beantwoord

Saldo eraf zonder te reizen

• 16 december 2015
  • 1 reactie
  • 181 Bekeken

Zondagavond jl. wil ik de trein van Tilburg naar Nijmegen nemen. Op mijn OV stond nog zo'n €3. Dus ik heb er €5 bijgezet om de rit van €6,90 te betalen. Nu was dit mijn eerste keer op het vernieuwde station van Tilburg en heb ik (verwacht ik) me proberen in te checken bij een uitcheckpaal. Ik werd dus niet ingecheckt en ging terug naar de 'OV-kast' om te kijken of de €5 er wel goed was bijgezet. Nu stond mijn saldo opeens weer onder de €3 en heb ik er nogmaals €10 op moeten zetten. Hierna ben ik naar een ander paaltje gegaan en werd ik wel juist ingecheckt. Eenmaal in Nijmegen checkte ik mezelf uit en zag ik opeens dat er nog maar een paar euro op stond. Erg weinig snap(te) ik er van... Nu ik mijn OV aan mijn.ns.nl heb gekoppeld zie ik mijn reishistorie. Daar zie ik duidelijk dat ik €6,70 heb betaald, daarvoor €10 en €5 erop heb gezet. Nog daaronder staat een €10 ''boete'' als 'niet in-of uitgecheckt'. Terwijl daaronder duidelijk staat dat de laatste keer dat ik op Tilburg aankwam netjes ben uitgecheckt... Heb ik nou een €10 boete gekregen voor bij het verkeerde paaltje inchecken?
icon

Beste antwoord door Tochjo 16 december 2015, 18:16

Poortjes kennen een zijde waar je alleen kunt inchecken en een zijde waar je alleen kunt uitchecken. Om te voorkomen dat reizigers opgesloten kunnen raken op een station, heeft NS het mogelijk gemaakt om uit te checken zonder ingecheckt te zijn. Dit kost wel het instaptarief: als je aan de uitcheckzijde van een poortje staat en je hebt niet ingecheckt, dan heb je namelijk vast een reis gemaakt en daar moet voor betaald worden. Omdat zonder check-in de ritprijs niet bepaald kan worden, houdt NS het instaptarief in.

In uw geval is er duidelijk sprake geweest van een vergissing. U kunt daarom contact opnemen met de klantenservice voor restitutie van de tien euro. Dat gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, een e-mail te sturen via dit contactformulier of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook. Op deze pagina vindt u daarnaast nog andere contactmogelijkheden, zoals het postadres.
Bekijk origineel

1 reactie

Badge +3
Poortjes kennen een zijde waar je alleen kunt inchecken en een zijde waar je alleen kunt uitchecken. Om te voorkomen dat reizigers opgesloten kunnen raken op een station, heeft NS het mogelijk gemaakt om uit te checken zonder ingecheckt te zijn. Dit kost wel het instaptarief: als je aan de uitcheckzijde van een poortje staat en je hebt niet ingecheckt, dan heb je namelijk vast een reis gemaakt en daar moet voor betaald worden. Omdat zonder check-in de ritprijs niet bepaald kan worden, houdt NS het instaptarief in.

In uw geval is er duidelijk sprake geweest van een vergissing. U kunt daarom contact opnemen met de klantenservice voor restitutie van de tien euro. Dat gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, een e-mail te sturen via dit contactformulier of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook. Op deze pagina vindt u daarnaast nog andere contactmogelijkheden, zoals het postadres.

Reageer