beantwoord

Saldo op chipkaart opwaarderen

• 11 februari 2021
  • 4 reacties
  • 93 Bekeken

Reputatie 2

Uit de krant: “Dagelijks hebben de servicemedewerkers te maken met mensen die een paar euro op hun chipkaart willen storten om met het ov mee te kunnen. In de automaat is zoiets niet mogelijk”

Wat is dit nu? Ik maak gebruik van automatisch opwaarderen, dus ik gebruik het handmatig opwaarderen niet. Maar is het waar dat het handmatig opwaarderen is afgeschaft?

icon

Beste antwoord door iMark 11 februari 2021, 10:22

Uit welke krant haal je deze onzin? Op ieder station staan automaten die je ook kunt gebruiken om je saldo op te waarderen. Volgens mij is er wel een minimum van €5 dat je moet laden. In de meeste gevallen heb je om met NS te reizen ook nog een borg €20 op de kaart nodig.

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Uit welke krant haal je deze onzin? Op ieder station staan automaten die je ook kunt gebruiken om je saldo op te waarderen. Volgens mij is er wel een minimum van €5 dat je moet laden. In de meeste gevallen heb je om met NS te reizen ook nog een borg €20 op de kaart nodig.

Reputatie 7
Badge +1

De quote komt uit Tubantia en gaat over het verdwijnen van personeel op station Hengelo.

Het handmatig opladen van een OV-Chipkaart blijft mogelijk. Het minimumbedrag bij NS automaten is geloof ik 10 euro of je hebt de keuze om aan te vullen tot minimaal 10 euro, contant betalen bij bepaalde automaten mogelijk. Bij de automaten van Blauwnet, kan je voor elk gewenst bedrag kiezen (afgerond tot de euro), maar is contant betalen niet mogelijk. En bij oplaadautomaten in supermarkten en tabakszaken is het minimum 5 euro, ook alleen per pin. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie dat Tubantia de noodkreet van het NS-personeel integraal heeft overgenomen. Een noodkreet die een stuk minder krachtig wordt wanneer daar feitelijke onjuistheden in staan in de vorm van larmoyante kletspraat.

Er is bovendien helemaal geen groeiende groep senioren en niet-Nederlandstaligen die de digitale mogelijkheden niet beheersen. Uit alle onderzoeken blijkt steevast dat mensen uit alle leeftijdscategorieën steeds beter in staat zijn om digitale mogelijkheden te benutten. 

Waarmee ik overigens niets ten nadele wil zeggen over het nuttige werk dat op stations verricht wordt. Opvallend natuurlijk dat de balie helemaal verdwijnt op een station waarvandaan rechtstreekse treinen naar Duitsland vertrekken. Maar door de balietoeslag voor het kopen van internationale vervoerbewijzen is het al heel onaantrekkelijk geworden om op het station een internationaal vervoerbewijs te kopen.

Reputatie 7
Badge +1

Er vertrekt om de 2 uur een IC Berlijn en om het uur een stoptrein naar Bielefeld. Het aantal internationale passagiers dat op dit station in- en uitstapt, vooral voor de IC Berlijn, is al vrij weinig.

Voor kaartjes voor de stoptrein naar Bielefeld maakt het niet zo veel uit of je deze bij een balie of bij een automaat koopt, de prijs is toch hetzelfde. Dan blijft dus alleen de mensen over die niet online een vervoersbewijs kunnen of willen kopen en die niet weten hoe ze de automaat moeten gebruiken. Reisinformatie en assistentie kan al aangevraagd worden via de infopaal.

Of je nu voor deze kleine groep mensen een balie moet openhouden?

Correctie van mijn vorige post: Het minimum oplaadbedrag bij een NS automaat is niet 10 euro, maar 4 euro. Aanvullen is wel minimaal 10 euro. 

Reageer