beantwoord

Scam - Trap voor reizigers


Ik was op station Enschede, omdat ik vaak van Duitsland naar Nederland (Schiphol) reis.
Ik heb inmiddels een OV Chipkaart. Met die chipkaart check ik op het perron in (poortjes gaan open en zij zeggen dat ik ben ingecheckt).
Omdat de train niet rechtstreeks rijd word ik adveseert via Zwolle te rijden. De trein naar Zwolle staat er al.
In Zwolle ga ik niet de station verlaaten en blijf binnen de poortjes. De trein is laat en ik ga snel naar de andere platform om naar richting Den Haag overtestappen.
In de trein woord ik met een boete van 50 Euro voorzien omdat ik zwart-rijd. Maar, zeg ik, ik heb bij de poortjes in Enschede ingecheckt en ben overgestapt zoals altijd. Tot mijn verassing -- en er waren helemaal geen duidelijke aanwijzingen -- heb ik der aanbieder veranderd van een blauwe naar een gele trein. Ik had het moeten weten. Ik reis heel veel en overal in de wereld, vaak ook met die subways/metros, die ook met poortjes werken. Maar het is mij nog nooit eerder gebeurt dat binnen de poortjes een aanbieder woord gewisseld en ook in Nederland word mij gezegt, dat ik gewoon moet overstappen en bij de doel-station moet uitchecken. En er is ook niemand van NS die het zegt of een waarschuwing aan reizigers geeft dat er verschillend treinkleuren bestaan..
Het wisselen van treinaanbieders binnen de poortjes is volgens mij een trap voor eerlijke mensen, omdat je het niet verwachten kunt dat je zwart-rijd, als je niet weet dat er verschillend treinkleuren bestaan. Ook al is het niet duidelijk bij welke poort ik voor welke treinkleur moet inchecken.
icon

Beste antwoord door Thom 29 april 2018, 23:39

In Nederland is het helemaal niet ongebruikelijk dat er van vervoerder gewisseld moet worden binnen de poortjes. Het is geen valstrik, het systeem werkt zo. Als u van vervoerder wisselt, checkt u uit bij de ene en in bij de andere. De plaatjes staan dan naast elkaar op het perron in Zwolle waar u uit- of overstapt. U had in Enschede bij Blauwnet in moeten checken, in Zwolle weer bij Blauwnet uit moeten checken en in Zwolle weer moeten inchecken bij NS. Tenslotte uitchecken op Schiphol.
U reed zwart, zonder dat u het wist, en het was ook zeker niet uw intentie. Het werkt alleen anders dan u denkt.

U kunt, omdat het voor u onduidelijk was, en vermoedelijk de eerste keer, kwijtschelding van uw boete aanvragen op nummer 0031 30 7515155. Houd uw boete bij de hand. Er staat een nummer op. Een letter met zes cijfers. Ongeveer twee of drie dagen nadat u de boete kreeg, kunt u kwijtschelding aanvragen, en die krijgt u waarschijnlijk ook. U ontvangt dan niet de reiskosten, maar wel de boete terug, naar ik haast kan verwachten.

In Nederland wordt u niet vervolgd, zoals dat in Duitsland wel kan na zes keer zwartrijden.
Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge +4
In Nederland is het helemaal niet ongebruikelijk dat er van vervoerder gewisseld moet worden binnen de poortjes. Het is geen valstrik, het systeem werkt zo. Als u van vervoerder wisselt, checkt u uit bij de ene en in bij de andere. De plaatjes staan dan naast elkaar op het perron in Zwolle waar u uit- of overstapt. U had in Enschede bij Blauwnet in moeten checken, in Zwolle weer bij Blauwnet uit moeten checken en in Zwolle weer moeten inchecken bij NS. Tenslotte uitchecken op Schiphol.
U reed zwart, zonder dat u het wist, en het was ook zeker niet uw intentie. Het werkt alleen anders dan u denkt.

U kunt, omdat het voor u onduidelijk was, en vermoedelijk de eerste keer, kwijtschelding van uw boete aanvragen op nummer 0031 30 7515155. Houd uw boete bij de hand. Er staat een nummer op. Een letter met zes cijfers. Ongeveer twee of drie dagen nadat u de boete kreeg, kunt u kwijtschelding aanvragen, en die krijgt u waarschijnlijk ook. U ontvangt dan niet de reiskosten, maar wel de boete terug, naar ik haast kan verwachten.

In Nederland wordt u niet vervolgd, zoals dat in Duitsland wel kan na zes keer zwartrijden.
Welkom op het forum,

Ik geef u helemaal gelijk. Voor Nederlanders is het al moeilijk te begrijpen, voor mensen uit het buitenland is het een onbegrijpelijk systeem.

Inderdaad is het mogelijk om (in uw geval) te reizen met twee verschillende vervoerders zonder poortjes te passeren.
U bent te Enschede door de blauwe poortjes gegaan (Blauwnet) en te Zwolle verder gegaan met vervoerder NS. Te Zwolle had u moeten omchecken van vervoerder.
Ik adviseer om telefonisch contact op te nemen met de NS klantenservice (0031 30 7515155) en uw probleem daar uit te leggen.
Als u heeft uitgecheckt te Schiphol is het daar zeer waarschijnlijk ook niet goed gegaan.
Welkom op het forum,

Ik geef u helemaal gelijk. Voor Nederlanders is het al moeilijk te begrijpen, voor mensen uit het buitenland is het een onbegrijpelijk systeem.

Inderdaad is het mogelijk om (in uw geval) te reizen met twee verschillende vervoerders zonder poortjes te passeren.
U bent te Enschede door de blauwe poortjes gegaan (Blauwnet) en te Zwolle verder gegaan met vervoerder NS. Te Zwolle had u moeten omchecken van vervoerder.
Ik adviseer om telefonisch contact op te nemen met de NS klantenservice (0031 30 7515155) en uw probleem daar uit te leggen.
Als u heeft uitgecheckt te Schiphol is het daar zeer waarschijnlijk ook niet goed gegaan.

Dank uw wel voor die antwoord en het begrip voor het problem. Ik ga probeeren het via die nummer uittelegen.
Het systeem is te bizar voor woorden natuurlijk, TS krijgt een boete van de conducteur, terwijl hij wel is ingecheckt, bij het uitchecken krijg je nog eens een boete voor het verkeerd in en uitchecken bij verschillende vervoerders.....Het had gewoon beter geregeld moeten worden, in het buitenland gebeurt dit niet.


@M. Emmerich Let op dat u naast de boete ook de bedragen gaat terugvragen die u vermoedelijk heeft betaald door het verkeerd in dan wel uitchecken, zowel bij NS als bij Blauwnet.
Reputatie 7
Badge +3
Wat mij blijft verbazen dat ze in Japan waar ze hetzelfde systeem van in/uitchecken per vervoerder hebben de reizigers daar geen enkele moeite mee hebben. Zijn Japanners nou zo slim of zijn Nederlanders nou zo .....? (om met een bekende voetbaltrainer te spreken).
Dank je voor de comment. Maar, Japan is ver weg en je stelling of het daar makkelijker te begrijpen is moeilijk te checken - misschien vinden zij het ook niet makkelijk. Ik ben wel eens in Japan Yokohama/Tokio metro geweest en als je binnen de poortjes blijft switchen de vervoerders niet, maar misschien bestaan er ook uitzonderingen. De klant is niet altijd gek als hij of zij het niet goed begrijpt.Het heft te maken met het zogenoemde affordance theory (product design psychologie), die hier woord omgekeerd toegepast - en dat noem ik een trap. Het probleem is: 'Men verwacht heel sterk dat het product op een bepaalde manier werkt -- geen in en uitchecken en weer opnieuw inchecken nodig als je binnen de poortjes blijft - omdat het bijna overal zo werkt, maar soms - in de blauwe treinen die op dezelfde soort platforms/perrons als NS treinen in Enschede starten - werkt het heel anders en de klant wordt verrast -- tenminste de eerste keer dat het gebeurt. Misschien zal het een oplossing zijn, een duidelijke waarschuwing en aanwijzing in Zwolle in de trein te verkondigen, dat mensen die met NS verder rijden eerst moeten uitchecken op de blauwe poortjes en dan weer moeten inchecken op de gele NS poortjes. Omdat de traintraject vaak door buitenlanders word gebruikt. die bij voorbeeld vanuit Münster via Enschede naar Schiphol reizen, zal het handig zijn de aankondiging ook in het Engels te doen.
Reputatie 7
Badge +3
Het verbaast mij eerder dat het inchecken bij de verkeerde vervoerder niet veel vaker misgaat. Er zijn inmiddels twee regio's in Nederland waar treinen van verschillende vervoerders op hetzelfde traject rijden: Twente en Limburg. Je moet je van te voren bewust zijn dat je met een bepaalde vervoerder gaat reizen. Bij aankomst moet je je ook nog een keer bedenken met welke vervoerder je gereisd hebt wanneer je gaat uitchecken.

Dan heb je ook nog de situaties dat je ingecheckt en wel klaar staat om met vervoerder A te gaan reizen. Er is vertraging en door met de trein van vervoerder B te reizen ben je eerder op je bestemming. Dan zul je heel bewust op het perron bij firma A moeten uitchecken en inchecken bij firma B. En ook weer goed nadenken dat je op de bestemming uitcheckt bij firma B en niet bij A.

Voor een gemiddelde reiziger is dat behoorlijk ingewikkeld en klantvriendelijk zijn deze situaties al helemaal niet. Er is door de concessieverleners en de vervoerders bijzonder slecht nagedacht over gevolgen van het inchecken per vervoerder wanneer er meerdere vervoerders op hetzelfde traject rijden. Met de administratieve verrekeningsproblemen tussen verschillende vervoerders moet de reiziger niet opgescheept worden.
Je kan van een reiziger niet verwachten dat deze zich gaat verdiepen van welk bedrijf een trein is.
Van een buitenlandse reiziger welke slecht zeer weinig reist en kortstondig in Nederland is al helemaal niet.

Het is een bijzonder klantonvriendelijk systeem waarbij, en dat kan niet anders, heel veel fout gaat.
Neem maar bv Duivendrecht (bovenperron).
Aan de ene kant de blauw/witte SLT van NS, aan de andere zijde de blauw/witte Metro van het GVBA met ertussen in een rijtje incheckpaaljes van beide vervoerders.
Geen toerist begrijpt het, en veel Nederlanders ook niet !
Ik vind het gewoon schandalig om dan boetes te schrijven !

PS: enig geluk, de GVBA gaat over op andere kleuren op de Metro, er staat R-Net op en je moet inchecken bij het GVBA...............
Reputatie 7
Badge +3
Bij de metro in Amsterdam (stations Amsterdam Amstel en Duivendrecht) is het in ieder geval nog zo dat de treinen van NS van andere sporen vertrekken dan de metro's. Over het verkeerd inchecken en uitchecken bij GVB en NS zijn een paar jaar geleden tientallen topics geweest op het forum. De meeste van de problemen zijn inmiddels opgelost en het aantal meldingen van verkeerde in- of uitchecks is tot bijna nul gereduceerd.

Ga je van bijvoorbeeld Almelo naar Enschede of van Sittard naar Maastricht dan vertrekken treinen van verschillende vervoerders van precies dezelfde sporen. Dat zijn relatief nieuwe situaties en veel onduidelijker dan Amsterdam Amstel en Duivendrecht. Het is onbegrijpelijk dat de vervoerders dergelijke onduidelijke systemen mogen introduceren.

Het schijven van een boete is natuurlijk volslagen idioot, zeker wanneer er een reisadvies om om te reizen via Zwolle vanwege werkzaamheden. Dat is voor een gemiddelde reiziger veel te ingewikkeld.
Te Duivendrecht wel van verschillende sporen, maar van hetzelfde perron.
Daar let toch geen toerist of ter plekke onbekende Nederlander op.

Lijkt me interresant om zo'n boete, zeer goed onderbouwt, voor de rechter te laten komen.
Deze moet dan maar eens aangeven hoe goed de kennis moet zijn van een willekeurige reiziger over wie nu de eigenaar is van een willekeurig railvoertuig !
Reputatie 7
Badge +3
Een beetje off-topic.

Op de trajecten rond Amsterdam wordt nauwelijks gecontroleerd omdat er overal poortjes staan. Dus zelfs als je met een check-in van NS van Duivendrecht naar Amstel zou reizen levert dat in de praktijk geen probleem op. Wanneer je op Amsterdam Amstel dan probeert uit te checken bij de metro krijg je een foutmelding dat je moet uitchecken bij NS.
Alleen uitchecken op Amsterdam Centraal kan dan een probleem opleveren omdat daar de poortjes van NS en metro op heel verschillende plekken staan.

Voor @klant-peter nog wat studiemateriaal: https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/geld-terug-krijgen-voor-incheck-uitcheck-fiasco-op-amstel-24125
De situatie op Amsterdam Amstel en Duivendrecht is aanzienlijk verbeterd sinds er maatregelen genomen zijn in 2016.
Het verbaast mij eerder dat het inchecken bij de verkeerde vervoerder niet veel vaker misgaat. Er zijn inmiddels twee regio's in Nederland waar treinen van verschillende vervoerders op hetzelfde traject rijden: Twente en Limburg. Je moet je van te voren bewust zijn dat je met een bepaalde vervoerder gaat reizen. Bij aankomst moet je je ook nog een keer bedenken met welke vervoerder je gereisd hebt wanneer je gaat uitchecken.
Je vergeet het traject Tiel - Arnhem CS - Velperpoort.

Wanneer de Arriva of Breng trein vanuit Arnhem CS stopt op Arnhem Velperpoort,
zijn er tientallen reizigers die dan uitchecken bij de NS paal i.p.v. de Bren/Arriva/Abellio paal...
Reputatie 7
Badge +3
@Michiel. Prima toevoeging. Arnhem en Arnhem Velperpoort had ik niet op het netvlies toen ik mijn eerdere bericht schreef.
En misschien wat off topic maar eigenlijk precies hetzelfde op het gezamenlijke HTM en RET traject van RandstadRail.
Daar staan de checkpaaltjes op hetzelfde perron, slechts de perronhoogte is verschillend.
Leg dat maar eens uit aan een toerist of niet OV specialist.
Reputatie 4
En misschien wat off topic maar eigenlijk precies hetzelfde op het gezamenlijke HTM en RET traject van RandstadRail.
Daar staan de checkpaaltjes op hetzelfde perron, slechts de perronhoogte is verschillend.
Leg dat maar eens uit aan een toerist of niet OV specialist.

Dat soort situaties beginnen vrij gebruikelijk te worden. Ook bij tram 5 en sneltram 51 tussen Amsterdam Zuid en Amstelveen.
Maar tram 5 en tram 51 zijn van dezelfde vervoerder, het GVBA.
Wat is daar dan het probleem ?
Of moet bij de ene lijn op perron in- uitchecken en andere in de tram zelf ?
Reputatie 7
Badge +3
Bij tram 5 en sneltram 51 bestaat het probleem dat bij tram 5 in het voertuig moet worden in- en uitgecheckt en bij sneltram 51 op het perron. Dat is verwarrend en leidt tot vergissingen, bijvoorbeeld wanneer mensen overstappen van de 5 op de 51 en vergeten in te checken op het perron. Of bij een overstap van de 51 op de 5 vergeten uit te checken op het perron.

Ik ben het overigens niet eens met @ravitsec dat dergelijke situaties vrij gebruikelijk beginnen te worden. De gedeelde haltes van lijn 5 en 51 zijn in Amsterdam/Amstelveen een uitzondering. Het ziet er niet naar uit dat er meer van dergelijke situaties zullen komen. Bovendien krijgt GVB een paar jaar de tijd om over een oplossing na te denken tijdens de ombouw van de Amstelveenlijn waarbij lijn 51 niet zal rijden.

De situaties als in Limburg, Twente en rond Arnhem zijn uiterst onwenselijk voor de reizigers en moeten zo snel mogelijk tot het verleden behoren. Bij nieuwe aanbestedingen zal het in de concessies geregeld moeten worden.
Bedankt voor het bevestigen van mijn vermoeden.
En de OV bedrijven maar denken dat de reiziger dit allemaal uit zichzelf snapt, op straffe van te veel betalen of een boete.
Deze reiziger (TS) moet inderdaad al de nodige moeite doen om
1) de boete weg te krijgen
2) de meerkosten weg te krijgen

terwijl hij WETTELIJK niets verkeerds heeft gedaan.
NERGENS in de wet staat het vastleggen van de vervoerder.
Art 47 BP2000 spreekt van vastleggen van VERTREKPUNT.
Daar is aan voldaan. Ook staat NERGENS in de wet het omchecken van vervoerder.
Dat vervoerders onderling ruzie maken over verdeling van geleden kun je ook niet
afwimpelen met bezwarende reisvoorwaarden.

Sterkte met terugvragen.
Ik heb het geld per telefoon terug gevraagd vannacht, toen ik de factuur in mijn brievenbus zag.
Eerst moet de factuur er zijn, daarvoor kan niets worden geregeld omdat je een bepaalde nummer op de factuur moet doorgeven.

De vrouw, die mijn vraag behandelte, was wel heel aardig en nadat ik het gebeurtenis rustig uitgelegd heb, heeft zij zonder gedoe gezegd dat zij een nieuwe factuur met alleen de ritprijs sturen. Ook vond ik het goed dat de nummer zonder wachttijd en nachts (23:00) bereikbaar was.

Ze zij wel dat het wel vaak gebeurt op de lijn Enschede naar Schiphol via Zwolle, dat mensen het niet weten dat zij, als zij niet blauw uitchecken en geel weer inchecken, zwartrijden. Ik denk daarom nog steeds dat het moet beter worden geregeld, bijvoorbeeld door duidelijkere aanwijzingen in het Nederlands en graag ook in het Engels of in het Duits (vanwege de 'grensgangers' die b.v.naar Schiphol rijden).

Reageer