beantwoord

Saldo terugvragen

• 17 november 2020
  • 18 reacties
  • 349 Bekeken

Ik wil graag mijn saldo terug vragen van mijn persoonlijke OV chipkaart met ns flex erop. Alleen kannhet volgens een medewerker bij een ns balie niet bij de balie. Het gaat over minder dan 30euro en volgens ov-chipkaart.nl moet het bij een balie kunnen. Iemand hier ervaring mee? 

icon

Beste antwoord door iMark 17 november 2020, 16:04

Het was handiger geweest als ze bij de balie gemeld hadden dat je resterende saldo verrekend wordt met je eerste factuur.

Bron: https://www.ns.nl/flex/

Inderdaad goed geregeld. Maar wel onhandig dat medewerkers dat dan weer niet weten. 

Het is mij onduidelijk waarom je geen geld kunt terugkrijgen aan de balie en waarom dat per se via een verrekening met de factuur zou moeten plaatsvinden.

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Het was handiger geweest als ze bij de balie gemeld hadden dat je resterende saldo verrekend wordt met je eerste factuur.

Bron: https://www.ns.nl/flex/

Inderdaad goed geregeld. Maar wel onhandig dat medewerkers dat dan weer niet weten. 

Het is mij onduidelijk waarom je geen geld kunt terugkrijgen aan de balie en waarom dat per se via een verrekening met de factuur zou moeten plaatsvinden.

Badge +3

Ik vermoed dat @Amorijn denkt dat er na een overstap naar NS Flex nog saldo op de kaart staat, maar bij een balie te horen kreeg dat dat niet zo was, en het saldo verrekend wordt op de eerste Flex factuur. Dat is normaal bij een overstap naar Flex.

Had het er nog opgestaan, dan is het (zeker bij minder dan 30 euro) geen enkel probleem om het bij een balie op te halen.

Voor de zekerheid, wat zegt https://www.ov-chipkaart.nl/saldo-terugvragen/saldochecker.htm over het saldo op de kaart?

Reputatie 7
Badge +3

Het gebeurt nog wel eens dat mensen na het wijzigen naar Flex er nog saldo opzetten. Dan kan het wel bij een balie worden terug gevraagd, al wordt dan er wel eens moeilijk gedaan wanneer er meer dan €30 opstaat. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik maak uit het bericht van @Amorijn op dat NS Flex al werkt en dat er nog saldo, minder dan €30, op de kaart staat. Het is mij nog steeds niet duidelijk waarom dat saldo niet kon worden teruggegeven bij de balie. Tenzij er natuurlijk interne richtlijnen zijn bij NS die voorschrijven dat resterend saldo alleen met de eerste factuur wordt verrekend.

Badge +3

Als er na een (succesvolle) overstap naar Flex er nog saldo geladen wordt dan zal dat nooit via een factuur verrekend worden, want het staat op de kaart zelf.

Er zou hooguit een bestelling voor saldoteruggave klaar gezet kunnen worden (zelfde als er bij een overstap naar Flex gebeurt), maar daar doet men dus niet aan.

Is er bij Flex sprake van per ongeluk meer dan 30 euro opladen, dan kan de klantenservice een melding maken zodat je bij een balie dat hogere bedrag ook terug kunt krijgen.

Staat er dus (onterecht, om welke reden dan ook) saldo op een kaart, dan is via een balie de aangewezen weg. Het enige alternatief is de kaart in zijn geheel beëindigen en opsturen naar OV-chipkaart voor je saldo terug. Niet wat je wilt… 

Reputatie 1

L.S. 

ik ben naar het buitenland verhuisd en zal daarom waarschijnlijk geen gebruik meer maken van mijn persoonlijke OV-chipkaart en wil daarom graag mijn tegoed (meer dan 30 euro) terug. De mogelijkheden die de NS biedt zijn 1) neem kontakt op met OV-chip. 2) Print een pdf-formulier uit en stuur dat ingevuld + kaart naar Postbus 365, 3800AJ, Amersfoort, Nederland.

Gisteren heb ik van deze uiterst klant-onvriendelijke en ouderwetse mogelijkheid gebruik gemaakt. Echter 1) mijn persoonlijke OV-chipkaart is nog 3 jaar geldig en ik heb er voor betaald, dus waarom zal ik die kaart teruggeven als ik misschien binnen drie jaar nog eens terugkeer naar Nederland en er wil treinreizen. En 2) als ik vanuit het buitenland die 2 ingevulde pdf- formulieren plus mijn persoonlijke OV-chipkaart AANGETEKEND UITERAARD naar bovenstaand postbus-adres stuur, is er een kans dat mijn enveloppe met inhoud kwijtraakt, omdat dit me eens is overkomen, ook met een aangetekende brief met een kaartje erin .Door versturende en ontvangende posterijen is het geval maandenlang onderzocht waar wat was misgegaan,

maar …...   

Een extra moeilijkheid naast het primitieve gedoe met een papieren dokument opsturen is dat de OV-chip website niet opent, misschien opent het www van OV-chip niet in het buitenland? Want NS-helpdesk-personeel kon deze -en enkele andere sites die ik had geprobeerd- wèl openen. Opmerking: ik beschik over een prima internet-verbinding, waar ik zeer grote bestanden en websites vanuit de hele wereld doorgaans zonder problemen kan downloaden!    

Kortom mijn vraag is: Waarom doet NS het heel goed in haar klant-behandeling, maar waarom is OV-chip zo moeilijk te bereiken? En waarom is een modern, tamelijk nieuw bedrijf als OV-chip/TransLink Systems BV, in een tijd van supersnelle trein- en internetverbindingen niet in staat om het TEGOED VAN EEN KLANT via de prima tegen hacking beveiligde internationale digitale betalingsmogelijkheden terug te storten op rekening van die klant? 

mvg,  

Reputatie 7
Badge +3

Waarom wil je nu het tegoed van de kaart hebben, als je denkt de kaart voor de verloopdatum nog te zullen gebruiken?

Het tegoed kan alleen bij een balie van de kaart gehaald worden of door de kaart op te sturen.

Reputatie 1

Ten eerste gaat het om mijn geld, dat ik tbv services van de NS bij OV-chipkaart/TransLink Systems BV heb gestort. Als u saldo bij een bank hebt kunt u dat toch ook zo ontvangen, zonder bij de bank op bezoek te gaan? Ik schreef bewust dat mijn saldo op mijn OV-chipkaart meer dan 30 euro bedraagt. Balies betalen tot 30 euro terug. Tevens is het nogal omslachtig om mijn saldo in levende lijve terug te halen, als ik daarvoor meer dan 6.000km moet reizen, in een tijd van supersnelle paypal-achtige mogelijkheden.  

Ten tweede heb ik het over een eventualiteit, niet over een feit, dat ik misschien binnen drie jaar nog eens met de NS ga reizen. Je moet in het leven niets bij voorbaat uitsluiten, maar ook niet voor zeker aannemen, geachte MoDe, Super user. 

Reputatie 7
Badge +3

Bij een bank staat je saldo niet op de kaart zelf, bij de OV-chipkaart wel. Daarom is de fysieke kaart nodig om er saldo van af te halen. Je had je dit ook kunnen bedenken voor je naar het buitenland ging en je saldo terug kunnen vragen terwijl je nog in Nederland was.

Bij een bank staat je saldo niet op de kaart zelf, bij de OV-chipkaart wel. Daarom is de fysieke kaart nodig om er saldo van af te halen. Je had je dit ook kunnen bedenken voor je naar het buitenland ging en je saldo terug kunnen vragen terwijl je nog in Nederland was.

Ik denk dat nooitgedacht op dat moment wel andere zaken aan zijn hoofd had dan het saldo van zijn ov-chipkaart. Ik hoop maar dat een moderator een advies kan geven. Aan de andere kant zou ik mij ook niet zo druk maken om die paar tientjes als i inmiddels 6000 kilometer verderop zit.

Je kunt de kaart online beëindigen via OV-chipkaart door de kaart defect of verloren te melden en dan niet te vervangen. Dat voorkomt in ieder geval dat je de kaart fysiek moet opsturen, maar in geen geval is er in dit scenario een optie waarbij je en het saldo kunt terugkrijgen en de OV-chipkaart kunt behouden. Voor de online optie moet de site echter wel werken. Bellen met OV-chipkaart is mogelijk vanuit het buitenland, maar enkel vanuit België (+32 2 808 1524), Duitsland (+49 30 3 080 8170) en Luxemburg (+35 22 787 2535). Een laatste optie kan dan nog via Twitter zijn. 

Is er bij Flex sprake van per ongeluk meer dan 30 euro opladen, dan kan de klantenservice een melding maken zodat je bij een balie dat hogere bedrag ook terug kunt krijgen.

Toen Automatisch opladen niet goed van mijn kaart werd gehaald bij het ophalen van NS Flex, werd bij de volgende checkin 50 euro opgeladen. Ik had toen gevraagd of ik dit bedrag, bij wijze van uitzondering, kon terugvragen. NS zei toen doodleuk: computer says no, vraag maar een nieuwe kaart aan, á € 11,-.

Dat is niet fijn, JoeyG! Heb je toen je gegevens achtergelaten? En kun je mij een privébericht sturen met je NAW-gegevens en geboortedatum?

Edit; niks ontvangen. Mocht er nog hulp nodig zijn, dan mag JoeyG mij alsnog een bericht sturen.

Badge +3

@nooitgedacht Beëindigen van de kaart is in jouw situatie de enige manier om je saldo terug te krijgen, maar dat zal je via een VPN verbinding met een ‘pop’ in NL moeten doen, want de website van ov-chipkaart is inderdaad niet bereikbaar vanuit het buitenland, en het 0900-nummer ook niet.

Of vraag iemand in Nederland om het voor je te doen, of maak op een andere manier (TeamViewer o.i.d.) verbinding met een computer van iemand in Nederland.

Wellicht lukt het ook via Twitter @ovchipkaart, bemand tijdens kantooruren (ma-vr 8:30-17:00)

Reputatie 1
  • Hartelijk dank geachte Robert B.
  • Dat zijn nog eens duidelijke aanbevelingen. Hieruit blijkt m.i. hoe ongelooflijk moeilijk -zo niet praktisch onmogelijk voor de meeste NS-Klanten- het is om gewoon hun eigen geld van een aan de NS gelieerde zaak terug te krijgen.  
  • Ik ben op de website van Trans Link Systems BV gaan lezen, en alles is me duidelijk geworden. En het goede nieuws is: “Het terugstorten van je restsaldo op je laatst bekende rekeningnummer na het verlopen van je OV-chipkaart.”

Kortom ik hoef alleen mijn Nederlandse bankrekening maar aan te houden tot eind 2024.

Reputatie 1

Hallo Geachte Momo,

bedankt voor uw reaktie. U schrijft: “Bij een bank staat je saldo niet op de kaart zelf, bij de OV-chipkaart wel”. Zou u mij eens kunnen uitleggen hoe dat in de praktijk werkt? 

• Ik ben op de website van Trans Link Systems BV gaan lezen, en alles is me duidelijk geworden. En het goede nieuws is: “Het terugstorten van je restsaldo op je laatst bekende rekeningnummer na het verlopen van je OV-chipkaart”.
  • Kortom, ‘t wordt automatisch op mijn Nederlandse bankrekening teruggestort, tegen eind 2024.  
Reputatie 1

Geachte Pingpong,

bedankt voor je inlevende eerste zin. M.b.t. je 2de zin: die 6.000 km is uiteraard een retourreis.

Hartelijk bedankt ook dat je een moderator vraagt bij te springen, super!

• Ik ben op de website van Trans Link Systems BV gaan lezen, en alles is me duidelijk geworden. En het goede nieuws is: “Het terugstorten van je restsaldo op je laatst bekende rekeningnummer na het verlopen van je OV-chipkaart”.
  • Kortom, mijn saldo wordt automatisch op mijn Nederlandse bankrekening overgeschreven tegen eind 2024.
Reputatie 1

Geachte Mark NS,

ik moest hartelijk lachen om je eerste zin, want die impliceert dat een medewerker van een partner van Trans Link Systems BV me adviseert te liegen! HaHa ... Natuurlijk heb ik die mogelijkheid gezien, maar ik begin graag met de waarheid.

Ik ben zojuist op de website van TransLinkSystemsBV gegaan, en daar is me alles duidelijk geworden. Ik ga met hun contactadres verder. Nogmaals hartlijk dank voor je suggesties.

• En het goede nieuws is: “Het terugstorten van je restsaldo op je laatst bekende rekeningnummer na het verlopen van je OV-chipkaart”. Kortom, ik hoef niets te doen, dan te wachten tot eind 2024 mijn saldo op mijn Nederlandse bankrekening wordt bijgeschreven.

Reageer