beantwoord

Reizen zelfde station

• 15 oktober 2014
  • 37 reacties
  • 2652 Bekeken

Mijn collega's kwamen op een vraag en via internet konden we er geen antwoord op vinden.
Als ik incheck in nijmegen en reis naar denbosch en ik loop daar vijf minuten rond en ik ga weer terug.
Wat betaal ik dan?
icon

Beste antwoord door IskOV 15 oktober 2014, 11:50

Mensen, ff to the point graag.

Om te beginnen:
Ik heb 'omchecken' altijd opgevat als: uitchecken en (nagenoeg) direct weer inchecken binnen dezelfde reis omdat het financiële consequenties heeft of omdat je zonder omchecken illegaal bezig bent. Bijvoorbeeld:
  • omchecken bij overgang van spits naar dal, zodat je met korting kunt verder reizen
  • omchecken vanwege een omweg
  • omchecken omdat je eerst reist op je privé-kaart en daarna met de business-kaart van je baas verder mag
  • omchecken omdat je van vervoerder wisselt

Dus 's morgens op de heenreis naar je werk in- en uitchecken en 's avonds op de terugreis weer in- en uitchecken vind ik geen omchecken, maar een gewoon retour.
Uitchecken om ergens drie uur te gaan vergaderen en daarna opnieuw inchecken om door te reizen vind ik ook geen omchecken, maar onderbreken.

Wat ik me niet gerealiseerd had is, dat in het door TS beschreven geval, door het uit- en weer inchecken binnen vijf minuten de hele reis gezien wordt als één reis van Nijmegen naar Nijmegen via Den Bosch, zijnde 86 tariefeenheden, tenzij er een tariefovergang van dal naar spits of omgekeerd is geweest. Daarmee wordt het dus een omcheck (in mijn interpretatie van het woord). Hoeveel dat kost hangt af van het tijdstip van in- en omchecken.
Reis je het hele stuk vol tarief, dan betaal je 14,50. Reis je één helft met korting, dan wordt (volgens mij) je reis weer opgesplitst in twee stukken van 43 tariefeenheden en betaal je 7,80 plus 4,70, ofwel 12,50. Reis je het hele stuk met korting, dan betaal je 8,70.

Als je niet omcheckt in Den Bosch heb je op de terugreis geen geldig vervoerbewijs. Hoeveel je betaalt hangt dan af van de vraag of je gecontroleerd wordt en zo ja, of de HC een uitstel van betaling uitschrijft. Als dat niet zo is, betaal je instaptarief (20 euro zonder korting of 10 euro als je recht hebt op korting). Als je wel gecontroleerd wordt, vermoed ik dat je het tarief voor Den Bosch-Nijmegen betaalt, vermeerderd met de wettelijke verhoging.
Bekijk origineel

37 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Je moet omchecken in Den Bosch, en betaalt dan de prijs voor het totale aantal tariefeenheden (dus minder dan 2 keer de prijs van een enkele reis).
omchecken ? Nee gewoon uitchecken in Den Bosch en weer inchecken als je terugreist.

Laten we dat geen omchecken noemen, want dan doe ik dat elke dag.
Stel dat ik dat dan niet doe, wat krijg ik dan als tarief? ben niet van plan zwart te rijden of iets, collega en ik gaan elke dag met auto naar t werk, maar zijn gewoon benieuwd 😛
20 euro instaptarief.
Reputatie 6
Badge +2
omchecken ? Nee gewoon uitchecken in Den Bosch en weer inchecken als je terugreist.

Omchecken betekent volgens mij uitchecken en weer inchecken.

Ja maar wel bij dezelfde reis, als je heen en terug gaat is het gewoon in en uitchecken.
Reputatie 6
Badge +2

Ja maar wel bij dezelfde reis, als je heen en terug gaat is het gewoon in en uitchecken.

Dat zeker niet, want dat is de verkeerde volgorde. Wat ik me nu wel afvraag is of de term omchecken wordt gebruikt voor uitchecken en weer inchecken in het algemeen, of alleen voor uitchecken, en weer inchecken bij een andere vervoerder ("om" zoals in omschakelen, je verandert iets, in dit geval de vervoerder).
bij NS kan je ook omchecken bv om met korting te reizen.

Maar als je heen en weer terug gaat is het gewoon in en uitchecken en terug weer in en uitchecken.
Het zijn dan ook 2 reizen, terwijlo je bij omchecken in principe verder reis.
Reputatie 6
Badge +2
20 euro instaptarief.
En eventueel een boete voor reizen in de richting van het incheckstation.
Reputatie 6
Badge +2

Maar als je heen en weer terug gaat is het gewoon in en uitchecken en terug weer in en uitchecken.
Het zijn dan ook 2 reizen, terwijlo je bij omchecken in principe verder reis.

TS zei "ik loop daar vijf minuten rond en ik ga weer terug. " Het is dan 1 reis.
Nee het is een retour.
Nee, het wordt gezien als 1 reis met een overstap te Den-Bosch. De kosten voor de reis vol-tarief zullen EUR 14,50 bedragen. Met 40% korting zal het EUR 8,70 kosten. Dat hierboven gezegd wordt dat het het instaptarief kost is grote onzin.
Reputatie 6
Badge +2
Omchecken betekent volgens mij uitchecken en weer inchecken. (..) Wat ik me nu wel afvraag is of de term omchecken wordt gebruikt voor uitchecken en weer inchecken in het algemeen, of alleen voor uitchecken, en weer inchecken bij een andere vervoerder ("om" zoals in omschakelen, je verandert iets, in dit geval de vervoerder).
Ja, en bij dezelfde vervoerder en dezelfde tijdscategorie kan je het ook wel omchecken noemen, je verandert tenslotte de inchecktijd (en eventueel het incheckstation). Alleen als er een lange tijd tussen uit- en inchecken zit noem je het geen omchecken.
Prima, laad ik een enkele reis bij de automaat 😃
Reputatie 6
Badge +2
Dat hierboven gezegd wordt dat het het instaptarief kost is grote onzin.
Dat is als je niet omcheckt.
Nee, het wordt gezien als 1 reis met een overstap te Den-Bosch. De kosten voor de reis vol-tarief zullen EUR 14,50 bedragen. Met 40% korting zal het EUR 8,70 kosten. Dat hierboven gezegd wordt dat het het instaptarief kost is grote onzin.

Als je niet kan lezen....
Macca, Nochtans ben jij wel degene die nog geen antwoord heeft gegeven waar de vraagsteller wat aan heeft.
Macca, Nochtans ben jij wel degene die nog geen antwoord heeft gegeven waar de vraagsteller wat aan heeft.

Nee ? Hij wil weten wat hij betaalt als hij incheckt, ronddrentelt en weer teruggaat naar beginstation.

Betaal je dan geen 20 euro volgens jou ?
Reputatie 3
Badge
Mensen, ff to the point graag.

Om te beginnen:
Ik heb 'omchecken' altijd opgevat als: uitchecken en (nagenoeg) direct weer inchecken binnen dezelfde reis omdat het financiële consequenties heeft of omdat je zonder omchecken illegaal bezig bent. Bijvoorbeeld:
  • omchecken bij overgang van spits naar dal, zodat je met korting kunt verder reizen
  • omchecken vanwege een omweg
  • omchecken omdat je eerst reist op je privé-kaart en daarna met de business-kaart van je baas verder mag
  • omchecken omdat je van vervoerder wisselt

Dus 's morgens op de heenreis naar je werk in- en uitchecken en 's avonds op de terugreis weer in- en uitchecken vind ik geen omchecken, maar een gewoon retour.
Uitchecken om ergens drie uur te gaan vergaderen en daarna opnieuw inchecken om door te reizen vind ik ook geen omchecken, maar onderbreken.

Wat ik me niet gerealiseerd had is, dat in het door TS beschreven geval, door het uit- en weer inchecken binnen vijf minuten de hele reis gezien wordt als één reis van Nijmegen naar Nijmegen via Den Bosch, zijnde 86 tariefeenheden, tenzij er een tariefovergang van dal naar spits of omgekeerd is geweest. Daarmee wordt het dus een omcheck (in mijn interpretatie van het woord). Hoeveel dat kost hangt af van het tijdstip van in- en omchecken.
Reis je het hele stuk vol tarief, dan betaal je 14,50. Reis je één helft met korting, dan wordt (volgens mij) je reis weer opgesplitst in twee stukken van 43 tariefeenheden en betaal je 7,80 plus 4,70, ofwel 12,50. Reis je het hele stuk met korting, dan betaal je 8,70.

Als je niet omcheckt in Den Bosch heb je op de terugreis geen geldig vervoerbewijs. Hoeveel je betaalt hangt dan af van de vraag of je gecontroleerd wordt en zo ja, of de HC een uitstel van betaling uitschrijft. Als dat niet zo is, betaal je instaptarief (20 euro zonder korting of 10 euro als je recht hebt op korting). Als je wel gecontroleerd wordt, vermoed ik dat je het tarief voor Den Bosch-Nijmegen betaalt, vermeerderd met de wettelijke verhoging.
Reputatie 6
Badge +2
Een geval van omchecken dat er nog bijkomt in de toekomst, op sommige stations met gesloten poortjes: bij overstappen zonder te wisselen van vervoerder en zonder af te wijken van de toegestane reisroute door één of twee poortjes moeten.
Heel erg bedank voor het uitgebreide antwoord 🙂 ik weet inmiddels genoeg 🙂 ^_^
20 euro instaptarief.
En eventueel een boete voor reizen in de richting van het incheckstation.

Hoe is "in de richting van het incheckstation" eigenlijk precies gedefinieerd?
Bijvoorbeeld als je een rondje maakt Nijmegen -(43TE)- Den Bosch -(48TE)- Utrecht -(21TE)- Amersfoort -(58TE)- Deventer -(45TE)- Arnhem -(19TE)- Nijmegen, waar precies begint dan de terugreis? In eerste instantie zou je misschien Utrecht zeggen, want dat ligt het verst van Nijmegen (77TE), al ben je niet over deze kortste route gegaan. Mag dat uberhaupt? Totaal is het 234TE dus je bent pas na Amersfoort over de helft van je rondje. Of moet je soms in Utrecht en in Deventer omchecken omdat je na beide stations in de richting van het laatste incheckstation reist?
Een geval van omchecken dat er nog bijkomt in de toekomst, op sommige stations met gesloten poortjes: bij overstappen zonder te wisselen van vervoerder en zonder af te wijken van de toegestane reisroute door één of twee poortjes moeten.

Heeft de NS niet toegezegd dat er in die gevallen altijd een route zonder poortjes mogelijk blijft om te voorkomen dat de reiziger noodgedwongen op extra kosten wordt gejaagd bij dal/piekwissels?
Reputatie 3
Badge

Hoe is "in de richting van het incheckstation" eigenlijk precies gedefinieerd?
Bijvoorbeeld als je een rondje maakt Nijmegen -(43TE)- Den Bosch -(48TE)- Utrecht -(21TE)- Amersfoort -(58TE)- Deventer -(45TE)- Arnhem -(19TE)- Nijmegen, waar precies begint dan de terugreis? In eerste instantie zou je misschien Utrecht zeggen, want dat ligt het verst van Nijmegen (77TE), al ben je niet over deze kortste route gegaan. Mag dat uberhaupt? Totaal is het 234TE dus je bent pas na Amersfoort over de helft van je rondje. Of moet je soms in Utrecht en in Deventer omchecken omdat je na beide stations in de richting van het laatste incheckstation reist?

De formele omschrijving is volgens mij niet dat je niet mag terugreizen in de richting van het incheckstation, maar dat je moet 'omchecken' zodra je afwijkt van de toegestane reisroute. Ik heb van onze huis-HC Loes ooit begrepen dat "terugreizen in de richting van het incheckstation" eigenlijk een soort werkdefinitie voor de HC's is, omdat zij niet alle toegestane reisroutes voortdurend paraat kunnen hebben.

Als ik gemakshalve alleen even uitga van de reisroutes die de reisplanner geeft, en geen rekening houd met eventuele toepassing van de 10-tariefeenhedenregel, waarvan ik sowieso al niet weet of die ook voor omwegen geldt, zou ik tot de volgende conclusie komen:

Uw incheckstation is Nijmegen, en er is geen toegestane reisroute van Nijmegen naar Utrecht Centraal via Den Bosch. Wel naar Utrecht Lunetten, maar tussen Utrecht Lunetten en Utrecht Centraal zou u strikt genomen in overtreding zijn; u zou in Utrecht Lunetten moeten omchecken. Maar dat kan (waarschijnlijk) niet, omdat u in de intercity zit, en dan mag het op het eerstvolgende station, en dat is Utrecht Centraal.

Daarna doet zich een merkwaardige situatie voor. De toegestane reisroute van Nijmegen naar Amersfoort gaat over Utrecht Centraal. Met andere woorden, als u eenmaal van Nijmegen via Den Bosch naar Utrecht Centraal bent gereisd zonder om te checken, en u reist vervolgens - nog steeds zonder omchecken - door naar Amersfoort, kan niemand nog controleren dat u van een toegestane reisroute Nijmegen-Amersfoort bent afgeweken. Formeel bent u in overtreding, maar niemand kan dat vaststellen.

Maar tussen Amersfoort en Deventer gaat het echt mis. U bent ingecheckt in Nijmegen en onderweg naar Deventer, maar u zit in de trein vanuit Amersfoort en dat is geen toegestane reisroute. U moet dus in Amersfoort omchecken. Tenzij u toch in Utrecht Centraal of Lunetten heeft omgecheckt, want Utrecht Centraal/Lunetten-Deventer gaat wel via Amersfoort.

In Deventer moet u opnieuw omchecken, want er is geen toegestane reisroute van Amersfoort naar Arnhem via Deventer.

Vervolgens is Deventer-Arnhem-Nijmegen wel weer een toegestane reisroute, dus uiteindelijk checkt u in Nijmegen gewoon uit.

Al met al: strikt genomen zou u moeten omchecken in Utrecht Lunetten en Deventer. Omdat het in Lunetten vaak niet mogelijk zal zijn, moet u omchecken in Utrecht Centraal (en Deventer). Maar als u dat niet doet is het niet te controleren, dus KUNT u ook omchecken in Amersfoort (en Deventer), maar strikt genomen mag het niet.

Stel dat uw reis in Amersfoort eindigt, en u zou niet omchecken in Utrecht, dan betaalt u uiteindelijk een enkeltje Nijmegen-Amersfoort (98 tariefeenheden, 16,20 vol tarief; de goedkopere route via de Valleilijn is hier niet aan de orde), in plaats van de 170 tariefeenheden die u daadwerkelijk heeft gereisd. Het feit dat dit praktisch gesproken oncontroleerbaar is lijkt me een tekortkoming in het systeem. . .

Uw incheckstation is Nijmegen, en er is geen toegestane reisroute van Nijmegen naar Utrecht Centraal via Den Bosch.

Die is er wel :D
Het laatste reisadvies van Nijmegen naar Utrecht (mogelijk alleen op dagen waarop Noord Brabant is aangesloten op het nachtnet) gaat via Den Bosch.

Reageer