beantwoord

Saldo van de OV-Chipkaart verdwenen

• 11 maart 2014
  • 9 reacties
  • 1972 Bekeken

Ik heb 1 maart met de trein gereisd. 'S middags heb ik 2 keer 5 euro opgeladen. 'S avonds heb ik met het ov gereisd, van delft naar Laan van NOI, daar ben ik op de metro gestapt naar voorburg leidschendam. Daar was me tegoed opeens -1.8 euro toen ik uitcheckte. Ik heb me laatste 10 transacties bekeken, het gekke is dat daar niet gereisgreerd staat dat ik na het opladen nog gereisd heb in de avond. Ik ben er 100% zeker van dat ik tenminste bij Laan van NOI goed heb uit gecheckt. Want me saldo was toen iets van 8 euro nog wat. Daarna moest ik rennen, heb ik wel ingecheckt ( maar misschien bij een paal van de NS ipv van de metro? ) en bij het uitchecken stond er ook dat me saldo te laag was ( ipv van dat ik uit checkte ). Zie bijlage voor de informatie, waar me saldo in de min staat terwijl ik 2x 5 euro heb opgeladen.
icon

Beste antwoord door Anonymous 11 maart 2014, 14:37

Je bent ervan overtuigd dat na jouw treinreis naar Laan van NOI je saldo nog juist was.
Daarna ben je met een metro verder gegaan; omdat je het over een metro hebt zou dat dus een voertuig van de RET geweest kunnen zijn, en geen RandstadRail voertuig van de HTM.

Ik krijg (met jou) de indruk dat je op NOI inderdaad bij de verkeerde CICO bent ingecheckt, waardoor er €10 instaptarief van je kaart is afgeschreven voor een treinreis.
Daarmee werd het saldo op je kaart kennelijk €1,82 negatief.
Je denkt dat je op Voorburg-Leidschendam bent uitgecheckt, maar in feite zul je daar een foutmelding hebben gekregen.
Ervan uitgaande dat je bij NS was ingecheckt, kon je op Voorburg-Leidschendam niet uitchecken bij NS.
Je was op dat moment ook niet ingecheckt bij de RET, dus toen jij jouw OV-chipkaart voor de kaartlezer hield, zou je normaal gesproken op dat moment dus pas inchecken bij de RET.
Omdat er sprake was van een negatief saldo op jouw kaart, lukte die incheck niet, en is je in feite nog een instaptarief van €4 bespaard gebleven. Eigenlijk een gelukje bij een ongeluk.

Omdat je in jouw beleving mogelijkerwijs op NOI abusievelijk bent ingecheckt bij de NS en ook de bedragen dat vermoeden bevestigen, kun je wellicht het best contact opnemen met de Klantenservice van NS.
Wellicht is het zinvol om - voor je dat doet - jouw kaart eerst nog eens goed uit te laten lezen bij een Service & Ticket punt van NS, zodat hopelijk duidelijk wordt hoe het precies zit met dat inchecken op Laan van NOI.

Vr.gr.
Hans
Bekijk origineel

9 reacties

Je bent ervan overtuigd dat na jouw treinreis naar Laan van NOI je saldo nog juist was.
Daarna ben je met een metro verder gegaan; omdat je het over een metro hebt zou dat dus een voertuig van de RET geweest kunnen zijn, en geen RandstadRail voertuig van de HTM.

Ik krijg (met jou) de indruk dat je op NOI inderdaad bij de verkeerde CICO bent ingecheckt, waardoor er €10 instaptarief van je kaart is afgeschreven voor een treinreis.
Daarmee werd het saldo op je kaart kennelijk €1,82 negatief.
Je denkt dat je op Voorburg-Leidschendam bent uitgecheckt, maar in feite zul je daar een foutmelding hebben gekregen.
Ervan uitgaande dat je bij NS was ingecheckt, kon je op Voorburg-Leidschendam niet uitchecken bij NS.
Je was op dat moment ook niet ingecheckt bij de RET, dus toen jij jouw OV-chipkaart voor de kaartlezer hield, zou je normaal gesproken op dat moment dus pas inchecken bij de RET.
Omdat er sprake was van een negatief saldo op jouw kaart, lukte die incheck niet, en is je in feite nog een instaptarief van €4 bespaard gebleven. Eigenlijk een gelukje bij een ongeluk.

Omdat je in jouw beleving mogelijkerwijs op NOI abusievelijk bent ingecheckt bij de NS en ook de bedragen dat vermoeden bevestigen, kun je wellicht het best contact opnemen met de Klantenservice van NS.
Wellicht is het zinvol om - voor je dat doet - jouw kaart eerst nog eens goed uit te laten lezen bij een Service & Ticket punt van NS, zodat hopelijk duidelijk wordt hoe het precies zit met dat inchecken op Laan van NOI.

Vr.gr.
Hans
Bedankt Hans,

Ik heb me kaart al uit laten lezen. Ik zal contact opnemen met de service!
Beste arwinvisser,

Welkom op het NS Serviceforum en bedankt voor je bericht!
Het antwoord van Hans is juist, je kunt contact opnemen met de Klantenservice.

Om het topic beter vindbaar te maken, heb ik het verplaatst naar "OV-Chipkaart".

Groet,

Stephan
Badge +3
Ik heb me laatste 10 transacties bekeken, het gekke is dat daar niet gereisgreerd staat dat ik na het opladen nog gereisd heb in de avond.
Je ziet de laatste tien reistransacties en de laatste twee oplaadtransacties. Omdat je na 1 maart al tien nieuwe reistransacties hebt gemaakt, zijn de ritten van 1 maart niet meer zichtbaar.
De reiziger heeft een beperking om het uit te lezen, volgens mij kan de klantenservice veel verder terugkijken, dat is mij althans verteld.

Misschien om het in de toekomst zelf wel te kunnen zien, zou je je OV-chipkaart kunnen aanmelden bij Mijn OV-chipkaart, daar worden vanaf het moment van activeren zijn alle ritten en acties van alle OV-vervoerders te zien. Mocht je dan vragen hebben, omdat je met verschillende vervoerders reist weet je meteen wat er waar is gebeurd.

Een eigen Mijn NS account is natuurlijk ook mogelijk, maar daar zie je alleen de ritten en acties bij NS.

Succes in ieder geval.
Badge +3
Ik weet niet beter dan dat op de kaart zelf alleen de laatste tien reistransacties zichtbaar zijn. De klantenservice kan wellicht in een ander systeem, van NS zelf, zien wanneer er met die kaart gereisd is?
Bij de kaartautomaat, het loket en op onze railpockets is inderdaad tot 10 acties terug en de twee laatste opwaardeer acties. Dat kan de chip van de kaart maximaal aan, maar op het kaartnummer staan alle acties als het goed is ergens in een systeem vermeld en ik geloof dat de klantenservice voor de NS-ritten veel meer kan zien, omdat het inderdaad in een ander systeem is. Exact weet ik het niet precies, maar de kaart wordt door klantenservice niet uitgelezen door een scanner.
Beste Arwinvisser,

De klantenservice kan de OV-Chipkaart inderdaad verder uitlezen. Helaas ziet de klantenservice van de NS alleen de reizen die gemaakt zijn met onze treinen en niet de reizen die je met de andere vervoerders gemaakt hebt. Mocht je dit willen, dan kan je een account aanmaken bij de klantenservice van de OV-Chipkaart. Bij hen zie je dan de gehele reisgeschiedenis vanaf het moment waarop je je account hebt aangemaakt. De klantenservice kan in ieder geval je kaart uitlezen en de reisgeschiedenis van 1 maart terughalen en nakijken of er iets is misgegaan, of niet.

Succes!

Vriendelijke groet,
Susan

Beste Susan,
Ik vrees met grote vreze dat Klantenservice NS niet veel kan uitlezen, hooguit dat hij op Laan van NOI (opnieuw) is ingecheckt.
Hij is op Den Haag Laan van NOI overgestapt van de trein (wel terug te halen) op metrolijn E van de RET (niet terug te halen).
Hij is er 100% zeker van dat op Laan van NOI zijn saldo nog positief was (ca. €8). Logisch, want hij kon gewoon inchecken, en dat lukt niet zo best bij een negatief saldo.
Ergens tussen Laan van NOI en Leidschendam-Voorburg moet er dus iets mis zijn gegaan.
Bij Leidschendam was zijn saldo €1,82 negatief.
Een ritje van Laan van NOI naar Leidschendam kost €0,90 (reductietarief - studentenkaart).
Daar kan het niet aan gelegen hebben.

Het lijkt er dus meer op dat hij op Laan van NOI abusievelijk bij een CICO van NS is ingecheckt om verder te reizen met de RET.
Dat zou het verschil verklaren tussen zijn saldo van ca. €8 en €-1,82 op Leidschendam; een verschil van €10 wat precies overeen komt met het instaptarief van NS.
En dat laatste zou dan weer wel door klantenservice uitgelezen kunnen worden: een incheck zonder een uitcheck.
Dat hij dat stukje met de metro van RET dan zwart gereisd heeft, acht dat laten we even buiten beschouwing.

Kortom, de oorzaak van het probleem lijkt mij helder en het advies dat hij op 11 maart al kreeg en jij nu in feite ook geeft staat nog als een huis: De Klantenservice.

Vr.gr.
Hans

Reageer