beantwoord

Samenreiskorting i.c.m. automatisch opgeladen persoonlijke kaart

• 21 september 2014
  • 11 reacties
  • 539 Bekeken

De vraag is hoe krijg ik op een persoonlijke kaart welke automatisch saldo laad de rechten van samenreiskorting zonder extra saldo te moeten laden.
Ik heb intussen meerdere keren het NS kaarten systeem op het station bekeken, maar kom elke keer tot conclusie die ik eerst minimal 10 euro saldo moet laden voordat ik er samenreiskorting op mijn persoonlijke kaart kan zetten.
Wat doe ik verkeerd?
Zijn ze vergeten om de keuze 0 euro laden erbij te zetten?
Waar kan ik de keuze maken om niet te laden van extra saldo?

Alvast bedankt voor het antwoordt.

mvg. Piter
icon

Beste antwoord door Anonymous 22 september 2014, 10:56

Je kunt alleen gebruikmaken van de samenreiskorting wanneer je een saldo van €10 op je OV-chipkaart hebt staan. Dit is zo ingeregeld omdat het instaptarief bij de Samenreiskorting ook €10 is. Wij willen het gebruik van een negatief saldo op een OV-chipkaart niet aanmoedigen. Voor de vindbaarheid heb ik dit topic verplaatst naar 'OV-chipkaart'.
Bekijk origineel

11 reacties

Badge +3
U kunt in dit filmpje zien hoe u Samenreiskorting op uw kaart laadt. U hoeft dan geen saldo te laden.

Mogelijk hebt u op de kaartautomaat de optie gezien om een anonieme OV-chipkaart aan te schaffen met daarop tien euro saldo en Samenreiskorting al geactiveerd.
Reputatie 6
Badge +2
In dat filmpje is het saldo al € 25. Pieter Tijmes bedoelt volgens mij dat je bij een laag saldo dit bij de automaat moet aanvullen, terwijl dat normaal bij inchecken gebeurt als automatisch opladen is ingesteld. Dat is inderdaad onhandig.
Badge +3
Nee, je hoeft het saldo niet aan te vullen bij een kaartautomaat. Het filmpje laat zien hoe je het product Samenreiskorting op de OV-chipkaart laadt zonder saldo bij te laden. Dat het saldo op de kaart in het filmpje al 25 euro is, doet niet ter zake.

Denk ik. Nu ga ik twijfelen 😛
Reputatie 6
Badge +2
Even los van automatisch opladen, dat het laden van Samenreiskorting soms alleen kan als je ook saldo laadt blijkt ook uit https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/marge-4-gedeeltelijk-afgeschaft-5343.
Volgens mij is dit een keer veranderd. Tijdje geleden ook bij een andere reiziger samenreiskorting willen laden, maar ook die reiziger had er minder opstaan dan € 10,-. Volgens mij kan je pas samenreiskorting op je kaart laden als er inderdaad pas minimaal € 10,- op staat. Er wordt hier geen rekening mee gehouden dat je € 4,- negatief kan staan. Naar mijn mening doe je niets verkeerd Pieter en heeft men het systeem zo ingericht.

Het ging bij die reiziger zelfs zo ver dat we eerst het saldo hadden opgeladen tot € 9,85 en nog kon ik geen samenreiskorting erop zetten en die reiziger moest dan nog steeds € 4,- bijladen om boven de € 10,- te komen.
Reputatie 6
Badge +2
Wel onlogisch, de automaat zou kunnen zien dat bij Pieter automatisch opladen is ingesteld.
Wel onlogisch, de automaat zou kunnen zien dat automatisch opladen is ingesteld.

Ik ben het helemaal met je eens, de logica zie ik er namelijk ook niet van. Dat als je geen automatisch opladen hebt, is het logisch, dit geval inderdaad niet nee.
Badge +3
Kijk aan, weer iets geleerd. Dit zou inderdaad aangepast moeten worden.
Je kunt alleen gebruikmaken van de samenreiskorting wanneer je een saldo van €10 op je OV-chipkaart hebt staan. Dit is zo ingeregeld omdat het instaptarief bij de Samenreiskorting ook €10 is. Wij willen het gebruik van een negatief saldo op een OV-chipkaart niet aanmoedigen. Voor de vindbaarheid heb ik dit topic verplaatst naar 'OV-chipkaart'.

Hoi Femke,

Dat was de vraag van de TS niet. Hij heeft namelijk automatisch opladen geactiveerd op zijn persoonlijke OV-chipkaart en kan daardoor dus nooit negatief reizen. Zijn vraag is dus eigenlijk waarom het niet mogelijk is om zonder bijladen samenreiskorting te laden, want zodra hij incheckt wordt het saldo aangevuld.

Ik vermoed dat het technisch niet mogelijk is nog, maar dan horen we dat graag.
Bedankt alvast voor deze antwoorden. Ik zie in het filmpje een optie die ik nog niet had toegepast.
Eerst de kaart voor de kaartlezer houden en dan keuze maken.
Ik maakte eerst keuze voordat ik de kaart ervoor hield.

Het zou mij ook benieuwen of het NS-kaart systeem ook werkt op persoonlijke automatisch opgeladen kaarten als tarief lager is dan 10,00 Euro.
Eerst dit uitproberen.

Reageer