Reizen met OV Chipkaart Mobiel, wat zijn je ervaringen?

Reputatie 6
Badge
  • Super user
  • 1477 reacties
Het leek mij een handig idee om een topic te starten over vragen en opmerkingen over het reizen met OV-Chipkaart Mobiel? Wie is het gelukt, en wat zijn je ervaringen? Misschien kunnen we problemen en oplossingen met elkaar delen... :)

Eisen:
* Minimaal Android 4.4
* NFC op te toestel, welke tevens aanstaat
* Een NFC-simkaart, deze worden vanaf begin 2016 uitgegeven. Ze zijn voorzien van een signaal tekentje die doet denken aan het WiFi logo.

Het komt er op neer dat je deze stappen eerst moet doorlopen:
Heb je KPN, Simyo, Telfort of Yes Telecom?

Installeer OV-chip mobiel
Stap 1:

Ga op je smartphone naar ov-chipmobiel.nl. Als je het juiste toestel en de juiste simkaart hebt, duurt het installeren zo'n 10 minuten.
Stap 2:

Klik hieronder op de knop Installeren. Je komt in de Google Play Store, waar je de OV-chip wallet app installeert en opent.
Stap 3:

De OV-chip wallet stuurt je weer Google Play Store om de NFC Manager te installeren. Open de NFC Manager, dan wordt o.a. gecheckt of je een NFC simkaart gebruikt.
Stap 4:

Ga terug naar de OV-chip wallet en klik op ‘KAART TOEVOEGEN’.
Stap 5:

Je komt dan op de registratiepagina, waar je OV-chip mobiel aanvraagt. Je betaalt € 0,01 om je bankrekeningnummer te kunnen controleren.
Stap 6:

Na de registratie kom je in de Google Play Store. Hier installeer je OV-chip mobiel. Na ongeveer vijf minuten is je OV-chip kaart toegevoegd. OV-chip mobiel is nu klaar voor gebruik.

Heb je Vodafone?

Stap 1:

Ga op je smartphone naar ov-chipmobiel.nl. Als je het juiste toestel en de juiste simkaart hebt, duurt het installeren zo'n 10 minuten.
Stap 2:

Klik hieronder op de knop Installeren. Dan ga je naar de Vodafone Wallet. Als je die niet hebt, dan kom je in de Google Play Store om deze te installeren. Klik in de wallet op het kopje ‘REIZEN’ en vervolgens op OV-chip mobiel ‘TOEVOEGEN’.
Stap 3:

Je komt dan op de registratiepagina, waar je OV-chip mobiel aanvraagt. Je betaalt € 0,01 om je bankrekeningnummer te kunnen controleren.
Stap 4:

Na je registratie beland je met één klik weer in de Vodafone Wallet. Daar zie je dat je OV-chip mobiel kaart wordt toegevoegd.
Stap 5:

Klik op de kaart. Je komt dan in de Google Play Store. Daar installeer je de OV-chip mobiel app. OV-chip mobiel is nu klaar voor gebruik!

Ikzelf heb Simyo en ben inmiddels in bezit van een NFC-simkaart, en alle stappen gevolgd. Echter bij de OV Chipkaart Wallet kan ik nergens een knop vinden om een Wallet toe te voegen. Alleen maar direct om te verwijderen, en wat knoppen voor 'informatie' waarmee ik niet verder komt. Wie heeft de Wallet werkend?

13 reacties

Volgens mij is chippen uiteindelijk efficiënter en is een mobiel overbodig. 🆒 Niet dat ik daar nou op zit te wachten..

, maar die digitale wallet komt er wel...
Reputatie 6
Badge
Inmiddels heb ik maar even de helpdesk OV-Chipkaart gebeld. Ze zeggend at je eerst de Wallet moet openen, en dan de OV-chipkaart app (OVMC). Ik merk dat die laatste app dan netjes op "Goede reis" blijft staan. Maar die wallet, die blijft slecht qua werking.

Ze hebben het in onderzoek, en bellen me op als ze meer (willen) weten.
Reputatie 7
Badge +4
In Nederland de chipkaart en als we naar het buitenland gaan de mobiel. Efficiënter dan met de chipkaart reizen, kan haast niet. Kaart uit de zak, voor de lezer houden, even het display controleren en doorlopen. Met een abonnement en automatisch opladen is dat werkelijk geweldig. Het maakt allerlei dalabonnementen mogelijk.

Naar het buitenland inderdaad de Duitse Handyticket en naar dat niveau zal de Nederlandse mobiele ticket uiteindelijk wel toe groeien. Het is net even handiger dan in Nederland door de goede koppeling die de app heeft met de persoonlijke gegevens en de creditcard. Het meeste kan daardoor automatisch worden ingevuld en je hebt snel overal je kaartje, ook een NRW-ticket of zo.
Naar België wat meer werk met NSInternational en het duurt ook langer, maar het voordeel blijft dat je het gedoe dat het grensverkeer nu eenmaal heeft met de chipkaart, kunt omzeilen. En je kunt het onderweg nog snel even kopen.
De verbetering zou moeten zijn dat het niet meer noodzakelijk is alle gegevensa elke keer weer in te moeten vullen. Met een goede opslag van accountgegevens is dat ook niet nodig.
Voor de incidentele reizigers en ook die uit het buitenland is de mobiele ticket ook een hele aardige optie. Het voorkomt het moeten kopen van een chipkaart, die mogelijk niet meer gebruikt wordt daarna.

Veertig procent korting is al mogelijk naar Duitsland. Nu na jaren zeuren graag de optie nog om, net als in Zwitserland, met honderd procent korting te kunnen reizen. Dan kunnen de 'Vrij'-reizigers de kaart weer met de Bahncard in Duitsland combineren.

Onbegrijpelijk dat dit nog steeds onmogelijk is.
In tegenstelling wat NSInternational en NS beweren is dat probleem niet opgelost en hebben we nog steeds onnodig duur gedoe in het verkeer met Duitsland.

NSinternational, doe er wat aan!
Kunnen jullie mijn helpen met ov chip wallet Als ik die open krijg ik permission granted in beeld en ik krijg geen kaart toevoegen in beeld
Badge +3
Voor ov-chip mobiel heeft TLS zelfs een eigen 'hotline' en dat is 0900-0981 (bereikbaar tijdens kantooruren)

En ik las al horror-verhalen voor het overzetten of laden van abonnementen op je mobiel, en dat NS je 'kaartnummer' ineens niet meer herkent als persoonlijk, met alle gevolgen van dien (een wijziging doorvoeren duurt maanden).

Niet aan beginnen dus, voorlopig!
Deze dienst is niet van oNS. Ik hoop dat Aar je kan helpen met dit probleem en anders kan je het beste even contact opnemen met de klantenservice van de OV-chipkaart, Angeliquehest.
https://www.ad.nl/binnenland/ov-chip-op-mobiel-totaal-mislukt~a690b257/

Toch niet zo'n succes.
Reputatie 7
Badge +3
Het leek me ook een totaal overbodige proef. Waarom moet je steeds meer betaalsystemen naast elkaar hebben?
Reputatie 7
Badge +4
Ach, het reizen met een mobiele ticket blijft gewoon mogelijk.;-) Je moet ook geen systemen invoeren me zoveel problemen.
Reputatie 7
Badge +3
Er komt een nieuwe proef! Nu met mobiel en bankpas.
https://www.ad.nl/binnenland/nieuwe-proef-ov-chip-met-mobiel-en-bankpas-snel-van-start~aa852c56/
Er komt een nieuwe proef! Nu met mobiel en bankpas.
https://www.ad.nl/binnenland/nieuwe-proef-ov-chip-met-mobiel-en-bankpas-snel-van-start~aa852c56/

Dit is alweer (relatief) een flinke poos geleden.

Zijn hier ooit nog resultaten uit gekomen? Gaat dit eindelijk eens algemeen ingevoerd worden? In London kan het al weer zo'n 7 jaar.
Badge +3
Zie Testreizigers positief over reizen met betaalkaart en
Proef reizen met bankpas of creditcard succesvol afgerond.

De proef was een succes, maar landelijke invoering gaat vanwege de kosten een zaak van lange adem worden.
Zie Testreizigers positief over reizen met betaalkaart enProef reizen met bankpas of creditcard succesvol afgerond.

De proef was een succes, maar landelijke invoering gaat vanwege de kosten een zaak van lange adem worden.

Misschien een gekke vraag, maar waarom zouden die kosten het dan zo lang moeten doen duren?

Of misschien anders gesteld, hoe heeft London dit dan al wel zeven jaar geleden kunnen invoeren? Qua reizigers en verschillende vervoerders is London toch niet zo enorm anders? Men gebruikte voor de Oyster card ook al gedeeltelijk dezelfde techniek als NL voor de OV Chipkaart.

Reageer