beantwoord

Saldotekort op vrij reizen kaart

• 11 september 2017
  • 22 reacties
  • 587 Bekeken

Reputatie 1
Ik heb een weekendvrij abonnement. Daar staat dus nooit saldo op, en heeft er ook nooit op gestaan.
Tot mijn verbazing geeft de kaart sinds kort aan dat er sprake is van een negatief saldo van 4 euro. Hoe is dat mogelijk?
Opvallend genoeg accepteert de NS gewoon dat ik gratis reis met deze kaart in het weekend, maar Arriva laat mij niet inchecken op deze manier wegens saldotekort.......
icon

Beste antwoord door Dennis 11 september 2017, 22:46

Je reist kennelijk nooit met bus, tram of metro met deze kaart, maar je hebt dan waarschijnlijk wel per ongeluk een keer in- of uitgecheckt bij zo'n vervoerder.
Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Je reist kennelijk nooit met bus, tram of metro met deze kaart, maar je hebt dan waarschijnlijk wel per ongeluk een keer in- of uitgecheckt bij zo'n vervoerder.
Badge +3
Op zich is het geen probleem, een ov-chipkaart mag € 4,- in de min staan. Dat is dan ook meteen het maximum. Die toevalligheid geeft Dennis dus al aan.

Inchecken in BTM (bus/tram/metro, instaptarief € 4,-) is dus gewoon mogelijk met € 0,- saldo. Veel verder dan die reis met BTM zal je niet komen.

Misschien heb je bij vervangende metro naar Amsterdam CS toch ingecheckt bij GVB poortje of zo? Dat was niet nodig geweest, er stonden immers GVB poortjes open voor treinreizigers!

Maar voor de trein (met je weekend vrij) zal er € 6,- saldo moeten zijn, want inchecken buiten vrije tijden is € 10,- instaptarief. Je kaart zal dan van +6 naar -4 gaan (dat kán en mág gewoon).

Geen idee waarom Arriva iets anders hanteert. Vraag het aan hen.

Ik hoop dat deze info helpt.
Reputatie 1
Lees mijn vraag nog een keer? Ik heb géén saldo op deze kaart, en dat is ook niet de bedoeling.
Zeer raadselachtig dus dat hier negatief saldo op is ontstaan.
Reputatie 1
Dennis, mogelijk heb jij gelijk. Dan heb ik dus veel teveel betaald voor een kort tramritje ooit.
Enig idee of daar nog iets aan te doen is?
Reputatie 7
Badge +4
Je kunt je saldo aanvullen. Achteraf de rit betalen kan niet meer.
Reputatie 1
Waarbij meteen een dringende vraag aan de NS. Dit soort kaarten hebben een speciaal doel. Je betaalt een bepaald tarief om - gratis - te reizen - met de trein - in de - weekends -.
Het zou prettig zijn als er voor elk ander gebruik een blokkade op komt, zodat dit soort akkefietjes niet mogelijk zijn.
Reputatie 7
Badge +4
Het gemak van de ov-chipkaart is nu juist dat hij bij elke vervoerder werkt. En laten we wel wezen, daar heeft u ook gebruik van gemaakt, anders had het tekort niet kunnen ontstaan.

Het lijkt me daarom onwaarschijnlijk dat NS deze optie zal bieden.
Badge +3
Jawel.. mits (op voorwaarde dat) je INgecheckt hebt bij de tram kan je tot 180 dagen daarna het niet gereisde deel van die € 4,00 (korte tramrit) heel eenvoudig terug krijgen via www.uitcheckgemist.nl

Succes. Kost 30 seconden en dan even het tegoed aan saldo ophalen bij een willekeurig servicepunt (supermarkt of zo). Kies dan voor 'ophalen bestelling' en klaar.
Reputatie 1
Mijn kaart is louter bedoeld voor weekendvrij reizen, zoals boven omschreven.
Reputatie 7
Badge +4
De vraag is natuurlijk waarvoor u hem heeft gebruikt, niet waarvoor u hem bedoelt. Het is natuurlijk wel correct afgerekend als u alleen heeft uitgecheckt, dan wordt er vier euro in rekening gebracht. U heeft gewoon voor uw reis betaald. De oplossing van Robert is wel goedkoper, maar wat meer gedoe. Het zou echter wel het meest correct zijn en mogelijk moet u dan nog een klein bedrag aanvullen. Ik vind eerlijk gezegd dat u NS niet kunt verwijten dat de chipkaart werkt zoals hij behoort te werken. Het overgrote deel van de reizigers zal de mogelijkheid om met één kaart te kunnen reizen, juist aanspreken.
Reputatie 1
Hmzz... Dank voor de link over uitcheck gemist.
Het lange cijfer van de kaart is helaas niet te kopieren vanuit een mailtje van de NS, met moeizaam toch proberen blijk ik het maximaal aantal pogingen overschreden te hebben.
Daarbij bedenk ik opeens dat je minimaal 5 euro kunt bijzetten op je saldo....
Dus nog steeds géén idee hoe ik op een redelijk eenvoudige manier m'n kaart weer netjes op 0 kan krijgen zoals hij hoort, én het teveel betaalde terug kan krijgen.
Reputatie 1
Thom bedoel je nu dat ik door foutief UITchecken die 4 euro moest betalen?
En dat de eigenlijke rit dus via mijn andere, reguliere kaart is betaald?
Dan vind ik het helemaal een vreemd gedoe....... Je zou toch een weigering moeten krijgen bij uitchecken op een kaart waar a) geen saldo op staat en die b) niet gebruikt is bij inchecken?
Badge +3
Bij het invoeren van het kaartnummer altijd alle 16 cijfers achter elkaar tikken ZONDER spaties, kopiëren lukt meestal niet vanwege die spaties 3528 ×××× ×××× ××××

Dan zou het moeten lukken. Aantal pogingen lijkt me onzin, je kunt het gewoon opnieuw proberen.
Reputatie 6
Badge +2
Waarbij meteen een dringende vraag aan de NS. Dit soort kaarten hebben een speciaal doel. Je betaalt een bepaald tarief om - gratis - te reizen - met de trein - in de - weekends -.
Het zou prettig zijn als er voor elk ander gebruik een blokkade op komt, zodat dit soort akkefietjes niet mogelijk zijn.

Het zou inderdaad handig zijn als je dat kon instellen. Met een negatief saldo kan je wel voorkomen dat je per ongeluk bij btm incheckt, maar blijkbaar kan je dan ook niet in het weekend reizen in de Arriva trein. bijdragevandennis
Badge +3
Arriva geeft wel een waarschuwing bij UITchecken als je INgecheckt bent bij NS, dan zou je op Arnhem of zo een ander paaltje moeten gebruiken.

Zou zomaar daar aan kunnen liggen... Helaas is die melding op de paaltjes snel (seconde of 2) weer uit beeld.. Op zich terecht, volgende persoon zou zomaar haast kunnen hebben, dus zoek het maar uit.

Volg mijn instructies en het wordt opgelost. Kost je hooguit een telefoontje naar Arriva of NS ('s avonds laat is het meestal rustig en ben je snel geholpen).

Lastiger of eenvoudiger kan IK het niet maken. 😛
Reputatie 7
Badge +4
De vervoerders tonen daarmee juist enige clementie naar u toe, want u bent zonder saldo in een bus of aanverwant gestapt. In een bus wordt bij het inchecken vier euro afgeschreven en als u moet betalen, dat is uitchecken feitelijk, wordt het met de werkelijke kosten van de busrit verrekend. U heeft of alleen ingecheckt, of alleen uitgecheckt al is het in theorie mogelijk dat u beide wel deed en de reis precies vier euro kostte. Dat laatste is zeer onwaarschijnlijk.
U heef toch echt zelf gereisd en u bent zonder saldo ingecheckt, dan wel uitgecheckt. Dat kan een keer gebeuren maar het is niet de fout van een ander.

Je zou hooguit kunnen discussiëren over het gegeven of roodstand zou moeten mogen of niet. Omdat u zonder saldo toch instapte is de regeling juist coulant naar u toe. Voor een reis moet je nu eenmaal betalen. Het kan wel een idee voor een optie zijn bij NS dat te blokkeren maar ik vraag me af om hoeveel mensen het dan gaat.
Reputatie 6
Badge +2
Dennis, mogelijk heb jij gelijk. Dan heb ik dus veel teveel betaald voor een kort tramritje ooit.
Enig idee of daar nog iets aan te doen is?

Het kan ook dat je buiten het voertuig per ongeluk bij een paal of poort van GVB of RET hebt ingecheckt, dan krijg je via www.uitcheckgemist.nl de € 4 terug en komt het saldo weer op nul, of bij een poort van GVB of RET hebt uitgecheckt, dan gaat terugvragen weer anders. bijdragevandennis
Reputatie 1
De vervoerders tonen daarmee juist enige clementie naar u toe, want u bent zonder saldo in een bus of aanverwant gestapt. In een bus wordt bij het inchecken vier euro afgeschreven en als u moet betalen, dat is uitchecken feitelijk, wordt het met de werkelijke kosten van de busrit verrekend. U heeft of alleen ingecheckt, of alleen uitgecheckt al is het in theorie mogelijk dat u beide wel deed en de reis precies vier euro kostte. Dat laatste is zeer onwaarschijnlijk.

Dat soort clementie is wat mij betreft geen goed plan, het maakt het maar ingewikkelder.
U heef toch echt zelf gereisd en u bent zonder saldo ingecheckt, dan wel uitgecheckt. Dat kan een keer gebeuren maar het is niet de fout van een ander.

Je zou hooguit kunnen discussiëren over het gegeven of roodstand zou moeten mogen of niet. Omdat u zonder saldo toch instapte is de regeling juist coulant naar u toe. Voor een reis moet je nu eenmaal betalen. Het kan wel een idee voor een optie zijn bij NS dat te blokkeren maar ik vraag me af om hoeveel mensen het dan gaat.
Reputatie 1

Ik vind het zeer onhandig dat het mogelijk is om te reizen op een reisproduct wat hiervoor niet geschikt is in mijn geval - daarom staat er immers geen saldo op. Ze doen hun best, maar het systeem heeft duidelijk og flinke mankementen.

Dat soort clementie is wat mij betreft geen goed plan, het maakt het maar ingewikkelder.

Hallo Conny13.

In tegenstelling tot NS heb je bij Arriva heb je wel het instaptarief nodig voordat je kunt inchecken. Ook wanneer je gaat reizen tijdens de periode dat je vrij kunt reizen. Hier is helaas geen oplossing voor.
Reputatie 1
Mijn conclusie na alle antwoorden is dat 't nog steeds een behoorlijk rommeltje is. Verschillende vervoerders met verschillende regels maken het voor de reiziger nodeloos ingewikkeld
Reputatie 6
Badge +2
In tegenstelling tot NS heb je bij Arriva heb je wel het instaptarief nodig voordat je kunt inchecken. Ook wanneer je gaat reizen tijdens de periode dat je vrij kunt reizen.
Dat klopt niet want met € 0 saldo kan je wel inchecken. Dat je kennelijk bij Arriva met een negatief saldo niet kan inchecken is dus een op zichzelf staande regel. bijdragevandennis

Reageer