beantwoord

Saldo terug persoonlijke OV-chipkaart bij NS balie alleen voor 18+

Badge +3
Zie deze discussie op Twitter.

Studente (nog geen 18, maar heeft studentenreisproduct dus reist gratis) wil graag het saldo van haar persoonlijke ov-chipkaart terug.

Dat kan natuurlijk! TLS/OV-chipkaart verwijst je dan naar een balie van een vervoerder, en mits het saldo minder dan € 30,- is (voor een persoonlijke kaart, voor een anonieme is het maximum € 20,-) kan dat, als je een geldige kaart nog wilt gebruiken. Anders stuur hem maar op met een formulier en postzegel (nou ja, als je hem naar het antwoordnummer stuurt komt het ook wel goed).

Afgezien waarom die maxima gelden (je moet je sowieso legitimeren immers!) is het bizar dat je van een (korter dan een jaar) VERLOPEN kaart gewoon online het saldo terug kunt vragen, zonder je geboortedatum te hoeven geven! Natuurlijk niet, die staat al op je kaart (tenzij het een anonieme is) en is bekend bij TLS. No problem dus zou je denken!

Maar (en nu komt het...) Bij de Tickets & Service balie mag je geen saldo terug vragen als je nog geen 18 bent! Ook niet als het gewoon -aantoonbaar met legitimatie- je EIGEN persoonlijke kaart is en er abonnement(en) op staan die je graag wilt blijven gebruiken!

Als zowel TLS/OV-chip als DUO daarvoor naar een balie verwijzen indien je de kaart wel wilt blijven gebruiken i.p.v. opsturen met een formulier, waarom werkt NS daar dan niet gewoon aan mee?

Kastje/muur dus.. Eerst maar 18 worden is geen optie, en de kaart opsturen is ook geen optie (want dan zit je zonder)..

Online dan maar? Ook niet, want dan moet hij eerst verlopen zijn (en maakt het ineens niets meer uit of je 18 bent of niet, want naar geboortedatum wordt daarbij niet gevraagd).

Hoe gaat dit opgelost worden voor Nikki 🤔

Een linkje naar voorwaarden waar staat dat je 18 moet zijn om saldo aan een balie terug te vragen is voldoende antwoord.
icon

Beste antwoord door Jouke NS 14 juni 2018, 10:42

Bedankt voor jullie geduld, ik heb inmiddels een antwoord voor jullie!

Translink hanteert in haar voorwaarden dat een klant van onder de 18 jaar het formulier moet laten tekenen door een wettelijke vertegenwoordiger. Wij als NS moeten ons aan diezelfde voorwaarden houden. Dit is waarom legitimatie gevraagd moet worden en onder de 18 jaar een wettelijke vertegenwoordiger akkoord moet geven. Dit kan op meerdere manieren: door fysiek aanwezig te zijn, door een ondertekende verklaring te tonen, of via een telefoontje. We gaan hierbij uit van de goede trouw van de klant. Voor verdere vragen hierover verwijs ik je graag naar Translink. Het formulier vinden jullie hier.
Bekijk origineel

17 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Het enige wat ik zo bedenken is dat het saldo van iemand jonger dan 18 wel eens betaald kan worden door papa of mama en die willen dan denk ik niet dat zoon of dochterlief dat saldo zo kan laten uitbetalen en verbrassen.
Goeie vraag Robert B, daar wist ik zo snel ook geen antwoord op. Inmiddels heb ik contact gehad met de servicebalie zelf en heb ook een antwoord. Er is in het verleden veel misbruik gemaakt van saldo wat door ouders op een OV-chipkaart werd geladen, zoal Momo ook aangeeft. Om dit gedrag tegen te gaan hebben we de beperking voor mensen tot 18 jaar ingebouwd in de instructie voor servicebaliemedewerkers. Zodra de ouder aanwezig is, is het geen probleem om het saldo van de kaart te halen.
Badge +3
De vraag is natuurlijk of het een taak is voor een vervoerder om het misbruik van vertrouwen tussen ouders en kinderen te reguleren. Ik vind dat erg ver gaan.
Zodra de ouder aanwezig is, is het geen probleem om het saldo van de kaart te halen.
Hoe controleert NS dat? Of kan ik ook claimen de ouder te zijn?

Verder wat iMark al zegt, het lijkt mij wat ver om je hier als vervoerder in te mengen.
Ik snap jullie vragen iMark en Henk_NL. Ik ga nog even dieper graven wat de exacte redenatie is. Vooralsnog is in elk geval verklaart waarom ze zelf geen saldo van de kaart kon halen.
Kun je als 18- samen met een volwassene die je van het perron plukt,
bij het loket het saldo terugkrijgen van je persoonlijke OV-Chipkaart?
Zodra Jouke antwoord heeft komt hij hierop terug, Michiel..
Kun je als 18- samen met een volwassene die je van het perron plukt,
bij het loket het saldo terugkrijgen van je persoonlijke OV-Chipkaart?

Effectief wel, hoe wil je het anders controleren? Ik heb spontaan kinderen, eens zien wat er gebeurt.............. 🤣
Ik vraag me af, of je legitimatie wordt geregistreerd in een systeem, of dat tonen voldoende is.
Als daar registratie van plaatsvindt vraag ik me af op grond waarvan dat te verantwoorden is.
Ik zit helaas nog te wachten op verdere informatie om eenieder een sluitend antwoord te geven. Wordt vervolgd.
https://www.ov-chipkaart.nl/vervangen-of-beeindigen/teruggave-saldo.htm

"De baliemedewerker vraagt om je legitimatie"

Maar, een persoonlijke OV-chipkaart is een 'legitimatie'(bewijs).

Oeps, daar moest natuurlijk identiteitsbewijs staan.

https://www.ov-chipkaart.nl/saldo-terugvragen/nog-niet-verlopen-kaart.htm

"Neem een identiteitsbewijs mee."

Als NS inderdaad dit beleid hanteert, dan lijkt het mij goed om dit door TLS op te laten nemen op de site.
Ik heb nog niks gehoord van de verantwoordelijke afdeling. Zodra dit het geval is laat ik het hier weten!
Bedankt voor jullie geduld, ik heb inmiddels een antwoord voor jullie!

Translink hanteert in haar voorwaarden dat een klant van onder de 18 jaar het formulier moet laten tekenen door een wettelijke vertegenwoordiger. Wij als NS moeten ons aan diezelfde voorwaarden houden. Dit is waarom legitimatie gevraagd moet worden en onder de 18 jaar een wettelijke vertegenwoordiger akkoord moet geven. Dit kan op meerdere manieren: door fysiek aanwezig te zijn, door een ondertekende verklaring te tonen, of via een telefoontje. We gaan hierbij uit van de goede trouw van de klant. Voor verdere vragen hierover verwijs ik je graag naar Translink. Het formulier vinden jullie hier.
De persoon die fysiek aanwezig is wordt dus niet gecontroleerd verders? Das makkelijk 😃
Moet bekennen dat het online wel rapper gaat tegenwoordig. Tussen indienen en goedkeuren zit een paar dagen, twee uur na ontvangst van de goedkeuring kwam ‘t bedrag mee met de bijschrijvingen.

Vergeef me mijn tekenkunsten, dikke vingers ... :/

Badge +3
Ik zit even oude topics terug te lezen en er zijn dus ook al lang 'studenten' onder de 18, die gewoon reizen op een SRP (en dus ook soms op saldo). Daar begon het topic ook mee dus.

Moeten die dus echt (een willekeurig) iemand van 18+ bij zich hebben om hun saldo bij een balie terug te kunnen krijgen?

Een (nog geldige) kaart beëindigen zonder op te hoeven sturen is wel simpeler gemaakt.

Wij (TLS) hebben hem in de blacklist gezet, en je hebt er niets meer aan bij onze poortjes en paaljes, dus knip hem gerust door en hier is je saldo (op een IBAN naar keuze!)

Niet wat je wilde eigenlijk, maar ja zo kan het ook.

Reageer