beantwoord

Reizen op saldo activeren op nieuwe OV-chipkaart?

• 6 March 2014
  • 6 reacties
  • 3467 Bekeken

Mijn oude voordeelurenkaart is door de NS vervangen door een nieuwe kaart. Het restant van het reizen op saldo is netjes op mijn rekening teruggestort.
Moet ik nu ook het reizen op saldo zoals ik dat op mijn oude kaart had geactiveerd opnieuw activeren? Want in mijn gegevens staat dat dit product sinds januari niet meer geactiveerd is.
Of gaat alles automatisch als ik weer incheck?
icon

Beste antwoord door Inge NS 6 March 2014, 17:30

Bekijk origineel

6 reacties

Helaas spreekt u uitsluitend over een "nieuwe kaart". Ik neem aan dat u bent overgestapt van een voordeelurenkaart naar een ander - nieuw - abonnement.
Via deze link komt u op een pagina waar precies terug te vinden is of u nog verdere actie moet ondernemen en zo ja welke.

Overigens mag ik toch aannemen dat in de brief waarmee u de nieuwe kaart toegestuurd heb gekregen al de nodige informatie en aanwijzingen staan (was althans bij mij indertijd wel het geval).

Hopelijk helpt de informatie op de pagina waarnaar ik u verwees u verder op weg.
Zo niet, laat dan nog even weten om welke nieuwe kaart het gaat, zodat wat gerichter gekeken kan worden.
Dank voor uw reactie. Ter toelichting het volgende.
Ik had een "oude" Voordeelurenkaart waarvan de geldigheidstermijn (5 jaar) verstreken was. Ik heb nu een nieuwe kaart van de NS ontvangen (maar wel onder de condities van de oude voordeelurenkaart). Mijn vraag is of ik het Reizen op saldo nu opnieuw moet activeren.
In feite spreken we dus over een verlenging van uw voordeeluren abonnement. Dat u een nieuwe OV-chipkaart daarvoor heeft ontvangen doet daaraan niets af.
In principe is uw kaart al geschikt voor het reizen op saldo.
Mocht dat onverhoopt nog niet het geval zijn, dan wordt de kaart automatisch daarvoor geschikt gemaakt op het moment dat u bij een NS-kaartautomaat geld op uw OV-chipkaart zet.

En omdat u de kaart heeft ontvangen met een saldo van €0,0 zal u waarschijnlijk toch dat saldo willen verhogen. Doet u dat bij een NS-kaartautomaat, dan is er in ieder geval geen probleem.

Als u daarna tijdens de voordeeluren incheckt, ziet u op het display vanzelf dat u reist op een voordeelurenabonnement met 40% korting, precies zoals met uw oude kaart.

Goeie reis!
Hallo kvandijk59!

Van harte welkom op het forum! Ik heb je topic verplaatst naar het subforum OV-chipkaart en de titel ietwat aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Als je na 5 jaar een nieuwe OV-chipkaart krijgt toegestuurd, omdat de oude is verlopen, spreken we van kaartvernieuwing. Alle producten van de oude kaart worden gekopieerd naar de nieuwe OV-chipkaart, waarmee je weer 5 jaar op pad kan. Reizen op saldo activeren is daarom in principe niet nodig, tenzij je dit product nog niet geactiveerd had op je oude kaart. Je kunt daarom het beste even checken bij een NS Kaartautomaat of een OV-chipkaart ophaalpunt of er nog producten klaarstaan om geactiveerd te worden. Dit doe je bij de NS Kaartautomaat door je OV-chipkaart voor de lezer te houden en vervolgens op de knop 'Bestellingen ophalen' te klikken. Hierna volg je de aanwijzingen in het scherm op.

Ik hoop je zo voldoende geïnformeerd te hebben en wens je veel succes.

Vriendelijke groet,
Inge
Nog even ter aanvulling, op de oude OV-chipkaarten met het Oude Voordeelurenabonnement werden twee reisrechten geladen, zoals eerder genoemd, het abonnement zelf en Reizen Op Saldo Vol Tarief, afgekort ROS Vol Tarief, echter sinds een tijd hoeft alleen het abonnement als reisrecht erop te staan, in dit geval dus het reisrecht Voordeelurenabonnement, wat de afkorting geeft ROS Korting, dit reisrecht is ondertussen zo aangepast, dat het weet of u wel of niet met korting reist. Het is dus niet nodig om apart nog het reisrecht Reizen Op Saldo zonder abonnement erop te zetten, zoals vroeger.

Dit als extra info.
Hartelijk dank, Hans, Loes en Inge voor jullie uitleg. Zaterdag check ik gewoon in zoals ik altijd doe en dan komt het goed want ik had met mijn oude kaart het reizen op saldo al geactiveerd.
Met vriendelijke groet,
Karin.

Reageer