beantwoord

Seniorenkorting

• 29 augustus 2018
  • 15 reacties
  • 673 Bekeken

Zijn er voor senioren ook kortingen voor bus en trein in het noorden zoals in Rotterdam
icon

Beste antwoord door iMark 29 augustus 2018, 12:02

Uw vraag is wat algemeen maar er is wel wat over te zeggen.
Op de website van 9292.nl staat een overzicht van de kortingsregelingen bij de verschillende vervoerders.
https://9292.nl/nieuws/voordeel/senioren-korting-ov
Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 2
Ik zou Rotterdam niet bestempelen als "het noorden". En voor Rotterdam specifiek moet u bij de RET zijn.
Badge +3
Uw vraag is wat algemeen maar er is wel wat over te zeggen.
Op de website van 9292.nl staat een overzicht van de kortingsregelingen bij de verschillende vervoerders.
https://9292.nl/nieuws/voordeel/senioren-korting-ov
Welkom bij de Community, Totobranco.

Ik begrijp dat je graag wilt weten of je in het Noorden van Nederland ook seniorenkorting krijgt in de bus/trein net zoals je dat in Rotterdam ook krijgt? In het Noorden van Nederland rijden er treinen van Arriva. In de treinen van Arriva is geen leeftijdsgebonden korting van toepassing. In de bus is er wel sprake van korting.
Reputatie 7
Badge +4
U kunt in de trein alleen een korting van 40 procent krijgen als u een Dalvoordeelabonnement koopt en incheckt in de daluren. Het gaat niet automatisch zoals met uw chipkaart in Rotterdam in tram, bus en metro.

Het kost 50 euro. Als u dit abonnement heeft en er meteen zeven keuzedagen bijkoopt voor 24,50 heeft u zeven gratis reisdagen bij per jaar, vanaf negen uur en in het weekend de hele dag. Met dezelfde kaart heeft u uw korting in de bus.

Bedoelt u met de trein vanaf Rotterdam Noord? Dan heeft u met een Dalvoordeelabonnement korting vanaf Noord door heel Nederland. Vooral de vrij reisdagen zijn aantrekkelijk, ze kosten omgerekend 3,50 per dag voor een hele dag vrij reizen door heel Nederland.
Behoud ik met Flex de seniorenkorting in bus en tram?
Helaas, JanBuijsse. Voor zover ik kan nagaan wordt er geen korting toegepast bij andere vervoerders op basis van leeftijd. Ik kan het in de voorwaarden in elk geval niet vinden dus ik ga het voor je uitzoeken. Ik kom erop terug.
Badge +3
Op treinreiziger.nl staat een overzicht van alle voor- en nadelen van NS Flex. Eén van de nadelen is dat abonnementen bij andere vervoerders niet meegenomen kunnen worden. Leeftijdskorting in het stads- en streekvervoer is een vorm van een abonnement dat niet verwerkt kan worden.

GVB in Amsterdam gaat komen met een eigen Flex-formule die wel leeftijdskorting voor 65+ kent. Onduidelijk is vooralsnog of die leeftijdskorting dan ook bij andere stads- en streekvervoerders geldt.
https://gvb-online.nl/flex/

Ik ben nog niet bepaald onder de indruk van de manier waarop de vervoerders op Flexgebied met elkaar samenwerken. Het lijkt me geen raketwetenschap om de leeftijdskorting voor het stads- en streekvervoer te integreren in NS Flex. De geboortedatum van de kaarthouder is immers bekend. Als service zou dat geautomatiseerd aangezet moeten kunnen worden. Behalve voor Emile Ratelband natuurlijk. 😀
Reputatie 7
Badge +4
Het punt is vooral dat mensen gewoon verwachten dat het werkt en dan blijkt achteraf dat dit niet zo is. Het is gewoon ook niet netjes. Senioren vertrouwen er vaak wat eerder op dat het wel goed zal gaan en controleren mogelijk niet.

Als je dan je korting niet krijgt, terwijl je redelijkerwijs mag verwachten dat er aan gedacht is, voel je je terecht benadeeld en het vergroot de toch al aanwezige huiver voor digitale systemen ook nog eens een keer.
Badge +3
NS Flex is eigenlijk te vroeg geïntroduceerd. Al dit soort kinderziekten hadden eruit gehaald moeten zijn voordat de abonnementen in de verkoop gingen. En als er iets eenvoudig te automatiseren is dan is het wel het correct toepassen van leeftijdskorting.
Reputatie 5
NS Flex is eigenlijk te vroeg geïntroduceerd. Al dit soort kinderziekten hadden eruit gehaald moeten zijn voordat de abonnementen in de verkoop gingen. En als er iets eenvoudig te automatiseren is dan is het wel het correct toepassen van leeftijdskorting.

Het heeft 10 jaar geduurd voordat overstappen tussen verschillende treinvervoerders goed verrekend zou worden.

Als al dit soort kinderziektes er vooraf uitgehaald zouden moeten worden, dan zou NS Flex pas in 2090 geïntroduceerd kunnen worden. Vind trouwens wel dat NS beter kon informeren, voor welke reizigers NS Flex niet geschikt is (zoals Treinreiziger.nl nu wel heeft gedaan)
Ik heb inmiddels reactie van de collega's die NS Flex beheersen. Volgens deze collega's krijg je wel degelijk leeftijdskorting wanneer je met NS Flex reist. Alleen abonnementen van andere vervoerders kunnen niet worden toegepast.
Reputatie 5
De bus en tram metro in Rotterdam is trouwens toch een uitzondering omdat de Gemeente Rotterdam aan alle Rotterdammers vanaf de AOW leeftijd een gratis abonnement geeft waartegen men op 0 tarief kan reizen binnen het vervoersgebied van uitsluitend de RET
Dit abonnement moet apart op een OV chipkaart staan en gaat op dit moment niet samen met NS Flex wel met de gewone abonnementen van NS.
Waarschijnlijk is er dus wat de korting voor senioren betreft niet veel te vergelijken met de situatie in Rotterdam.
Reputatie 7
Badge +4
Ik heb inmiddels reactie van de collega's die NS Flex beheersen. Volgens deze collega's krijg je wel degelijk leeftijdskorting wanneer je met NS Flex reist. Alleen abonnementen van andere vervoerders kunnen niet worden toegepast.

@Jouke NS: Prima natuurlijk. Je stelt dus dat iedereen die met Flex, maar zonder een niet-treinabonnement incheckt, dan automatisch een derde goedkoper reist als 65 plusser? Dit functioneert overal?

De Rotterdamse situatie even daargelaten.
Ik begrijp dat mijn reactie wat onduidelijk is, bedankt voor het opmerken Thom.

Wat ik wil zeggen is het volgende: Wanneer je als 65-plusser gebruik maakt van een andere vervoerder dan de trein waarbij je in een Reizen op Saldo situatie korting zou krijgen vanwege je leeftijd, dit ook het geval is bij NS Flex. Hoe dit zit voor specifieke abonnementen zoals dit van de RET kan ik helaas niet achterhalen.
Reputatie 7
Badge +4
Dat veronderstelde ik al. Maar ja, ik heet Thomas. 😉 De vraag is dan welke uitzonderingen er eventueel toch nog zijn op het inchecken met seniorenkorting.

Reageer