Saldo retour | NS Community
beantwoord

Saldo retour

  • 30 January 2023
  • 9 reacties
  • 190 Bekeken

Voor de pandemie reisde ik met een dal voordeel en laadde handmatig saldo op. Nu ben ik 2 weken geleden weer gestart met reizen en had nog Eur 20 op mijn kaart, heb er Eur 20 erbij opgezet. Nu ben ik erachter gekomen, dat die Eur 40 nog steeds op mijn kaart staat en de reizen worden morgen afgeschreven. Ik kan dus die Eur 40 niet terugkrijgen, want dan ben ik mijn kaart kwijt of naar een NS of GVB, die niet in de buurt is, (>30 km) want het loket is hier gesloten. Echter boven de Eur 40 moet je een formulier invullen en ben je je kaart kwijt ??!!!
NB ik moest de OV chipkaart lijn bellen, want de NS kon mij niet helpen. 

icon

Beste antwoord door Momo 30 January 2023, 18:17

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt tot €35 saldo terugvragen bij een servicebalie van NS. Mocht je tijdens het reizen bij een station met servicebalie dan kun je het daar doen. De overige €5 kun je later eraf halen bij een servicebalie.

Maar als je recent een Flexabonnement hebt genomen dan krijg je die eerste €20 die nog op jouw kaart stond verrekend met factuur of apart op jouw rekening gestort. Dan gaat het nog om €20 die je dan bij de servicebalie kunt erafhalen.

Reputatie 7
Badge +3

Een tip die ik een keer in een ander topic heb gelezen is om het Flex abonnement in zijn geheel op te zeggen en bij een automaat te verwijderen. Daarna kan opnieuw het gewenste Flex abonnement besteld worden, het saldo wat dan op de kaart staat wordt verrekend met de eerstvolgende factuur. Op deze manier hoef je niet naar een loket.

Ik zou dit alleen niet doen als je Flex Basis of Flex Weekend Voordeel hebt en weer wilt, omdat je dan €10 administratiekosten betaalt. Gaat het om Flex Dal Voordeel kun je ook mooi gebruik maken van de actie aanbieding 3 maanden voor maar €2,50 per maand.

Badge +3

Je kunt tot €35 saldo terugvragen bij een servicebalie van NS. Mocht je tijdens het reizen bij een station met servicebalie dan kun je het daar doen. De overige €5 kun je later eraf halen bij een servicebalie.

Bij een balie kan alleen het volledige saldo worden uitbetaald (tot 35 euro) maar als je aangeeft dat je NS Flex hebt (kunnen ze zelf ook zien natuurlijk) doen ze vaak niet moeilijk over meer saldo (want dat gaat tegenwoordig per PIN, dus op gebrek aan contant geld kunnen ze het niet gooien).

Neem een legitimatie mee, ook al staan je naam en foto op je kaart en dezelfde naam op je bankpas.

Als je even belt met de Klantenservice kunnen ze ook een notitie maken om meer dan 35 euro uit te betalen.

Je kunt ook nog een nieuwe kaart met Flex aanvragen en na ingangsdatum de huidige op Flex Basis zetten en alsnog opsturen.

De optie van @Momo is ook prima natuurlijk, dan heb je de Klantenservice of een balie ook niet nodig. Dus Flex in zijn geheel opzeggen via https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/online-beeindigen en van je kaart verwijderen. Daarna opnieuw bestellen (kaart moet nog minimaal 2 of 3 maanden geldig zijn).

Reputatie 7
Badge +3

De optie van @Momo is ook prima natuurlijk, dan heb je de Klantenservice of een balie ook niet nodig. Dus Flex in zijn geheel opzeggen via https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/online-beeindigen en van je kaart verwijderen. Daarna opnieuw bestellen (kaart moet nog minimaal 2 of 3 maanden geldig zijn).

Als de kaart korter dan 2 of 3 maanden geldig is, zou ik nu gewoon niets doen en wachten tot de kaart echt bijna verloopt. Dan moet je toch al je kaart vernieuwen en kun je je saldo terug vragen. 

 

Badge +3

Ik zette het er maar bij voor de volledigheid. De huidige kaart zal vast langer geldig zijn en dan ga je natuurlijk niet wachten tot de einddatum voor die 40 euro saldo.

Zonder een balie in de buurt zijn er dus twee mogelijkheden. Flex verwijderen en opnieuw bestellen of een nieuwe kaart en de huidige opsturen.

Met als voordeel dat Dal Voordeel de eerste 3 maanden maar € 2,50 kost (zojuist besteld op een kaart waar zelfs al NS Flex op stond).

Bedankt voor alle reacties, het is me nu veel duidelijker geworden. Zag na het posten ook dat anderen dezelfde “fout” hadden gemaakt, voel me nu minder duf. ;) 

 

Ik zette het er maar bij voor de volledigheid. De huidige kaart zal vast langer geldig zijn en dan ga je natuurlijk niet wachten tot de einddatum voor die 40 euro saldo.

Zonder een balie in de buurt zijn er dus twee mogelijkheden. Flex verwijderen en opnieuw bestellen of een nieuwe kaart en de huidige opsturen.

Met als voordeel dat Dal Voordeel de eerste 3 maanden maar € 2,50 kost (zojuist besteld op een kaart waar zelfs al NS Flex op stond).

Klopt Robert, mijn kaart is nog een paar jaar geldig. Nogmaals dank voor je moeite om te antwoorden. 

Een tip die ik een keer in een ander topic heb gelezen is om het Flex abonnement in zijn geheel op te zeggen en bij een automaat te verwijderen. Daarna kan opnieuw het gewenste Flex abonnement besteld worden, het saldo wat dan op de kaart staat wordt verrekend met de eerstvolgende factuur. Op deze manier hoef je niet naar een loket.

Ik zou dit alleen niet doen als je Flex Basis of Flex Weekend Voordeel hebt en weer wilt, omdat je dan €10 administratiekosten betaalt. Gaat het om Flex Dal Voordeel kun je ook mooi gebruik maken van de actie aanbieding 3 maanden voor maar €2,50 per maand.

Thanks voor de hulpvaardige reactie. De actie aanbieding is zeker aantrekkelijk, dan kom ik binnenkort waarschijnlijk wel bij een station met loket om eea te regelen. ;-)

Je kunt tot €35 saldo terugvragen bij een servicebalie van NS. Mocht je tijdens het reizen bij een station met servicebalie dan kun je het daar doen. De overige €5 kun je later eraf halen bij een servicebalie.

Bij een balie kan alleen het volledige saldo worden uitbetaald (tot 35 euro) maar als je aangeeft dat je NS Flex hebt (kunnen ze zelf ook zien natuurlijk) doen ze vaak niet moeilijk over meer saldo (want dat gaat tegenwoordig per PIN, dus op gebrek aan contant geld kunnen ze het niet gooien).

Neem een legitimatie mee, ook al staan je naam en foto op je kaart en dezelfde naam op je bankpas.

Als je even belt met de Klantenservice kunnen ze ook een notitie maken om meer dan 35 euro uit te betalen.

Je kunt ook nog een nieuwe kaart met Flex aanvragen en na ingangsdatum de huidige op Flex Basis zetten en alsnog opsturen.

De optie van @Momo is ook prima natuurlijk, dan heb je de Klantenservice of een balie ook niet nodig. Dus Flex in zijn geheel opzeggen via https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/online-beeindigen en van je kaart verwijderen. Daarna opnieuw bestellen (kaart moet nog minimaal 2 of 3 maanden geldig zijn).

Bedankt, zag op de site het bedrag van Eur 30, maar Eur 35 is natuurlijk nog beter. 

Reageer