Reizen op Saldo en permanente klassewissel

• 17 mei 2019
  • 1 reactie
  • 259 Bekeken

Badge +3
Iemand heeft een nieuw SRP (studentenreisproduct) en heeft 'ergens' 1e klas gekozen/geactiveerd.

Dat moet dus welhaast de standaard klasse zijn voor Reizen op Saldo (NS) buiten de geldigheid van het SRP, want een 1e klas SRP bestaat niet.

Ik probeerde uit te leggen dat je dat bij een NS kaartautomaat (want kan niet meer online!) moet regelen, en verwees naar de instructies op ns.nl/klassewissel Daar staat:

Permanent van klasse wisselen

Maandabonnementen en Reizen op saldo

Een permanente klassewissel is ook bij een maandabonnement of Reizen op saldo mogelijk. U leest hier hoe u een klassewissel via de NS-kaartautomaat koopt en op de OV-chipkaart laadt.

Da's mooi, maar op die pagina staat alleen:

.... of Studentenreisproduct

1. Houd uw OV-chipkaart voor de kaartlezer rechtsonder op de NS-kaartautomaat.
  2. Kies op het scherm voor ’Laden overige producten’.
  3. Kies voor 'Toeslag 2 -1'.
  4. Afhankelijk van uw abonnement heeft u de keuze uit een aantal varianten. Uit de mogelijkheden behorend bij uw abonnement kiest u de variant die u wilt en volg de betaalinstructies op de NS-kaartautomaat.
  5. Houd uw OV-chipkaart opnieuw voor de kaartlezer. Uw klasse is nu tot 4.00 uur ’s nachts gewijzigd.
Dus ongeveer alles wat te maken heeft met 'vandaag 1e klas' en dus niets over voortaan elke reis op saldo standaard 1e of 2e klas. Uiteraard zal de automaat die keuze wél geven (voortaan 2e klas).

Mag wel wat duidelijker eigenlijk. Het dikgedrukte deel uit puntje 5. mag helemaal weg, of er moet staan "tot 4:00 de volgende dag of permanent" of zoiets... 🙄

Toegegeven, het SRP is wel een buitenbeentje natuurlijk, want daaran kan je niets wijzigen binnen Mijn NS.

1 reactie

Wat zou je precies als aanpassing willen, Robert B? Het betreft hier overduidelijk een uitzondering, reizigers heeft een bestaande kaart gebruikt voor zijn Studentenreisproduct en had hier klaarblijkelijk Reizen op Saldo 1e klas op staan. Hoewel het goed is om veelvoorkomende problemen te benoemen is het niet handig om elke uitzondering online aan te geven. Voor de uitzonderingen hebben we juist zoiets als de Klantenservice. Wanneer ik dus voor een uitzondering ga vragen de website aan te passen krijg ik helaas een negatieve reactie.

Reageer