Retourtje Rotterdam met eenmalige kaart

• 13 september 2014
  • 2 reacties
  • 386 Bekeken

Je koopt als buitenlander een eenmalige kaart, je schijnt er minimaal 20 euro op te moeten hebben, dan ga je van Breda naar Rotterdam, checkt daar uit, wil terug inchecken om naar Breda te gaan, geld te weinig, bijstorten tot meer dan 20 euro, dan naar Breda terug. Hoe krijg ik het resterende saldo terug? Vroeger was het simpel, je kocht een retourtje Rotterdam, dat was al niet 2x enkele reis zoals nu maar met 30% korting en je ging reizen.

2 reacties

Net zoals vroeger kun je bij de kaartautomaat nog altijd een "los" kaartje kopen in de vorm van een eenmalig te gebruiken wegwerp chipkaartje. In dat geval betaal je wel een toeslag van €1,00 bovenop de ritprijs.
Je kunt o.a. kiezen uit een enkele reis en een retour.

In bijgevoegde demo kun je precies zien hoe het werkt.

Dus voor zo'n enkele keer heen en weer is de situatie vergelijkbaar zoals vroeger.
De €20 waarop jij doelt is als je voor €7,50 een anonieme OV-chipkaart aanschaft en daarmee vaker wilt gaan reizen - ook in bus, tram en metro.
Voor reizen met de trein dient daar een saldo van minimaal €20 op te staan, voor bus, tram en metro is een saldo van €4,00 voldoende.

En mocht je (al dan niet per ongeluk) zo'n anonieme OV-chipkaart hebben aangeschaft, dan kun je die altijd weer inleveren bij een serviceloket; je krijgt dan het resterende saldo - onder aftrek van €2,50 administratiekosten - weer terug.
Beste epschol, Welkom op het NS Serviceforum. Goed om te zien dat ook jij je weg naar het forum hebt gevonden. Op een eenmalige OV-Chipkaart koop je het vervoerbewijs met één euro toeslag. Je hoeft hier geen extra saldo op te plaatsen. Ik denk dat je de eenmalige OV-Chipkaart en de anonieme OV-Chipkaart met elkaar verward. Indien je reist met een anonieme kaart kan je het overgebleven saldo van de kaart laten halen bij de servicebalie op het station.

Ik heb je topic verplaatst naar 'OV-Chipkaart' om de vindbaarheid te vergroten.

Reageer