beantwoord

Saldo op een meer dan een jaar verlopen Jaartrajectabonnement

• 18 oktober 2016
  • 4 reacties
  • 190 Bekeken

Ik heb een jaartrajectabonnement kaart waar nog € 47,66 op staat. De automaat geeft dit aan. De kaart is op 18-03-2015 verlopen. Dit saldo heb ik nooit kunnen gebruiken omdat voor het reizen buiten het traject de OV-Chip kaart gebruikt diende te worden. De NS helpdesk meldt mij dat dit saldo verloren is gegaan. Toch wil ik dit saldo of terugzien of gebruiken voor de aankoop vaneen papieren kaartje. Het saldo staat tenslotte op de kaart. Wat zijn de mogelijkheden (behalve via RADAR zoals anderen met dezelfde klacht)
icon

Beste antwoord door Tochjo 18 oktober 2016, 13:15

Bedoelt u met "verlopen op 15-03-2015" dat het jaartrajectabonnement daarna niet meer geldig was? In dat geval is de kaart zelf nog niet verlopen. Een OV-chipkaart heeft een geldigheidsduur van vijf jaar en een kaart waar zichtbaar een jaartrajectabonnement van maart 2014 tot maart 2015 op gedrukt staat, verloopt dus pas in rond februari/maart 2019. U kunt in dat geval het saldo nog gewoon laten uitbetalen bij een servicebalie (tegen inhouding van één euro administratiekosten), of geheel teruggestort krijgen op uw bankrekening als u de kaart beëindigt.
Bekijk origineel

4 reacties

Hi Josephus. Welkom op het NS Serviceforum.

Hier is enkele dagen geleden ook een topic over geweest. Saldo op de OV-chipkaart is niet in ons beheer. Dit is in beheer van Trans Link Systems (TLS). Zij mogen de gegevens van een kaart maar tot een jaar na de verloopdatum bewaren. Hierna gaat de kaart uit het systeem en is het saldo niet meer terug te vragen. Voor vragen hierover wil ik je adviseren contact op te nemen met TLS. Ik kan hierin helaas niets voor je betekenen.
Badge +3
Bedoelt u met "verlopen op 15-03-2015" dat het jaartrajectabonnement daarna niet meer geldig was? In dat geval is de kaart zelf nog niet verlopen. Een OV-chipkaart heeft een geldigheidsduur van vijf jaar en een kaart waar zichtbaar een jaartrajectabonnement van maart 2014 tot maart 2015 op gedrukt staat, verloopt dus pas in rond februari/maart 2019. U kunt in dat geval het saldo nog gewoon laten uitbetalen bij een servicebalie (tegen inhouding van één euro administratiekosten), of geheel teruggestort krijgen op uw bankrekening als u de kaart beëindigt.
Tochjo maakt daar inderdaad een heel goed punt :)

Als het alleen de afloopdatum van het abonnement betreft kan je nog via de website van Klantenservice OV-chipkaart of het loket je saldo terugvragen. Als het saldo van je persoonlijke OV-chipkaart tussen € 0 en € 30 is, kun je dit terugvragen bij een balie van een vervoerder bij je in de buurt. Je betaalt hiervoor € 1 administratiekosten. Heb je automatisch opladen? Dan dien je dit eerst stop te zetten voordat je saldo bij een balie terug kan vragen. Saldo hoger dan € 30 wordt alleen uitgekeerd als je je OV-chipkaart beëindigt met een formulier. Alle info kan je vinden op de site van Klantenservice OV-chipkaart.
Dank Tochjo en Denise. De OV-chip kaart blijkt inderdaad nog niet verlopen te zijn. De einddatum is 2-3-2019. Dit staat niet op de kaart, maar heb ik afgelezen nadat ik de kaart aan de oplaadautomaat heb aangeboden.
De procedure voor restitutie is mij duidelijk. Probleem opgelost. Dank aan het forum.

Reageer