beantwoord

Ritprijs hoger dan saldo (automatisch opladen)

• 13 maart 2021
  • 11 reacties
  • 131 Bekeken

Als mijn saldo op mijn OV-chipkaart bijvoorbeeld €0,- is en ik heb automatisch opladen aanstaan (€20 per keer), wanneer mijn ritprijs dan bijvoorbeeld €25,- is zal er dan twee keer €20,- worden afgeschreven of moet ik dan handmatig eerst saldo erop zetten om aan het instaptarief te voldoen? Voorbeeld: vanaf Heerenveen naar Amsterdam Centraal met de Intercity is €25,50 en ik heb een nieuwe OV-kaart met €0,- saldo met €20 per keer automatisch opladen.

icon

Beste antwoord door Thom 13 maart 2021, 07:48

In principe wordt er net zo vaak opgeladen als nodig is. Er zal bij het inchecken 20 euro worden afgeschreven. Door correct in te checken heeft u een geldig vervoersbewijs. Uitchecken is niets anders dan de juiste ritprijs afrekenen en de twintig euro van het inchecken is dan in uw geval niet genoeg. Dan wordt er nog een keer twintig euro afgeschreven en daar gaat dan de 25 euro van af. Uw saldo is dan nog 15 euro.

Ik raad u aan het automatisch op te laden bedrag te verlagen naar tien euro. Het automaat laadt dan een aantal keren vaker automatisch op, maar er blijft minder saldo staan. Het gaat allemaal vanzelf en u heeft altijd voldoende saldo. Daarom is het ook aantrekkelijk.

Bekijk origineel

11 reacties

Badge +3

Indien nodig zal twee keer 20 euro worden afgeschreven. U hoeft nooit meer handmatig op te laden als u automatisch opladen hebt aangezet.

Reputatie 7
Badge +4

In principe wordt er net zo vaak opgeladen als nodig is. Er zal bij het inchecken 20 euro worden afgeschreven. Door correct in te checken heeft u een geldig vervoersbewijs. Uitchecken is niets anders dan de juiste ritprijs afrekenen en de twintig euro van het inchecken is dan in uw geval niet genoeg. Dan wordt er nog een keer twintig euro afgeschreven en daar gaat dan de 25 euro van af. Uw saldo is dan nog 15 euro.

Ik raad u aan het automatisch op te laden bedrag te verlagen naar tien euro. Het automaat laadt dan een aantal keren vaker automatisch op, maar er blijft minder saldo staan. Het gaat allemaal vanzelf en u heeft altijd voldoende saldo. Daarom is het ook aantrekkelijk.

In principe wordt er net zo vaak opgeladen als nodig is. Er zal bij het inchecken 20 euro worden afgeschreven. Door correct in te checken heeft u een geldig vervoersbewijs. Uitchecken is niets anders dan de juiste ritprijs afrekenen en de twintig euro van het inchecken is dan in uw geval niet genoeg. Dan wordt er nog een keer twintig euro afgeschreven en daar gaat dan de 25 euro van af. Uw saldo is dan nog 15 euro.

Ik raad u aan het automatisch op te laden bedrag te verlagen naar tien euro. Het automaat laadt dan een aantal keren vaker automatisch op, maar er blijft minder saldo staan. Het gaat allemaal vanzelf.

Hartstikke bedankt voor de informatie en tip! Als ik €10,- per keer doe, zal bij een rit van €25,50 dan niet drie keer €10,- van mijn rekening worden afgeschreven, maar één keer €30,-? Anders wordt mijn rekening snel onoverzichtelijk na een week reizen.

Indien nodig zal twee keer 20 euro worden afgeschreven. U hoeft nooit meer handmatig op te laden als u automatisch opladen hebt aangezet.

Hartstikke fijn, dankuwel voor de informatie.

Badge +3

Als ik €10,- per keer doe, zal bij een rit van €25,50 dan niet drie keer €10,- van mijn rekening worden afgeschreven, maar één keer €30,-?

Er zal meerdere keren 10 euro worden afgeschreven. Dit wordt niet gecombineerd tot één incasso met een hoger bedrag.

Als ik €10,- per keer doe, zal bij een rit van €25,50 dan niet drie keer €10,- van mijn rekening worden afgeschreven, maar één keer €30,-?

Er zal meerdere keren 10 euro worden afgeschreven. Dit wordt niet gecombineerd tot één incasso met een hoger bedrag.

Oke super, dan weet ik genoeg. Hartelijk dank allemaal en fijne dag!

Reputatie 7
Badge +4

Er wordt dan inderdaad drie keer een tientje afgeschreven. Het is inderdaad wat minder overzichtelijk. Het is een afweging. U kunt ook vijftig euro per keer opladen, dat is heel overzichtelijk, maar er blijft dan elke keer wel veel saldo op de kaart. Persoonlijk zou ik voor elke keer een tientje gaan.

Wat er wordt afgeschreven hangt er ook van af of u een abonnement heeft. In dat geval wordt er bij het inchecken een tientje gerekend en bij een anonieme kaart is dat twintig euro. De vuistregel is dat er net zo lang wordt bijgeladen tot het inchecken er van betaald kan worden en bij het uitchecken de reis kan worden afgerekend. Er blijft dan een saldo staan wat te gebruiken is voor een volgende reis. Het saldo is dan vijf euro in plaats van vijftien. Het tientje extra kan niet echt kwaad, maar is nutteloos.

Reputatie 7
Badge +3

Voor mij is dit de reden om het automatisch opladen op €10 te hebben staan. Mijn ritten zijn over het algemeen korte ritten in de regio. Zo staat er nooit erg veel geld op de kaart.

Het is meer een principekwestie dan wat anders. Voor de rente hoeven we dit niet te doen.

Badge +3

Overigens vinden de incasso’s voor automatisch opladen pas een dag of 5 later plaats, dus als er 3×10 (of 2×20) euro afgeschreven wordt is dat voor een (veel) eerder gemaakte reis. In de betalingsomschrijving staat wel altijd de datum en tijd van het automatisch opladen.

Reputatie 6
Badge

Nog een minieme toevoeging: het gebeurt al-automatisch saldo erbij en dus van jouw giro af, zodra je beschikbaar saldo (dus als je net hebt ingesjekt als er 10/20 eur afgaat) onder de 10 eur komt. IN sommige specifieke gevallen kan dan een rit die 11/12 eur kost je toch 30 eur aan saldo toevoegen kosten. Voor als je heel precies op je sentjes moet letten. Daar zijn in de beginfase veel lachten over gekomen maar ik meen dat dit nooit aangepast is

Badge +3

Nog een minieme toevoeging: het gebeurt al-automatisch saldo erbij en dus van jouw giro af, zodra je beschikbaar saldo (dus als je net hebt ingesjekt als er 10/20 eur afgaat) onder de 10 eur komt.

Nee, automatisch saldo laden gebeurt als het saldo bij een in/uitcheck nul of negatief zou worden* Dus als je automatisch opladen met 10 euro hebt dan hou je na een incheck met een abonnement (instaptarief 10 euro) daarna precies hetzelfde saldo over als voor de incheck.

De incasso (van je bankrekening af) vindt enkele dagen later plaats, meestal een dag of 5. Ze schieten het dus voor, want poortjes en paaltjes kunnen het niet real-time van je rekening afschrijven zoals andere (contactloze) betaalautomaten.

*Er wordt automatisch opgeladen als het saldo € 0,00 wordt. Daarom moet je automatisch opladen ook eerst stoppen wanneer je het saldo van je kaart uit wilt laten betalen bij een balie, en wordt het ook gestopt als je NS Flex neemt want dan wordt je saldo ook op 0 gezet. Zie hier.

Reageer