Resterend saldo op OV-chipkaart terugvragen

• 15 november 2019
  • 9 reacties
  • 156 Bekeken

ik heb vandaag een nieuwe persoonlijke OV kaart aangeschaft. Er staat nog saldo op mijn oude OV kaart. Hoe kan dat omgezet worden?

9 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Dit saldo kun je terug vragen via OV-chipkaart.nl   Zie https://www.ov-chipkaart.nl/saldo-terugvragen.htm

Hoi joostheere en welkom bij de NS Community!

Zoals Momo aangeeft kan je inderdaad het beste dit via deze link doen. Kan je hiermee uit de voeten?

Badge +3

Als het een kaartvervanging (€11) was wegens defect/gestolen/verloren dan wordt het saldo binnen 15 dagen teruggestort.

Ging het om een kaartvernieuwing (wegens verlopen van de oude kaart) dan krijg je het binnen 15 dagen na de einddatum van de oude kaart terug.

Maar als je de oude kaart nog hebt (en hij nog geldig is), dan kan het ook via een servicebalie op het station (NS/Arriva/GVB/RET/HTM/U-OV etc.), mits het saldo minder dan €30 is.

Reputatie 5

Toen ik begin dit jaar naar Flex overging heb ik het gewoon bij een balie van mijn kaart laten halen, ik meen dat dat contant €48,50 was.

Badge +3

Bij Flex doen ze aan een balie inderdaad meestal niet moeilijk als het om meer dan €30 gaat, want je hebt dan echt niets meer aan dat saldo, omdat je er immers niet mee kunt reizen.

Maar normaal gaat saldoteruggave via TLS/OV-chipkaart, en die hebben die regel van €30 (soms €50) bedacht. Zie de link die @Momo al gaf.

Als het saldo bij een overgang naar Flex dus (om een of andere reden) niet van je kaart verwijderd is, dan is het sowieso ergens fout gegaan, en los dat ter plekke op ongeacht om hoe veel het gaat.

En als je per ongeluk nadat je al Flex had alsnog saldo geladen hebt omdat je dat (onterecht) dacht nodig te hebben, dan óók natuurlijk.

Reputatie 7
Badge +3

Niet iedereen komt altijd op een station met een loket waar je dit kunt laten uitbetalen. Dan is het het simpelste om via de gegeven link je geld terug te vragen.

Badge +3

Ik zie de links/pagina’s, maar nergens een optie om anders dan met je (nog geldige) kaart ergens langs te gaan om het saldo te laten verwijderen van je kaart en dus (contant of via een overboeking) terug te krijgen?

Wellicht zouden de NS zoiets alsnog als bestelling voor je klaar kunnen zetten (zoiets als saldo voor gemiste uitcheck, of een bestelling voor saldo maar dan met een negatief bedrag) en het dan een eventueel verschil naar je IBAN kunnen factureren?

Dat werkt dan zoals ‘terugpinnen’ bij het retourneren van een product bij een winkel. Je moet dan toch echt met je pas ergens langs.

Als je kaart als verloren/gestolen/defect gemeld is (dus beëindigd via TLS) dan krijg je het saldo automatisch terug als het een persoonlijke kaart is, en bij verlopen kaart dus ook.

Probleem is dat niemand behalve TLS weet wat het actuele saldo op je kaart is op een gegeven moment, totdat je de kaart ergens (CCV apparaat bij supermarkt mag ook) scant, en er een handmatige HANDELING (bestelling) op uitgevoerd wordt.

SALDO TERUG kan daar eentje van zijn, maar wat is je IBAN dan? Dat weet TLS vaak niet, dus moeten de NS maar regelen… 

Zij (TLS en NS) kunnen niet of slechts per benadering weten wat er in je portemonnee zit voordat je hem zelf kunt laten zien/overhandigt.

Daarna mogen ze hem pas leeg halen en je de inhoud (het saldo) terug geven.

Voor geld terugboeken van de ChipKnip vroeger op je bankpas moest je ook naar een automaat.

@Henk_NL als daar nog verschil in is, dan graag een reactie waar ik het mis heb en hoe (met het huidige systeem) het anders zou kunnen dan wat ik schets.

Terugboeking/retourpinnen naar de IBAN die bekend is, of naar welke IBAN dan ook (anonieme kaart)? Op vertoon van de kaart zelf nog steeds, natuurlijk!

En misschien een legitimatie. Je ontkomt er dus niet aan om ergens langs te gaan (ook al zijn er op de meeste stations geen servicebalies). Extra moeite dan dus… maar die zal je dan toch echt moeten doen.

Badge +3

Maar goed, voor een oude en nieuwe kaart (zoals @joostheere vroeg) is er verder meestal niets nodig dus (vervangen of verlopen).

Als je het saldo binnen 15 dagen na het verlopen van de oude kaart nog steeds niet terug hebt, dan laat maar een belletje rinkelen hier of bij de NS Klantenservice of bij TLS/OV-chip dus.

@Henk_NL als daar nog verschil in is, dan graag een reactie waar ik het mis heb en hoe (met het huidige systeem) het anders zou kunnen dan wat ik schets.

Al die vergelijkingen met terugpinnen gaan mank. Het probleem bij de OVCP is momenteel dat de wijziging naar de chip op de kaart geschreven moet worden, omdat die (deels) leidend is. 

Reageer