beantwoord

Rondreizen met Studentenov, uitchecken verplicht?

• 9 oktober 2019
  • 13 reacties
  • 333 Bekeken

Hoi!

Ik ben van plan om samen met een vriend door heel Nederland te reizen
met ons studentenreisproduct. We zijn de hele dag weg, misschien wel uur of 10,
en ik had ergens gelezen dat je binnen X uur moet uitchecken op een station.
(om bijv. boetes te voorkomen)

We checken namelijk uit op hetzelfde station waar we starten, dus leek me dit logisch.
Al kan het goed zijn dat we halverwege overstappen op een andere vervoerder,
waardoor je wèl uitcheckt.

Ik wil dus vragen of er überhaupt een limiet is, extra uitchecken nodig is, en hoe dit precies zit.

Alvast bedankt!
icon

Beste antwoord door Maxime NS 9 oktober 2019, 18:48

Hallo MartinaeyNL, welkom op de NS Community!

Klinkt als een leuk plan 🙂! Als je ervoor zorgt dat je uit- en incheckt als je van vervoerder wisselt of van richting verandert dan komt het helemaal goed! Dat je niet in Utrecht bent ingecheckt en dan in de trein vanaf Groningen naar Zwolle zit 😉.
Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge
In- uitchecken bij wisselen van vervoerder en net zo belangrijk, NIET reizen naar een incheckpunt toe. Hou deze beiden goed in de gaten @MartinaeyNL dan moet het goed gaan. Dat wordt dus een flink aantal keren uit en weer inchecken.
Fijne reisdag toegewenst, komt er nog een verslag 😀 ?
In- uitchecken bij wisselen van vervoerder en net zo belangrijk, NIET reizen naar een incheckpunt toe. Hou deze beiden goed in de gaten @MartinaeyNL dan moet het goed gaan. Dat worxt dus een flink aantal keren uit en weer inchecken.
Fijne reisdag toegewenst, komt er nog een verslag 😀 ?

Dat in- en uitchecken komt natuurlijk wel goed.
Al is het erg waarschijnlijk dat ik mijn incheckstation voorbij passeer met een Intercity i.p.v. met
een stoppende Sprinter. Dus ik hoor graag van je of hier risico's aan zitten. 😂

Misschien komt er een verslag, hangt er vanaf of ik de tijd en zin ervoor heb. 😉
Reputatie 2
Ik doe het ook wel vaak genoeg.
Ik hou de regel binnen 5 uren ergens in uitchecken en gelijk weer inchecken en kan je 5 uren vooruit.
Reputatie 7
Badge +3
Ik hou de regel binnen 5 uren ergens in uitchecken en gelijk weer inchecken en kan je 5 uren vooruit.

Dat is niet zonder meer toegestaan. Terugreizen in de richting van je vertrekstation is absoluut verboden.
Hallo MartinaeyNL, welkom op de NS Community!

Klinkt als een leuk plan 🙂! Als je ervoor zorgt dat je uit- en incheckt als je van vervoerder wisselt of van richting verandert dan komt het helemaal goed! Dat je niet in Utrecht bent ingecheckt en dan in de trein vanaf Groningen naar Zwolle zit 😉.
Reputatie 2

Dat is niet zonder meer toegestaan. Terugreizen in de richting van je vertrekstation is absoluut verboden.

Je snapt me niet goed ik bedoel onderweg ergens uit checken en dan weer inchecken.
Op een andere station.
Reputatie 5
Absoluut verboden zegt weinig als je sowiezo reisrecht hebt en niet meer of minder betaalt voor een "verboden" reis. Ik heb sinds deze week Dal Vrij en weet dat wat ik ook doe, zolang ik in de daluren reis mag alles.
Badge +3
Absoluut verboden zegt weinig als je sowiezo reisrecht hebt en niet meer of minder betaalt voor een "verboden" reis. Ik heb sinds deze week Dal Vrij en weet dat wat ik ook doe, zolang ik in de daluren reis mag alles.
Bij Dal Vrij is het nog maar de vraag waar je heen/vandaan reist en of dat wel klopt (sluitend is aan de hand van je incheck/vertrekstation en tijdstip).

HC's krijgen (wegens géén afgekocht reisrecht voor die hele dag) toch echt andere meldingen op hun apparaat dan alleen maar "wijzen op inchecken"...

Oké, op zaterdag of zondag ga je gang en reis je rot!
Reputatie 5
Op papier is er inderdaad een verschil. Maar als je als bedrijf iets niet toestaat, moet je het niet gedogen. Als ik voor mijn reis een vast bedrag betaal (in dit geval €0 of het nou 5 of 150 kilometer is) ga ik geen extra moeite doen om overal correct geregistreerd te staan. Het maakt praktisch namelijk geen verschil, het contract dat ik met NS ben aangegaan geeft aan dat ik met mijn abbonnement betaal voor het recht om buiten de spits vrij te reizen.

Mocht het nou bijvoorbeeld zijn dat je met Dal Vrij niet tijdens de spitsuren aanwezig mag zijn in een trein, dan snap ik het. Maar naar mijn weten is er geen sprake van zo'n soort regel.
Reputatie 7
Badge +3
Je snapt me niet goed ik bedoel onderweg ergens uit checken en dan weer inchecken.
Op een andere station.

Na opnieuw inchecken ben je wel verplicht binnen een halfuur te gaan reizen.
Reputatie 7
Badge +3
Het maakt praktisch namelijk geen verschil, het contract dat ik met NS ben aangegaan geeft aan dat ik met mijn abbonnement betaal voor het recht om buiten de spits vrij te reizen.
U bent alleen verplicht zich daarbij aan de gebruiksregels te houden.
https://nieuws.ns.nl/geen-boete-bij-vrij-reizen

Ov-studentenkaart: Op een volledig afgekochte dag krijg je nooit een boete.
Op wisseldagen moet gewoon ingecheckt worden.
Badge +3
Theorie vs. praktijk.

Een hc ziet een afwijking op de 'gameboy' en kan/mag verschillende dingen doen, afhankelijk van de dag/tijdstip waarop je reist en je abonnement.

Neem aan dat het behalve voor NS abonnementen ook voor een srp geldt, want dat staat op je kaart.

Met een weekend-srp ga dus vooral je gang op een zaterdag of zondag, maar op vrijdag krijg je vragen (ook al reis je vrij na 12:00 en krijg je pas controle om 19:00 of zo).

Nog een tip, als student vooral niet 1e klas gaan zitten zonder upgrade op je kaart te laden.

Reageer