beantwoord

Samenreiskorting zoals beschreven werkt niet

• 1 augustus 2021
  • 5 reacties
  • 143 Bekeken

Na aanzetten Samenreiskorting in de NS app krijg ik een bevestiging, ook per mail, dat het is aangezet. Dat is echter maar ten dele waar. Je moet ook nog bij een kaartautomaat langs om dit op de ov chipkaart te laden. Daar wordt niet over gesproken. Niet in de app, niet in de mail en niet op deze pagina: “Reis je mee met een familielid, vriend of collega die een NS-abonnement heeft? Met Samenreiskorting krijg je 40% korting op je ritprijs in de daluren. Zet Samenreiskorting aan in de NS-app of in Mijn NS. Heb je zelf een NS-abonnement? Dan mag je ook maximaal 3 bekenden met je mee laten reizen.”

Graag dit op alle drie de plaatsen toevoegen. Misschien is dit gesneden koek voor de doorgewinterde ov reiziger, maar ik vind het misleidend.

icon

Beste antwoord door Momo 1 augustus 2021, 15:59

Er is verschil tussen Samenreiskorting aanzetten tussen een kaart met NS Flex en een kaart zonder NS Flex. Wil je Samenreiskorting zetten op een kaart met Flex dan doe je dat via MijnNS in de app of website, je hoeft dan niet naar een automaat. Wil je Samenreiskorting op een kaart zonder Flex, dan kan dat alleen via de automaat. 

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Er is verschil tussen Samenreiskorting aanzetten tussen een kaart met NS Flex en een kaart zonder NS Flex. Wil je Samenreiskorting zetten op een kaart met Flex dan doe je dat via MijnNS in de app of website, je hoeft dan niet naar een automaat. Wil je Samenreiskorting op een kaart zonder Flex, dan kan dat alleen via de automaat. 

Dank voor je uitleg. Echter, dit is niet hoe ik het ervaren heb. Ik heb een €0 Flex abonnement op mijn kaart en Samenreiskorting aangezet. Daarna Boxtel-den Bosch en later den Bosch-Boxtel gereisd. Voor beide ritten zie ik nu €3,30 bij mijn reishistorie, dat is de volle mep. Bij het poortje kreeg ik “Rijden op rekening” te zien. De conductrice zag dat ook bij de controle in de trein. Geen vermelding van Samenreiskorting. Zij zei dat ik de bestelling had moeten ophalen. Ik las ook dat die Samenreiskorting aan blijft staan tot 04.00 uur volgende dag. Ik heb na terugkeer nog even de kaartautomaat bezocht. Die gaf aan dat er geen producten klaar stonden. Ra ra, hoe werkt dit?

Reputatie 7
Badge +3

Bij Flex krijg je altijd 'reizen op rekening' te zien. Wat er fout is gegaan weet ik niet, neem telefonisch, via Twitter Facebook of chat contact op met NS klantenservice. Zij kunnen in jouw gegevens kijken.

Reputatie 7
Badge +3

Wij kunnen niet zien wat er mis is gegaan, maar met NS Flex kun je gewoon niet de Samenreiskorting bij een NS automaat laden, aanzetten of ophalen als een bestelling. Het schijnt wel te kunnen bij Arriva kaartautomaten, alleen dan reis je weer op saldo en niet op rekening zoals hoort bij Flex, maar dit kan bij een Arriva automaat is niet hoe NS Flex bedoeld is. 

Met NS Flex heb je in feite niets meer te zoeken bij een automaat. De enige handelingen met NS Flex is wanneer je wijzigt van reizen op saldo naar NS Flex en wanneer je NS Flex weer van je kaart wilt verwijden. Heb je eenmaal NS Flex  doe je alles via MijnNS, ook Samenreiskorting aanzetten of uitzetten. 

Badge +3

Voor beide ritten zie ik nu €3,30 bij mijn reishistorie, dat is de volle mep. Bij het poortje kreeg ik “Rijden op rekening” te zien.

Dan heb je ingecheckt in de spits, dus tussen 6:35-9:04 of 16:05-18:24. Wat zegt je Mijn NS Startpagina of Mijn Reizen pagina?

Ik las ook dat die Samenreiskorting aan blijft staan tot 04.00 uur volgende dag. Ik heb na terugkeer nog even de kaartautomaat bezocht. Die gaf aan dat er geen producten klaar stonden. Ra ra, hoe werkt dit?

Dat klopt ook. Als je Samenreiskorting aan zet kan je daarmee tot 04.00 de volgende dag  mee inchecken en reizen met 40% korting (eerste incheck buiten de spits), maar 35 minuten na een reis/uitcheck vervalt de Samenreiskorting en moet je het voor een volgende reis weer aan zetten (via Mijn NS of de NS app).

Dat staat ook op de ns.nl/samenreiskorting pagina. Mee eens dat het onduidelijk is omdat er ‘tot 4.00 uur’ staat.

Je reist meteen met 40% korting in de daluren. Je korting is de hele dag geldig tot 4.00 uur de volgende dag. 35 minuten na het uitchecken gaat Samenreiskorting automatisch uit.

Wat @Momo zegt is ook waar, maar daar heb je tussen Den Bosch en Boxtel bijzonder weinig mee te maken (andere vervoerders of kaartautomaten anders dan die van NS).

Tot slot, wat je Reishistorie zegt is soms niet hetzelfde als wat er op je factuur komt te staan. Wacht de factuur dus af, en als er (incheck buiten de spits) geen € 1,98 op staat klagen bij de Klantenservice (telefoon, chat, Twitter of Facebook).

Reageer