

Graag gedaan!

Oke heel erg bedankt voor de hulp !

Reputatie 7
Badge +4

Klopt. De computer weet dat aan de hand van de gegevens op uw chipkaart. Bij het inchecken krijgt u ook een melding over 40 procent korting en op de uitcheckpaal in Naarden-Bussum wordt dat verrekend. In uw geval komt er nog een melding dat uw nieuwe saldo €8,96 is.

Dus als ik 20 euro aan saldo heb en ik check uit bij naarden-bussum zal die €11,04 uitrekenen omdat ik met 40% korting reis ?

Reputatie 7
Badge +4

Het gaat er niet om hoe lang u reist, maar welke afstand u aflegt. Bij het inchecken heeft u een geldig vervoersbewijs, maar NS weet nog niet waar u uitcheckt. Het enige wat dan niet mag is terugreizen in de richting van uw beginstation of een route die volstrekt onlogisch is  Als u incheckt in Nijmegen-Lent en uitcheckt in Naarden Bussum rekent de computer uw reiskosten uit. Controle in de trein kan ook op uw reishistorie te zien zijn. Als u de route aanhoudt die de reisplanner aangeeft, gaat het altijd goed.

Hoe ziet NS hoelang je reist en weet dan hoeveel die van mijn saldo moet afhalen ?

Reputatie 7
Badge +4

Ja. U kunt daarmee inchecken en aan het eind bij het uitchecken uw reis betalen. Dat is het systeem. Een beetje saldo is doorgaans verstandig, dan kunt u eens onverwachts een bus nemen of zo.

Ik reis alleen zondag op saldo en ga op een doordeweekse dag weer terug, dus dan is het gratis. Maar als ik 20 euro erop zet is het dan ook prima ?

Reputatie 7
Badge +4

Het saldo moet bij inchecken normaal minimaal een tientje zijn en bij uitchecken voldoende om de reis te kunnen betalen. U kunt volstaan met 22,08 saldo als u niet in het rood wilt gaan staan. Strikt genomen mag u vier euro in de min staan, maar als u dan weer op saldo wilt reizen moet u dat bij een volgende reis eerst aanvullen. Terug zou dan € 7,04 voldoende zijn om in te checken en aan het eind bij het uitchecken af te rekenen.

Het geeft minder overlast niet in de min te gaan staan en met minimaal € 11.04 aan saldo de terugreis te starten. Negatief staan is hier ook niet voor bedoeld, maar het kan wel.

Reageer