beantwoord

Samenreiskorting niet toegepast

• 8 september 2019
  • 14 reacties
  • 289 Bekeken

Hallo, gisteren reisde ik met een partner, maar de aanvullende reiskorting werd niet toegepast. We brengen de retourkorting in rekening maar deze werd niet toegepast toen de kaart werd doorgegeven. In de historische kortingen verschijnen maar het ticket verschijnt met het volledige tarief. Wat heb ik verkeerd gedaan?

heel erg bedankt
icon

Beste antwoord door Momo 8 september 2019, 21:52

Samenreiskorting kun je bij een automaat wel gelijk 2 keer laden zodat het ook al voor de retourrit op de kaart staat. Maar dat moet je wel specifiek doen.
Laad je het maar 1 keer dan wordt ook maar voor 1 rit Samenreiskorting toegepast. Na uitchecken vervalt na 35 minuten deze Samenreiskorting en moet een volgende rit weer opnieuw bij de automaat Samenreiskorting worden geladen.
Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Samenreiskorting geldt per rit, niet per dag. Samenreiskorting voor een retour, eigenlijk twee ritten, kan wel. Ging het mis omdat u dacht dat het voor een dag was?

Gisteren was het zaterdag dus het gegeven dat Samenreiskorting niet geldt bij inchecken in de spits, kan niet spelen.
Reputatie 7
Badge +3
Samenreiskorting kun je bij een automaat wel gelijk 2 keer laden zodat het ook al voor de retourrit op de kaart staat. Maar dat moet je wel specifiek doen.
Laad je het maar 1 keer dan wordt ook maar voor 1 rit Samenreiskorting toegepast. Na uitchecken vervalt na 35 minuten deze Samenreiskorting en moet een volgende rit weer opnieuw bij de automaat Samenreiskorting worden geladen.
Badge +3
Het kan ook mis gaan als je 2x Samenreiskorting geladen hebt op een ov-chipkaart en onderweg overstapt naar een andere (trein)vervoerder. De tweede wordt dan gebruikt.

Voorafgaand aan de terugweg dus altijd even bij een kaartautomaat controleren of er nog Samenreiskorting actief/geladen is.

Voor retour in het weekend kan je dan eigenlijk net zo goed een e-ticket kopen met Samenreiskorting. Zie hier.
We hebben de korting (x2) in rekening gebracht op de heenreis en deze is niet toegepast. Dit was om 12.30 uur, ik denk dat dit geen spits is. De reis was van Hilversum Sportpark naar Amsterdam Centraal (Sprinter + Intercity)

Vervolgens hebben we voor de teruggave de korting (x1) opnieuw geladen en deze keer is deze toegepast.

Bedankt voor je antwoorden.
Reputatie 7
Badge +3
Op zaterdag en zondag is er geen spits dus vreemd dat het dan niet berekend is. Misschien is het laden van de Samenreiskorting niet gelukt, bv OV-chipkaart niet lang genoeg bij de kaartautomaat gehouden.

Het is ook altijd verstandig om bij het inchecken te kijken naar de tekst op het schermpje van het paaltje of poortje. Daar kun je zien of er met korting of vol tarief gereisd wordt. Wanneer je bij het inchecken merkt dat je niet met korting reist kun je het nog herstellen door weer uit te checken en alsnog bij de kaartautomaat te laden.
Badge +3
Dan is het op de heenweg (2x laden) inderdaad mis gegaan ergens, want dat is zonder overstap en dan zou voor de terugweg gewoon de tweede nog klaar moeten staan.

Neem contact op met de Klantenservice of er nog wat te regelen valt, maar omdat Samenreiskorting meestal op een anonieme kaart geladen wordt heb je weinig kans.

Hvsp-Ams is kost je natuurlijk niet de hoofdprijs, dus ik zou me de tijd/moeite besparen.
Reputatie 7
Badge +2
De korting moet geladen worden op de OV-chipkaart van de samenreiziger. Heeft u dat gedaan, of heeft u deze op uw eigen kaart geladen,?
Badge +3
De korting moet geladen worden op de OV-chipkaart van de samenreiziger. Heeft u dat gedaan, of heeft u deze op uw eigen kaart geladen,?
Als het op de terugweg wél goed ging... 😙
Ik deed het op de begeleidende kaart.

Kortingen verschijnen in de reishistorie van de kaart.

Badge +3
Bingo (met dank voor de screenshot).

Geen twijfel over mogelijk!

Reizen op Saldo, Tijdstip: Weekend, Samenreiskorting netjes geladen, géén eerdere reis (aanvang 0 TE) én keurig in/uitgecheckt en dan tóch voltarief gerekend!?

Je medereiziger (klant van NS of anonieme kaart) heeft gewoon € 2,56 saldo tegoed van de NS, geen speld tussen te krijgen voor die reis Hvsp-Ams.

Nu nog kijken hoe ze dat terug gaan betalen. Ik denk als 'bestelling' via het saldo op die (anonieme) kaart. 🤔
Heel erg bedankt Robert!

Maar hoe moet ik het terugkrijgen? Een e-mail aan NS NS Zakelijk misschien?
Je kan het beste contact opnemen met onze klantenservice hiervoor.
Reputatie 4
Via de klantenservice.
Je kan het beste contact opnemen met onze klantenservice hiervoor.

@manuelfc laat graag nog even weten hoe dit verlopen is en hoeveel tijd en belkosten je hebt moeten maken om die 2,56 terug te krijgen.

Reageer