Skip to main content
beantwoord

saldo handmatig opladen

  • 24 June 2024
  • 27 reacties
  • 428 Bekeken

Gisteren saldo laten opladen bij de NS balie. Gaf 10 euro om er vervolgens vandaag achter te komen dat er 9,50 is opgeladen op de kaart. Wordt je nu 0,50 belast voor de kosten van handmatig opladen aan de balie? 

27 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Cata,

Ja.

Bij een NS-balie helpen we je graag met saldo laden. Je betaalt hiervoor wel € 0,50 extra. Dit geldt niet voor rolstoelgebruikers, reizigers ouder dan 75 jaar en reizigers met een visuele beperking.

Bedankt voor de snelle reactie mrfreeze.

Vorige maand bij 20 euro saldo laten opladen aan de balie werden er geen extra kosten belast. Ik kon de informatie van de extra kosten niet zo snel online vinden.

......Vorige maand bij 20 euro saldo laten opladen aan de balie werden er geen extra kosten belast.....

Dan heb je een gelukje gehad, of dacht de baliemedewerker dat je al lang de 75 was gepasseerd (haha).......

Reputatie 1

Automatisch opladen is toch zoveel handiger.

https://www.ov-chipkaart.nl/automatisch-opladen

Reputatie 7

Automatisch opladen is toch zoveel handiger.

https://www.ov-chipkaart.nl/automatisch-opladen

Automatisch opladen kan niet met contant geld, en gelukkig blijven de mogelijkheden om contant te betalen bestaan, want voor bijvoorbeeld ouderen is dat het fijnst en makkelijkst!

 

En ja, je zou dat contanten geld op je rekening kunnen zetten, maar daar gaan soms ook kosten over heen EN in sommige gevallen wordt er meegekeken op je bankrekening en komen er een hoop vervelende vragen (als je bijvoorbeeld in de bijstand zit)

Reputatie 1

Automatisch opladen is toch zoveel handiger.

https://www.ov-chipkaart.nl/automatisch-opladen

Automatisch opladen kan niet met contant geld, en gelukkig blijven de mogelijkheden om contant te betalen bestaan, want voor bijvoorbeeld ouderen is dat het fijnst en makkelijkst!

 

En ja, je zou dat contanten geld op je rekening kunnen zetten, maar daar gaan soms ook kosten over heen EN in sommige gevallen wordt er meegekeken op je bankrekening en komen er een hoop vervelende vragen (als je bijvoorbeeld in de bijstand zit)

Persoonlijk zie ik geen voordeel van met contant geld betalen, zeker niet voor ouderen. Maar dan zal ik zelf wel de uitzondering zijn 😀

Reputatie 7
Badge +3

Persoonlijk zie ik geen voordeel van met contant geld betalen

 

https://nos.nl/artikel/2520741-landelijke-pinstoring-voorbij-veel-betalingen-mislukt 😉

Badge +3

Automatisch saldo laden is een risico bij verlies/diefstal van je kaart.

Maar ja, dat is met (veel) contant geld op zak rondlopen natuurlijk ook, of een contactloze pas..

Reputatie 7

Automatisch opladen is toch zoveel handiger.

https://www.ov-chipkaart.nl/automatisch-opladen

Automatisch opladen kan niet met contant geld, en gelukkig blijven de mogelijkheden om contant te betalen bestaan, want voor bijvoorbeeld ouderen is dat het fijnst en makkelijkst!

 

En ja, je zou dat contanten geld op je rekening kunnen zetten, maar daar gaan soms ook kosten over heen EN in sommige gevallen wordt er meegekeken op je bankrekening en komen er een hoop vervelende vragen (als je bijvoorbeeld in de bijstand zit)

Persoonlijk zie ik geen voordeel van met contant geld betalen, zeker niet voor ouderen. Maar dan zal ik zelf wel de uitzondering zijn 😀

Ouderen zijn een makkelijkere doelwit voor oplichting en diefstal, ze zullen minder contant geld in hun portemonnee hebben dan op hun rekening staat en dus minder geld verliezen, daarnaast heb je ook nog het voorbeeld van @mrfreeze.

Vaak heb de ouderen ook nog eens hun pincode op een papiertje staan in hun portemonnee, makkelijk geld stelen dus…

 

Tuurlijk, pinnen heeft veel meer voordelen, maar contant betalen heeft er ook nog een hoop die mee wegen. 2 daarvan zijn dat het nooit zijn waarde verliest en dat je weet wat je uitgeeft, op een gegeven moment is het contant geld in je portemonnee weg en dan weet je dat je al je geld hebt uitgegeven, bij een betaalpas zie je dat pas wanneer je op je bankrekening kijkt.

 

 

(Zelf verkies ik pinnen boven contant betalen, maar het is toch fijn dat de mogelijkheid er is en wil hem ook zeker niet verliezen!)

Reputatie 1

Maar het ging dus niet om pinnen, maar om het gemak van automatisch je ov-chipkaart laten opladen.

Reputatie 7

Maar het ging dus niet om pinnen, maar om het gemak van automatisch je ov-chipkaart laten opladen.

Oei, alsnog. Ouderen en technologie, niet de beste combo.

 

En je moet het maar net op je rekening hebben staan 😉

 

gelukkig blijven de mogelijkheden om contant te betalen bestaan, want voor bijvoorbeeld ouderen is dat het fijnst en makkelijkst!

Volgens mij heb jij geen ouderen in je kennissenkring anders zou je deze uitspraak niet doen.

De groep die contant wil betalen bestaat voornamelijk uit mensen die dat om principiële redenen willen vanwege de privacy en uit mensen die zwart (bij)verdienen dan wel zwart geld willen uitgeven. 

Reputatie 7
Badge +3

Automatisch opladen is toch zoveel handiger.

https://www.ov-chipkaart.nl/automatisch-opladen

Automatisch opladen kan niet met contant geld, en gelukkig blijven de mogelijkheden om contant te betalen bestaan, want voor bijvoorbeeld ouderen is dat het fijnst en makkelijkst!

 

En ja, je zou dat contanten geld op je rekening kunnen zetten, maar daar gaan soms ook kosten over heen EN in sommige gevallen wordt er meegekeken op je bankrekening en komen er een hoop vervelende vragen (als je bijvoorbeeld in de bijstand zit)

Bijstand is een vangnet voor als je geen of voldoende inkomsten hebt. Die vervelende vragen zijn er om te voorkomen dat mensen ten onrechte een bijstandsuitkering genieten. Als je vragen krijgt over te vaak automatisch opladen van de ov-chipkaart zul je wel meer reizen dan de gemiddelde bijstandontvanger.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie geen verschil tussen automatisch opladen bij reizen op saldo of het reizen op rekening bij flex.

 

Reputatie 7

 

gelukkig blijven de mogelijkheden om contant te betalen bestaan, want voor bijvoorbeeld ouderen is dat het fijnst en makkelijkst!

Volgens mij heb jij geen ouderen in je kennissenkring anders zou je deze uitspraak niet doen.

De groep die contant wil betalen bestaat voornamelijk uit mensen die dat om principiële redenen willen vanwege de privacy en uit mensen die zwart (bij)verdienen dan wel zwart geld willen uitgeven. 

Natuurlijk heb ik geen ouderen in mijn kenniskring! Ik verzin dit soort dingen gewoon ter plekke, want mijn tovermouw zit vol met fantastische nonsens! Ik snap echt wel dat het lastig voor je is om te begrijpen dat er ook mensen die niet aan illegale activiteiten doen bestaan die de voorkeur geven aan contant betalen. Wat een concept, hè?

 

Mijn opa en oma doen gewoon nog aan contant betalen, vinden ze veel fijner, en ken zo nog genoeg ouderen in m'n omgeving.

 

Als ik 10 cent kreeg voor iedere ouder die zijn pinpas verliest of pincode vergeet in de winkel waar ik werk zou ik inmiddels miljonair zijn.

Badge +3

In het buitenland (met name Duitsland) is contant betalen nog erg gangbaar, maar als het om (digitaal) saldo laden op een ov-chipkaart gaat kan je dat natuurlijk ‘net zo makkelijk’ bij een automaat (station, supermarkt, Primera) doen.

Of zelfs op je gemak thuis via https://www.ov-chipkaart.nl/saldo-bestellen (eventueel met hulp van een familielid voor wie geen internet heeft of voor wie moeite heeft met online zaken). Bij inchecken bij NS wordt online besteld saldo automatisch op de kaart gezet, je hoeft dan dus helemaal niet langs een automaat. Een bus/tram/metro rit naar het station kan met een bankpas.

Persoonlijk contact bij een balie zal voor sommigen (ouderen) de voorkeur hebben, maar ja die balies zijn er niet zoveel meer, en het kost inderdaad 50 cent servicekosten (als ze die niet ‘vergeten’).

Reputatie 7
Badge +3

@Gorott 65 minners verliezen blijkbaar nooit een pinpas of ov-chipkaart. Maar waarom zie ook op het X account van NS voornamelijk berichten van jongeren over dat zij hun ov-chipkaart kwijt zijn? En zie ik in de buurtfacebookgroep meldingen van gevonden pinpassen en ov-chipkaarten van alleen 65 minners, waarbij jongeren de grootste groep zijn?

 

 

Reputatie 5

 

gelukkig blijven de mogelijkheden om contant te betalen bestaan, want voor bijvoorbeeld ouderen is dat het fijnst en makkelijkst!

 

De groep die contant wil betalen bestaat voornamelijk uit mensen die dat om principiële redenen willen vanwege de privacy en uit mensen die zwart (bij)verdienen dan wel zwart geld willen uitgeven. 

Ook een voordeel van contant geld is dat je veel beter (direct) inzicht hebt in je uitgaven. Je kunt nooit meer uitgeven dan dat je op dat moment bij je hebt. Maar de meeste bedrijven vinden dat natuurlijk helemaal niet fijn, die willen alleen maar dat je zoveel mogelijk uitgeeft. .

Badge +3

Ook een voordeel van contant geld is dat je veel beter (direct) inzicht hebt in je uitgaven. Je kunt nooit meer uitgeven dan dat je op dat moment bij je hebt. Maar de meeste bedrijven vinden dat natuurlijk helemaal niet fijn, die willen alleen maar dat je zoveel mogelijk uitgeeft. .

Zeker waar, met name bij impuls-aankopen. Maar met alle pasjes e.d. in mijn portemonnee wil ik zo min mogelijk muntgeld dus dat gaat los in mijn zak en thuis in een schaal. Enige muntje in mijn portemonnee is voor een winkelwagentje 😅

En dan eens in de zoveel tijd naar een winkel waar je cash kunt betalen door muntjes in een apparaat te kieperen (dus niet hoeft te laten tellen door een caissière, worden zij en de andere klanten na jou namelijk niet blij van).

Reputatie 7

@Gorott 65 minners verliezen blijkbaar nooit een pinpas of ov-chipkaart. Maar waarom zie ook op het X account van NS voornamelijk berichten van jongeren over dat zij hun ov-chipkaart kwijt zijn? En zie ik in de buurtfacebookgroep meldingen van gevonden pinpassen en ov-chipkaarten van alleen 65 minners, waarbij jongeren de grootste groep zijn?

 

 

X en facebook, beide social media... 1 + 1 = ??? 🙈

Ik zeg niet dat jongeren nooit wat verliezen, want ik zelf vergeet en verlies dagelijks wel eens iets, maar bij ouderen is het algemeen bekend dat ze sneller dingen kwijt raken en of vergeten.

Reputatie 7

Ook een voordeel van contant geld is dat je veel beter (direct) inzicht hebt in je uitgaven. Je kunt nooit meer uitgeven dan dat je op dat moment bij je hebt. Maar de meeste bedrijven vinden dat natuurlijk helemaal niet fijn, die willen alleen maar dat je zoveel mogelijk uitgeeft. .

Zeker waar, met name bij impuls-aankopen. Maar met alle pasjes e.d. in mijn portemonnee wil ik zo min mogelijk muntgeld dus dat gaat los in mijn zak en thuis in een schaal. Enige muntje in mijn portemonnee is voor een winkelwagentje 😅

En dan eens in de zoveel tijd naar een winkel waar je cash kunt betalen door muntjes in een apparaat te kieperen (dus niet hoeft te laten tellen door een caissière, worden zij en de andere klanten na jou namelijk niet blij van).

Bij de winkel waar ik dus werk staan nu alle winkelwagentjes los, blijkbaar spendeerde we jaarlijks duizenden euro's aan winkelwagenmuntjes en dat is natuurlijk niet goed voor het millieu en de winst!

 

ik voel me echt een boerenknuppel wanneer ik een automaat zie waar je contant geld in kan gooien ipv dat je het geld aan de cassiére geeft, en ben eigenlijk ook blij dat ik nogsteeds dat "ouderwetse" in mijn stad heb, is toch net wat persoonlijker…

 

 

Het is dat contant betalen en veel winkels in de grote steden bijna niet meer kan (of haast onmogelijk wordt gemaakt), anders zou ik er vaker mee rond lopen...

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij heb jij geen ouderen in je kennissenkring anders zou je deze uitspraak niet doen.

De groep die contant wil betalen bestaat voornamelijk uit mensen die dat om principiële redenen willen vanwege de privacy en uit mensen die zwart (bij)verdienen dan wel zwart geld willen uitgeven. 

Ouderen zijn eigenlijk net als andere mensen, niet iedereen is gelijk, de ene oudere wil graag contant betalen en een ander met pin. Of het hangt af van wat je betaalt, boodschappen en diverse kleine bedragen contant en andere grotere uitgaven met pin. 

 

Er is inderdaad een groep mensen die contant wil betalen vanwege privacy of zien in de digitale euro zelfs een complot. Maar er zijn ook genoeg mensen die contant betalen om meer grip op hun geld te hebben, je ziet wat je hebt en uit kunt geven, terwijl je dat op het moment van uitgeven niet ziet als je met pin betaalt. Het is dan makkelijk om toch net even wat meer uit te geven. 

Volgens financieel psycholoog Anne Abbenes heeft contant geld voor en nadelen: "Als je contant geld in handen hebt, dan ben je er veel meer van bewust dat je een betaling doet. Je voelt meer betaalpijn dan bij een digitale transactie. Je zult dus bewuster met geld omgaan. Vooral voor jongeren is dat belangrijk."

Doordat het digitaal geld niet zichtbaar verdwijnt als je iets koopt, kunnen ze moeilijk een voorstelling maken van de waarde die het vertegenwoordigt, stelt ze.

Aan de andere kant is het voor bijvoorbeeld kleine winkeliers onhandig om met contant om te gaan. "Als je elke dag contant geld bij de bank moet storten, dan geeft dat weer extra kosten. En het is onveiliger", wordt gezegd.

https://www.gld.nl/nieuws/8005596/overal-contant-betalen-het-komt-misschien-terug

 

Als je met contant betalen voor boodschappen en diverse andere kleinere uitgaven een vast bedrag per maand haalt bij de geldautomaat en je niet meer dan dat uitgeeft, voorkom je dat je ongewild meer uitgeeft. Ik heb dit al sinds ik op mezelf ging wonen zo gedaan en doe dit nog steeds. Ik heb hierdoor goed kunnen sparen en kan mede hierdoor nu “rentenieren” , ben een soort van “Lean FIRE” zoals dat met een moderne term heet. Anderen zullen dit misschien doen omdat ze maar weinig te besteden hebben en ieder dubbeltje 3 keer moeten omkeren voor ze hem uitgeven. Maar wat de reden ook is, laat iedereen gewoon betalen hoe hij of zij wil 

Reputatie 4

Lekker klantvriendelijk.

Ach ja. Kunnen ze straks nog meer balies sluiten, vanwege te weinig belangstelling.

Je kan het ook omdraaien. Geef meer service en vooral gratis.

Service is zon beetje je uithangbord van het bedrijf, als het daar al misgaat gaat het op de rest van de uitvoering ook mis.

Het is nog net niet zo dat we moeten betalen voor een antwoord via Whatssapp of de Chat van NS.   Maar nu breng ik weer iemand op een idee.

Reputatie 4

Ook een voordeel van contant geld is dat je veel beter (direct) inzicht hebt in je uitgaven. Je kunt nooit meer uitgeven dan dat je op dat moment bij je hebt. Maar de meeste bedrijven vinden dat natuurlijk helemaal niet fijn, die willen alleen maar dat je zoveel mogelijk uitgeeft. .

Zeker waar, met name bij impuls-aankopen. Maar met alle pasjes e.d. in mijn portemonnee wil ik zo min mogelijk muntgeld dus dat gaat los in mijn zak en thuis in een schaal. Enige muntje in mijn portemonnee is voor een winkelwagentje 😅

En dan eens in de zoveel tijd naar een winkel waar je cash kunt betalen door muntjes in een apparaat te kieperen (dus niet hoeft te laten tellen door een caissière, worden zij en de andere klanten na jou namelijk niet blij van).

He das een goeie.  Ik heb hier nog 30 euro liggen aan stuivers enzo.

Ze naar de bank brengen kost je inmiddels ook al een vermogen.

ff nog naar de Jumbo City om Eindhoven voordat deze daar sluit.

Reputatie 7

Volgens mij heb jij geen ouderen in je kennissenkring anders zou je deze uitspraak niet doen.

De groep die contant wil betalen bestaat voornamelijk uit mensen die dat om principiële redenen willen vanwege de privacy en uit mensen die zwart (bij)verdienen dan wel zwart geld willen uitgeven. 

Ouderen zijn eigenlijk net als andere mensen, niet iedereen is gelijk, de ene oudere wil graag contant betalen en een ander met pin. Of het hangt af van wat je betaalt, boodschappen en diverse kleine bedragen contant en andere grotere uitgaven met pin. 

 

Er is inderdaad een groep mensen die contant wil betalen vanwege privacy of zien in de digitale euro zelfs een complot. Maar er zijn ook genoeg mensen die contant betalen om meer grip op hun geld te hebben, je ziet wat je hebt en uit kunt geven, terwijl je dat op het moment van uitgeven niet ziet als je met pin betaalt. Het is dan makkelijk om toch net even wat meer uit te geven. 

Volgens financieel psycholoog Anne Abbenes heeft contant geld voor en nadelen: "Als je contant geld in handen hebt, dan ben je er veel meer van bewust dat je een betaling doet. Je voelt meer betaalpijn dan bij een digitale transactie. Je zult dus bewuster met geld omgaan. Vooral voor jongeren is dat belangrijk."

Doordat het digitaal geld niet zichtbaar verdwijnt als je iets koopt, kunnen ze moeilijk een voorstelling maken van de waarde die het vertegenwoordigt, stelt ze.

Aan de andere kant is het voor bijvoorbeeld kleine winkeliers onhandig om met contant om te gaan. "Als je elke dag contant geld bij de bank moet storten, dan geeft dat weer extra kosten. En het is onveiliger", wordt gezegd.

https://www.gld.nl/nieuws/8005596/overal-contant-betalen-het-komt-misschien-terug

 

Als je met contant betalen voor boodschappen en diverse andere kleinere uitgaven een vast bedrag per maand haalt bij de geldautomaat en je niet meer dan dat uitgeeft, voorkom je dat je ongewild meer uitgeeft. Ik heb dit al sinds ik op mezelf ging wonen zo gedaan en doe dit nog steeds. Ik heb hierdoor goed kunnen sparen en kan mede hierdoor nu “rentenieren” , ben een soort van “Lean FIRE” zoals dat met een moderne term heet. Anderen zullen dit misschien doen omdat ze maar weinig te besteden hebben en ieder dubbeltje 3 keer moeten omkeren voor ze hem uitgeven. Maar wat de reden ook is, laat iedereen gewoon betalen hoe hij of zij wil 

Ik denk dat iedereen wel eens op z'n bankrekening kijkt en denkt "Heb ik zo veel uit gegeven? Aan wat dan?" Als impulskoper is een betaalpas enorm gevaarlijk voor mij, het enige wat je hoeft te doen is je pinpas op dat apparaat leggen (misschien je pincode invoeren) en het is gedaan!

 

Toen de winkel waar ik werk verbouwd werd hielden we nog maar 1 contante kassa over, houdt dus in dat we 1 pinkassa hadden en 4 zelfscan kassa's ofterwijl 5 pin kassa's! Onder het mom van "veiligheid", want met 4 kassa's gevuld met contant geld voor de verbouwing was het wel oke?

Dat is natuurlijk enorm stom want zodra er een lange rij staat en niemand wilt pinnen, ben je al de klos. Heel toevallig zijn onze vaste klanten vooral veel ouderen die van contant betalen houden dus dan kan je wel raden hoe dat verliep.

 

Een maand later was die pinkassa vervangen door een contante kassa!

Reageer