beantwoord

Restitutie saldo OV-chipkaart

• 31 maart 2014
  • 14 reacties
  • 2545 Bekeken

ik wil graag weten waar de 20 euro instapgeld van de OV chipkaart blijft als iemand door ziekte niet meer kan reizen of zelfs overlijdt ?
icon

Beste antwoord door Herman NS 31 maart 2014, 18:48

Hallo Tineke,

Klantenservice OV-chipkaart beheert het saldo dat op de OV-chipkaart staat. Dit geeft Hans eigenlijk ook al enigszins aan.Het saldo blijft gewoon op de OV-chipkaart staan, totdat het gebruikt wordt in het openbaar vervoer of tot je aangeeft dat je de OV-chipkaart wilt beëindigen. Wanneer je informatie wilt over het saldo kun je Klantenservice OV-chipkaart ook proberen te bellen. Je kunt hen bereiken op telefoonnummer 0900-0980 (€ 0,10 per minuut).

Je titel heb ik aangepast en het topic heb ik verplaatst naar het forum 'OV-chipkaart'.

Vriendelijke groet,

Herman NS
Bekijk origineel

14 reacties

Het bedrag dat bij inchecken (tijdelijk) van de OV chipkaart wordt afgeschreven, wordt bij het uitchecken na de reis weer teruggeboekt onder aftrek van de kosten van de reis.

Dat instaptarief is bij NS €20 als je zonder abonnement reist, en €10 voor abonnementhouders.
Bij bus, tram en metro bedraagt het instaptarief €4,00.

De door u bedoelde €20 verdwijnen dus niet zomaar; zie het als een soort borg die aan het einde van de (trein)reis wordt teruggestort op de OV-chipkaart. Logich dat daar wel de kosten van die treinreis op in mindering wordt gebracht.

Vr.gr.
Hans

Het bedrag dat bij inchecken (tijdelijk) van de OV chipkaart wordt afgeschreven, wordt bij het uitchecken na de reis weer teruggeboekt onder aftrek van de kosten van de reis.

Dat instaptarief is bij NS €20 als je zonder abonnement reist, en €10 voor abonnementhouders.
Bij bus, tram en metro bedraagt het instaptarief €4,00.

De door u bedoelde €20 verdwijnen dus niet zomaar; zie het als een soort borg die aan het einde van de treinreis wordt teruggestort op de OV-chipkaart. Logich dat daar wel de kosten van die treinreis op in mindering wordt gebracht.

Vr.gr.
Hans

P.S. Ook al staat er NS-expert bij mijn naam, ik heb geen enkele binding met NS en de beoordeling of ik expert ben laat ik graag aan anderen over.
mijn vraag is niet beantwoord,ik bedoel waar blijven de 20 euro instapkosten als iemand niet meer kan of hoeft te reizen ?en als iemand overlijdt ,gaat dat het geld naar de nabestaande en dan niet op de OV chipkaart maar b.v op hun privé rekening.
mijn vraag is niet beantwoord,ik bedoel waar blijven de 20 euro instapkosten als iemand niet meer kan of hoeft te reizen ?en als iemand overlijdt ,gaat dat het geld naar de nabestaande en dan niet op de OV chipkaart maar b.v op hun privé rekening.

Hoi Tineke,

Het geld dat op een OV-chipkaart staat is van de reiziger zelf, dus wordt het niet weggeschreven naar andere rekeningen. Het enige is als er gereisd is en ingecheckt, maar niet uitgecheckt, dan zweeft het instaptarief van 20 euro rond en staat dat geparkeerd, totdat er aan de bel wordt getrokken. Geldt overigens ook voor het geld dat op de OV-chipkaart staat, als het een persoonlijke is, zijn de persoonsgegevens bekend, is het een anonieme, dan moet daar volgens mij nog een extra handeling voor gedaan worden.

Mocht ik er naast zitten, hoor ik dat graag van een ander forumlid.
Hoi Tineke,

Ik begin de indruk te krijgen dat jij wilt weten wat er gebeurt met geld dat op een OV-chipkaart staat van iemand die hem - om welke reden dan ook - niet meer kan gebruiken.
En dat u die kaart wilt opzeggen en het saldo teruggestort wilt hebben.

Welnu, als mijn veronderstelling juist is, dan is het belangrijk te weten of het een anonieme OV-chipkaart is (zonder foto), of een persoonlijke OV-chipkaart (met naam en foto).
Bovendien is het de vraag of er bij een persoonlijke OV-chipkaart sprake van is dat er bijv. automatisch opladen op de kaart staat en/of een abonnement bij een OV vervoerder.

Eventueel kun je de kaart uitlezen op een NS kaartautomaat op het station. door de kaart voor de kaartlezer te houden (rechtsonder) en vervolgens op het scherm "Toon produkten op de kaart" aan te klikken.
Je krijgt dan een compleet overzicht van wat er eventueel aan produkten/abonnementen op de kaart staat.
Ook een eventueel saldo op de kaart is dan af te lezen.

Eventuele abonnementen zullen n.l. eerst moeten worden opgezegd en automatisch opladen zal ook eerst moeten worden beëindigd alvorens de kaart kan worden opgezegd en een eventueel saldo kan worden gerestitueerd.
Hoe dat allemaal in z'n werk gaat kunt u nalezen op de website van {b] OV-chipkaart.nl [/b].

Dus graag eerst wat verdere informatie waar we allemaal over praten.

M.vr.gr.
Hans

Beste tineke,

Het geld dat je op je kaart zet maak je over naar het desbetreffende bedrijf waarbij je je kaart oplaad. Feitelijk koop je reistegoed in bij je vervoerder. Bij de NS kaartautomaat is dit dus NS. NS is in deze een soort tussenpersoon tussen jou als klant en Trans Link Systems, het bedrijf achter de OV Chipkaart.

Na 'aankoop' van dit bedrag kun je hier mee reizen zolang je OV chipkaart geldig is. Mocht je een nieuwe kaart hebben of je OV chipkaart defect zijn dan kun je het tegoed op de oude kaart kosteloos over laten zetten op een nieuwe OV chipkaart bij een servicepunt van je vervoerder.

Als je je kaart om wat voor reden dan ook wilt 'opheffen' dan kun je het resterende bedrag op je kaart gerestitueerd krijgen, hiervoor wordt wel EUR 2,50 gerekend. Alles over deze regeling vind je url=https://www.ov-chipkaart.nl/klantenservice/zelfregelen/saldorestitutie/]hier[/url.

Hoe dan ook; je bent dus nooit je geld kwijt, je tegoed blijft altijd van jou.

Ik hoop dat ik je zo verder heb geholpen.
Hallo Tineke,

Klantenservice OV-chipkaart beheert het saldo dat op de OV-chipkaart staat. Dit geeft Hans eigenlijk ook al enigszins aan.Het saldo blijft gewoon op de OV-chipkaart staan, totdat het gebruikt wordt in het openbaar vervoer of tot je aangeeft dat je de OV-chipkaart wilt beëindigen. Wanneer je informatie wilt over het saldo kun je Klantenservice OV-chipkaart ook proberen te bellen. Je kunt hen bereiken op telefoonnummer 0900-0980 (€ 0,10 per minuut).

Je titel heb ik aangepast en het topic heb ik verplaatst naar het forum 'OV-chipkaart'.

Vriendelijke groet,

Herman NS

Als je je kaart om wat voor reden dan ook wilt 'opheffen' dan kun je het resterende bedrag op je kaart gerestitueerd krijgen, hiervoor wordt wel EUR 2,50 gerekend.

Helaas incomplete en daarmee in feite onjuiste informatie.
Kleine bedragen (tot €30,00) kunnen bij een servicebalie worden verrekend, onder aftrek van €2,50 administratiekosten.

Wordt de kaart opgestuurd (wat bij grotere bedragen sowieso verplicht is) wordt het saldo gestort op een bankrekening. In dat geval zijn geen administratiekosten verschuldigd.

Vr.gr.
Hans

Reputatie 6
Badge +2
Volgens mij gaat de vraag over niet kunnen uitchecken wegens ziekte of overlijden. Ik denk dat de vervoerder, net als bij incidenteel vergeten uit te checken, het teveel betaalde teruggeeft.
Ik heb het idee dat we de vraagstelling op diverse manieren interpreteren. Hopelijk kan Tineke ons uit de brand helpen. Kun je iets specifieker zijn Tineke?

Wanneer er niet wordt in- en uitgecheckt kan een vervoerder inderdaad het teveel aan afgeschreven saldo restitueren, zoals Dennis aangeeft.

Wanneer er meer producten op de OV-chipkaart staan, zoals Hans aangeeft is het inderdaad verstandig om contact op te nemen met de vervoerders waar een abonnement of product bij is afgesloten.

In het geval dat de vraag specifiek betrekking op het saldo heeft is het handig om contact op te nemen met Klantenservice OV-chipkaart. Zij kunnen de OV-chipkaart definitief beëindigen.
Ik heb het idee dat we de vraagstelling op diverse manieren interpreteren. Hopelijk kan Tineke ons uit de brand helpen. Kun je iets specifieker zijn Tineke?

In haar aanvullende antwoord gaf Tineke aan:
"als iemand overlijdt ,gaat dat het geld naar de nabestaande en dan niet op de OV chipkaart maar b.v op hun privé rekening.

Als je goed nadenkt heeft dat m.i. dus alles te maken met het opheffen van een OV-chipkaart en restitutie van het eventuele saldo op die kaart.
Daarom gaf ik in mijn eerdere reactie ook al aan om uit te zoeken of er andere zaken op die kaart staan, zoals een abonnement of automatisch opladen.
Dat zijn zaken die eerst verwijderd dienen te worden alvorens een OV-chipkaart kan worden beëindigd en het saldo kan worden gerestitueerd.
Althans, dat is zo het idee van OV-chipkaart.nl.

Jammer dat het voor Tineke met al die verschillende vragen en antwoorden alleen maar onduidelijker is geworden in deze voor haar wellicht moeilijke tijd.

Vr,gr.
Hans

bedankt allemaal voor jullie reactie,ik wilde alleen maar weten of het geld van de OV chipkaart wanneer je die niet meer gebruikt of bij overlijden, terug komt bij de OV chipkaart houder ,of de nabestaande.zo niet dan blijft er wel veel geld aan de NS strijkstok hangen....maar er is me al veel duidelijk geworden door jullie antwoorden...vr gr Tineke
Reputatie 6
Badge +2
Aha, dan hadden de anderen het toch goed begrepen. Omdat je het had over instapgeld en niet over saldo dacht ik dat het ging over niet kunnen uitchecken wegens ziekte of overlijden.
Aha, dan hadden de anderen het toch goed begrepen. Omdat je het had over instapgeld en niet over saldo dacht ik dat het ging over niet kunnen uitchecken wegens ziekte of overlijden.

Gewoon en kwestie van begrijpend lezen en je kunnen verplaatsen in bepaalde situaties.

Reageer