beantwoord

Saldo restitutie OV-chipkaart

• 9 juni 2014
  • 6 reacties
  • 2960 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Ik heb een persoonlijke OV-chipkaart met een verlopen NS abonnement, ik wil dit saldo op een andere chipkaart zetten. Bij de servicebalie kunnen ze dit niet doen (lukte niet), dus ik heb een formulier gekregen om mijn OV-chipkaart met verlopen abonnement en saldo op te sturen. Dan wordt het saldo op mijn bankrekening terug gestort.

Volgens de medewerker zijn hier geen administratieve kosten aan verbonden.

Heel erg vreemd, want toen ik een keer eerder met dezelfde kaart bij de servicebalie mijn saldo terug wilde krijgen, informeerde de medewerker mij dat ik alleen mijn saldo zonder kosten op een andere kaart over kon zetten. Het terugstorten op rekening zou administratiekosten met zich mee brengen (daarom ben ik later terug gekomen met een andere chipkaart).

Dus: wie van de medewerkers heeft gelijk. Worden er administratiekosten in rekening gebracht voor Saldo restitutie OV-chipkaart op een bankrekening, onder de €30?

Sowieso vervelend dat er bij de servicebalie het saldo niet overgezet kan worden naar een andere kaart, zeker weer iets nieuws? Of ben ik weer de enige waar het niet bij werkt?
icon

Beste antwoord door Stephan NS 10 juni 2014, 11:27

Hoi niek, het klopt dat er administratiekosten in rekening worden gebracht als je bij de Servicebalie het saldo op je rekening wilt laten terugstorten. Let op: doe dit alleen als je enkel je saldo wilt laten terugstorten maar later je kaart nog wel wilt gebruiken. Wil je de kaart ook beëindigen omdat je bv niet meer met het OV gaat reizen, dan adviseer ik je contact op te nemen met OV-chipkaart om de kaart te blokkeren en het saldo terug te laten storten. Dan betaal je ook geen administratiekosten, dus dat scheelt weer.
Bekijk origineel

6 reacties

Hier trouwens het formulier: https://www.ov-chipkaart.nl/pdf/22246/pdfaanvraagrestitutiekaart

Er staat dat dat dit alleen voor saldo hoger dan € 30 is (https://www.ov-chipkaart.nl/klantenservice/zelfregelen/saldorestitutie/), er staat minder dan € 30 op mijn kaart.

Hier staat weer http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/vragen/index.html
Heeft u een nieuwe OV-chipkaart en wilt u het saldo van uw oude OV-chipkaart teruggestort krijgen? Ga dan naar een NS- of andere OV-balie en vraag om het formulier ‘Saldo restitutie OV-chipkaart’ . Wilt u het overzetten op uw nieuwe OV-chipkaart dan kunt u dat ter plekke regelen.
De laatste zin klopt dus niet.
Badge +3
De laatste zin klopt wel, maar u hebt wellicht een onkundige lokettist getroffen.

Ik heb in het verleden meerdere keren saldo laten overzetten van de ene OV-chipkaart op de andere, maar ik moest daarbij wel geluk hebben welke medewerker ik achter de balie trof. Sommigen gaven aan dat het niet kon of wilden administratiekosten inhouden. Daarvoor heb ik toen vriendelijk bedankt; een dag later zat er iemand anders en ging het zonder problemen.
Misschien nog een belangrijk detail, de medewerker van de klantenservice kon mij vertellen dat de chip zelf nog tot 2018 geldig is (dat staat trouwens niet op de kaart geschreven).

Maarja, ik heb nu een andere chipkaart met een OV-jaarabonnement dus ik heb niks aan een oude persoonlijke chipkaart met saldo zonder geldig NS abonnement. Ik kan hem zelf niet gebruiken, en ik mag hem ook niet aan iemand anders geven.
De laatste zin klopt wel, maar u hebt wellicht een onkundige lokettist getroffen.
De medewerker heeft het wel geprobeerd, maar het werkte niet. Onkundig personeel, daar zou ik niet van opkijken. Als ik tijd heb probeer ik het nog eens ergens anders (poging 3).
Hoi niek, het klopt dat er administratiekosten in rekening worden gebracht als je bij de Servicebalie het saldo op je rekening wilt laten terugstorten. Let op: doe dit alleen als je enkel je saldo wilt laten terugstorten maar later je kaart nog wel wilt gebruiken. Wil je de kaart ook beëindigen omdat je bv niet meer met het OV gaat reizen, dan adviseer ik je contact op te nemen met OV-chipkaart om de kaart te blokkeren en het saldo terug te laten storten. Dan betaal je ook geen administratiekosten, dus dat scheelt weer.
Vandaag weer naar de balie gegaan om proberen het saldo over te zetten naar een andere kaart. Dat lukte weer niet. Het formulier gekregen voor het beëindigen en terugstorten op rekening, volgens de medewerker waren daar administratiekosten aan verbonden.

Tja, dan maar opsturen want er is geen andere optie. Het zou te gek voor woorden zijn als hier administratie kosten voor in rekening worden gebracht, ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren.

Reageer