beantwoord

Reizen zelfde station

• 15 oktober 2014
  • 37 reacties
  • 2652 Bekeken

Toon eerste bericht

37 reacties

Reputatie 3
Badge

Uw incheckstation is Nijmegen, en er is geen toegestane reisroute van Nijmegen naar Utrecht Centraal via Den Bosch.

Die is er wel :D
Het laatste reisadvies van Nijmegen naar Utrecht (mogelijk alleen op dagen waarop Noord Brabant is aangesloten op het nachtnet) gaat via Den Bosch.

Dat wordt mooi als we ook het nachtnet gaan meerekenen. Dan is er ook een toegestane reisroute Rotterdam Centraal-Utrecht Centraal via Den Haag en Amsterdam Centraal . . . Dat biedt een hoop alternatieve routes 😃
Reputatie 6
Badge +2
Daar is al eens een vraag over geweest op het forum. Het (plausibele) antwoord was dat een route die bijvoorbeeld alleen voor 's avonds laat in de reisplanner staat, niet de hele dag mag.

Anderzijds is het dacht ik zo dat als een route van A naar B eens per half uur of uur in de reisplanner staat, je die route ook met andere treinen mag nemen.
Volgens mij mag je het nachtnet best meerekenen. Maar alleen 's nachts dus.
De uitleg is me iig wel duidelijk, bedankt IskOV.

Als u met gebruik van uw OV-chipkaart reist richting het station waar u heeft ingecheckt,
checkt u tussentijds uit en weer in. Dit houdt in dat u niet zonder eerst uit te checken en weer in te checken terug kunt keren naar het station waarvan u uw reis begon. Dit alles tenzij de oorzaak van het reizen in die richting buiten uw invloedsfeer ligt, of tenzij u omreist en dat door NS geadviseerd is;

Het staat in de voorwaarden, maar die zijn dus niet echt duidelijk.
Reputatie 6
Badge +2
Uw incheckstation is Nijmegen, en er is geen toegestane reisroute van Nijmegen naar Utrecht Centraal via Den Bosch. Wel naar Utrecht Lunetten, maar tussen Utrecht Lunetten en Utrecht Centraal zou u strikt genomen in overtreding zijn; u zou in Utrecht Lunetten moeten omchecken. Maar dat kan (waarschijnlijk) niet, omdat u in de intercity zit, en dan mag het op het eerstvolgende station, en dat is Utrecht Centraal.
Dat lijkt me toch vreemd, claimen dat je zo mag reizen omdat je naar Utrecht Lunetten wilt, terwijl je in een trein zit die dat station volgens dienstregeling voorbijrijdt.
Reputatie 3
Badge
Uw incheckstation is Nijmegen, en er is geen toegestane reisroute van Nijmegen naar Utrecht Centraal via Den Bosch. Wel naar Utrecht Lunetten, maar tussen Utrecht Lunetten en Utrecht Centraal zou u strikt genomen in overtreding zijn; u zou in Utrecht Lunetten moeten omchecken. Maar dat kan (waarschijnlijk) niet, omdat u in de intercity zit, en dan mag het op het eerstvolgende station, en dat is Utrecht Centraal.

Dat lijkt me toch vreemd, claimen dat je zo mag reizen omdat je naar Utrecht Lunetten wilt, terwijl je in een trein zit die dat station volgens dienstregeling voorbijrijdt.

In de voorwaarden voor Reizen op Saldo staat letterlijk:

"Indien wordt afgeweken van de toegestane Reisroute, dient Reiziger op het station waar de toegestane Reisroute wordt verlaten Uit- en opnieuw In te checken. Indien dit niet mogelijk is, dient Reiziger Uit- en opnieuw In te checken op het eerstvolgende station waar wordt overgestapt."

Die claim kun je dus best hardmaken. Je zegt dat je reist van Nijmegen naar Utrecht Lunetten met een omweg via Utrecht Centraal. Dan is Utrecht Centraal het eerste station waar je kunt omchecken.
Als je dat daarna niet doet, maar doorreist naar Amersfoort, zit je dus eigenlijk de kluit te belazeren, maar de enige die er iets van zou kunnen zeggen is een HC die je al tussen Den Bosch en Utrecht heeft gezien en dus kan verklaren dat je in ieder geval van Den Bosch naar Utrecht bent gereisd, met een incheck in Nijmegen, en dus niet zonder omchecken in de trein naar Amersfoort mag zitten. Het is de vraag of een HC die verklaring zou aandurven. En dan nog is het zijn/haar woord tegen het jouwe (waarbij ik vermoed dat het woord van de HC, net als bij politiemensen, in principe strikt juridisch gezien geacht wordt altijd juist te zijn tenzij jij het tegendeel bewijst; maar ik denk niet dat enige HC het zo ver wil laten komen).
Reputatie 3
Badge
Omdat ik mijn eigen bericht niet meer kan aanpassen maar even als aanvulling:

Vroeger, toen volgens sommigen alles nog beter was, het klimaat nog niet opgewarmd en de papieren kaartjes nog bestonden, had de HC een stempeltang, waarmee bij controle het treinnummer op het kaartje gestempeld werd. Als je dan bijvoorbeeld tussen Den Bosch en Utrecht gecontroleerd was (en je kaartje gestempeld), kon een andere HC tussen Utrecht en Amersfoort altijd aantonen dat je illegaal bezig was.
Maar de huidige handlezers kunnen niet op de chipkaarten schrijven (voor zover ik weet; het zijn niet voor niets 'lezers'), dus deze controle is niet meer mogelijk.
Reputatie 6
Badge +2

In de voorwaarden voor Reizen op Saldo staat letterlijk:

"Indien wordt afgeweken van de toegestane Reisroute, dient Reiziger op het station waar de toegestane Reisroute wordt verlaten Uit- en opnieuw In te checken. Indien dit niet mogelijk is, dient Reiziger Uit- en opnieuw In te checken op het eerstvolgende station waar wordt overgestapt."

Die claim kun je dus best hardmaken. Je zegt dat je reist van Nijmegen naar Utrecht Lunetten met een omweg via Utrecht Centraal. Dan is Utrecht Centraal het eerste station waar je kunt omchecken.

Dat is niet alleen maar via Utrecht Centraal, maar een omweg via Den Bosch en Utrecht Centraal. Dan zou je altijd met deze smoes van Nijmegen naar Utrecht Centraal kunnen reizen via Den Bosch. "Indien dit niet mogelijk" slaat dus waarschijnlijk op het geval dat de trein in afwijking van de dienstregeling Utrecht Lunetten voorbijrijdt, of dat in Den Bosch de cico's niet werken.
Reputatie 3
Badge

Dat is niet alleen maar via Utrecht Centraal, maar een omweg via Den Bosch en Utrecht Centraal.

Nee. Nijmegen-Lunetten via Den Bosch is geen omweg; dat is een toegestane reisroute. En je moet omchecken zodra je van de toegestane reisroute afwijkt. Dat is dus feitelijk op het moment dat je Lunetten passeert.

Dan zou je altijd met deze smoes van Nijmegen naar Utrecht Centraal kunnen reizen via Den Bosch. "Indien dit niet mogelijk" slaat dus waarschijnlijk op het geval dat de trein in afwijking van de dienstregeling Utrecht Lunetten voorbijrijdt, of dat in Den Bosch de cico's niet werken.

Dat is speculatie over de interpretatie van 'indien dit niet mogelijk is'. Als een trein een station voorbijrijdt, kun je daar niet omchecken. Maakt niet uit of dat conform dienstregeling was of niet.

Er zijn tal van situaties waarin de trein conform dienstregeling het station voorbijrijdt waar je gaat afwijken van de toegestane reisroute. Stel je doet Amsterdam Centraal-Rotterdam Centraal via Utrecht Centraal met de IC van Asd naar Ut. De afwijking ontstaat bij Breukelen, maar daar stopt hij niet. Dan check je in Ut om. Dat is volstrekt legaal, volgens mij.

Ik zou me wel kunnen voorstellen dat het bij een omweg niet is toegestaan terug te reizen in de richting van je incheckstation. Maar dan zou Nijmegen-Nijmegen via Den Bosch ook niet moeten kunnen, maar als twee aparte enkele reizen beschouwd moeten worden, en we gaan er hier nu net vanuit dat dit niet zo is. Bovendien zitten we in dit geval in een vicieuze cirkel, want vanaf Utrecht Centraal richting Lunetten met een incheck in Nijmegen is niet terug in de richting van het incheckstation; daarom is het nu net een omweg. . .
Nijmegen-Lunetten via Den Bosch is geen omweg; dat is een toegestane reisroute. En je moet omchecken zodra je van de toegestane reisroute afwijkt. Dat is dus feitelijk op het moment dat je Lunetten passeert.
Maar die route is toch een stoptrein vanaf Den Bosch? Volgens mij mag je niet uitstappen in Den Bosch en de eerstvolgende intercity nemen naar Utrecht want je mag je aankomststation niet voorbij reizen.
Reputatie 6
Badge +2
(..) Maar dan zou Nijmegen-Nijmegen via Den Bosch ook niet moeten kunnen, maar als twee aparte enkele reizen beschouwd moeten worden, en we gaan er hier nu net vanuit dat dit niet zo is.
Het moeten omchecken in Den Bosch is wat anders dan het als twee aparte enkele reizen beschouwen.
Reputatie 3
Badge

Het moeten omchecken in Den Bosch is wat anders dan het als twee aparte enkele reizen beschouwen.

Dat ontken ik toch ook niet?

Het punt is dat je kennelijk in één en dezelfde reis best heen en weer terug mag reizen in de richting van je oorspronkelijke incheckstation, als je tussentijds maar (binnen 35 minuten) omcheckt; sterker nog: je mag zelfs helemaal terugreizen en dan betaal je minder dan bij twee enkeltjes. En daaraan ontleen ik de veronderstelling dat je ook in het geval van een omweg wel zult mogen terugreizen in de richting waar je vandaan kwam, als je tussentijds maar omcheckt.

Het punt is hier dat de officiële bepaling is dat je indien mogelijk moet omchecken zodra je de toegestane reisroute verlaat, of anders bij het eerstvolgende station waar dat mogelijk is. Voor Nijmegen-Lunetten is de route via Den Bosch toegestaan. Nu wil ik via Den Bosch EN UTRECHT CENTRAAL reizen. Dat mag, als ik maar omcheck volgens bovenstaande regel. En dat is dus in Utrecht Centraal.

Sterker nog: als je NIET omcheckt in Utrecht Centraal maar zonder meer terugreis naar Lunetten, kan niemand meer zien dat je uit Den Bosch komt, en de route via Arnhem en Utrecht Centraal is ook toegestaan. Dus eenmaal overgestapt op de stopper van Utrecht Centraal naar Lunetten zeg je gewoon dat je via Arnhem bent gekomen. . .

Het enige moment waarop je mogelijkerwijs aantoonbaar fout zou kunnen zitten, is wellicht tussen Lunetten en Utrecht Centraal op de 'heenweg'. Als je Nijmegen-Lunetten alleen via Utrecht Centraal zou doen, reis je van Utrecht Centraal naar Lunetten en niet omgekeerd. Als je alleen via Den Bosch gaat, kun je niet met de intercity. Dus alleen de combinatie 'via Den Bosch en Utrecht Centraal' maakt dat dit een omweg is die in mijn interpretatie is toegestaan, maar waarover je dus van mening kunt verschillen.
Reputatie 3
Badge

Maar die route is toch een stoptrein vanaf Den Bosch? Volgens mij mag je niet uitstappen in Den Bosch en de eerstvolgende intercity nemen naar Utrecht want je mag je aankomststation niet voorbij reizen.

Dat is wel het principe, maar het punt is dat je aan de incheck niet kunt zien wat je aankomststation is.

Strikt genomen zit hier wel het probleem. Zoals ik hierboven aangaf: tussen Lunetten en Utrecht Centraal zou je in overtreding kunnen zijn, omdat Nijmegen-Utrecht Centraal niet via Den Bosch en Lunetten gaat. Dan is nog de enige vraag: kan Nijmegen-Lunetten wel via Den Bosch en Utrecht Centraal gaan? En zo nee: waar gaat het fout?

Reageer