beantwoord

Sinds woensdag 11 juli rood scherm "Inchecken niet mogelijk"


Reputatie 1

Sinds 11 juli krijg ik bovenstaande melding als ik wil inchecken met mijn Dal Vrij abbo. Soms gaat het wel goed maar meestal moet ik op de SOS paal de blauwe knop beroeren om het poortje open te krijgen en mijn reis te beginnen of de statie te verlaten. De NS automaat is helemaal heppiedepeppie met mijn kaart, evenals de lezer van de conducteur. Is er misschien een software update geweest in de nacht van de 11e? En dat daarin een bug zit die wordt getriggerd door mijn NS kaart? Ik word wel een beetje kriegel van elke keer (vier keer per dag!) een Little Britain moment (Computer says... no). De NS klantenservice snapt het niet en TLS zou het onderzoeken maar moet nog reageren.

Overigens. Wat is dit voor idiote foutmelding! Hier kan niemand wat mee...

Tjerk, Amsterdam
icon

Beste antwoord door Erryt NS 27 juli 2018, 18:21

Om het topic voor alle meelezers samen te vatten. Het probleem is opgelost. Het is niet duidelijk waardoor de kaart weer naar behoren werkt. Indien je OV-chipkaart niet meer naar wens functioneert dan kan je je het beste richten tot de klantenservice van de OV-chipkaart. In dit topic betreft het een jaartrajectkaart die niet meer wordt vergeven. Bijna alle jaartrajectkaarten zijn vervangen door OV-chipkaarten.
Bekijk origineel

36 reacties

Badge +3
Welkom bij de NS Community!

Ik zie wel dat je een oude kaart gebruikt maar dat zou het probleem niet moeten zijn.

Wellicht is de kaart langzaam aan het overlijden, omdat je zegt "soms werkt het wel"?
Ik zou een nieuwe aanschaffen, want je foto kan ook nog voor problemen gaan zorgen bij controle.

Denk ook aan je privacy bij het plaatsen van foto's, want dit is een openbaar forum. Gelukkig staat het kaartnummer en je geboortedatum niet op de foto dus in dit geval geen probleem.

De foutmelding komt overigens vrijwel altijd omdat het product 'Reizen op Saldo NS' ontbreekt of verlopen is. Hierin is per 1 juni 2018 e.e.a. gewijzigd, en zou je bij een automaat alsnog een keer op de kaart kunnen zetten. Kies voor 'Laden overige producten'.
Reputatie 1
@Robert B Dank je! Goede mogelijkheid alleen een nieuwe kaart kost 11 euro (!). Mijn huidige kaart is perfect te lezen in de NS automaat en door de conducteur. Die ook nooit een opmerking heeft gemaakt over de foto. En ja, heel soms doet-ie het wel. Zoals toen ik met de SOS paal een contact had en het opnieuw probeerde en het poortje openging. Heb overigens wel gehoord van collega's die prima in de bus konden inchecken maar bij de NS het kaartje uit de portemonnee moesten halen omdat het rijbewijs in de RFID weg zat. Misschien moet de NS (of Thales) maar eens een nieuwe update naar die poortjes pushen? Ik zit zelf in de software dus ik weet hoe megaveel bugs in productiecode zitten...

Tjerk
Reputatie 1
Overigens, reizen op saldo staat er gewoon op. Hier heb ik ook wel een fotootje van maar dat is nu echt overbodig.

Tjerk
Badge +3
Niets aan toe te voegen. Rijbewijzen zijn inderdaad tegenwoordig ook een probleem, naast dingen als afvalpassen, toegangspassen e.d. als die zich in de omgeving bevinden. Dat is eigenlijk nooit anders geweest, behalve dat (nieuwe) rijbewijzen dus tegenwoordig een chip hebben.

CiCo apparaten in bus/tram/metro zijn een stuk vergeeflijker bij RFID 'vervuiling' dan die op stations.
Badge +3
Om je die € 11,- te besparen kan je ook je abonnement beëindigen en dan via ns.nl/flex een nieuwe bestellen. Bij vrijwel alle abonnementen (gaat in 7 dagen na de besteldatum) is een nieuwe ov-chipkaart gratis. Alle abonnementen zijn na een maand dagelijks aanpasbaar, en maandabonnementen zoals Dal Vrij kosten per maand hetzelfde als de prijs per jaar nu.

NS/OV Flex is alleen (nog) niet beschikbaar i.c.m. Traject Vrij 😞
Reputatie 1
Ook dat is allemaal te regelen in software. Als ik nu vrij consistent problemen krijg die ik voorheen absoluut niet had is voor mij de zaak duidelijk. Aan de NS om dit op te lossen.
Een geruimte tijd geleden zijn wij afgestapt van de trajectabonnementen. Deze zijn destijds vervangen door OV-chipkaarten. Ik kan er niet voor zorgen dat je kaart weer naar behoren zal functioneren. Toch bedenk ik graag een oplossing voor je, maar ik ben bang dat ik wel enkele wegen moeten bewandelen voordat ik een oplossing kan aanbieden. Ik wil je vragen mij een privébericht te sturen met je voorletter(s), achternaam, geboortedatum, postocde, huisnummer, IBAN, e-mailadres en het nummer van je trajectkaart. Een privébericht stuur je door op mijn naam en stuur bericht te klikken.
Badge +3
De kaart is in feite gewoon een standaard ov-chipkaart (en werkt dus nog op de meeste plaatsen alleen sommige poortjes hebben er dus sinds kort? moeite mee), maar dan ook weer niet altijd..

Die kaart is dus aan het overlijden vermoed ik.
Zoals ik het begrijp zijn alle Jaartrajectkaarten al geruimte tijd vervangen. Ik hoop spoedig op een privébericht zodat ik dit probleem kan oplossen.
De Jaartrajectkaart is als OV gewoon 5 jaar geldig, ik kom er nog genoeg tegen met de huidige abonnementen. Deze kaart zou gewoon tot minimaal april 2019 te gebruiken zijn. Ik heb zelf deze klacht nog niet gehoord.
Reputatie 1
@Erryt NS: Bericht verstuurd. Een kaart moet het gewoon doen, bejaard of niet. Als-ie niet leesbaar is moet het poortje een melding geven met dit gegeven. Zeker als de automaat en de lezers van de conducteurs hem gewoon prima kunnen uitlezen. "Inchecken niet mogelijk" is nietszeggend en uit een oogpunt van "user experience" onaanvaardbaar.

Tjerk
Reputatie 1
@Loes: Typisch gevalletje "Moet ik weer hebben!"

Tjerk
Reputatie 1
Misschien ga ik morrege wel effe langs de balie in Schiphol. Kan ik meteen naar dit topic verwijzen.

Tjerk
Reputatie 1
@Robert B: Flex is peperduur (12 euri per jaar en dan is er nog geen kilometer gereisd) en zou bizar zijn met een Dal Vrij abbo. Wat ook al goed aan de prijs is... Voor in de spits kan ik al op saldo reizen. Gratis en voor niets. Die kaart doet het overigens prima.

Tjerk
Badge +3
Tja, werkt twee kanten op. Dal Vrij is duur genoeg misschien, maar voor die ene peperdure Flex euro per maand kan je het wel gewoon bijvoorbeeld tijdens vakantie een maand (of 5 of 6 weken of zo) tijdelijk stoppen.

En als je 3 weken op vakantie gaat dan neem je ook Flex (Basis, gratis) op je huidige kaart en hebt er dan twee om met abonnementen te spelen/schuiven.

Hoef je zonder Flex niet mee aan te komen. Tel uit je winst! 😛
Reputatie 1
Een abbo stoppen moet een maand van tevoren. En m'n vakantie is niet zo lang dat het zin heeft maar het is wel iets om in het achterhoofd te houden. Maar m'n andere kaart is helemaal gratis dus die flefleflefleflex (Duran Duran, kan 't niet laten, sorry) is dus niet nodig.

Ga morgen naar die balie. Ben benieuwd en zal mijn ervaringen hier posten.

Tjerk
Reputatie 1
Asjemenou. Zonet vier keer probleemloos een poortje doorgekomen. Balie laat ik met dit mooie weer maar even zitten.

Twee woorden: bugfix release?

Tjerk
Er was destijds een oplossing geboden waarbij wij geld hadden overgemaakt zodat er een nieuwe OV-chipkaart kon worden besteld. Helaas is dit niet gebeurd. Ik ben nog met Tjerk in overleg om zijn probleem op te lossen.
Reputatie 1
@Erryt NS: Ik begrijp je reactie niet goed? Woensdag kon ik niet in- of uitchecken. Ik bel de NS. Deze heeft geen idee wat er aan de hand is. Ik vraag de conducteur. Geen idee. Kaart is prima. Donderdag kan ik niet in- of uitchecken. Weer bel ik de NS. Weer geen idee. Ik word doorverwezen naar Translink maar uit coulance wordt mij een nieuwe kaart aangeboden. Translink heeft ook geen idee maar zou het uitzoeken. Vervangende kaart kost echter EUR 11.-, niet EUR 7.50 Vrijdag: weigerende poortjes maar zowel de conducteur als de NS automaat vinden m'n kaart he-le-maal geweldig. M'n collega's: "Hahahaha! Vrijdag de 13e!". Ik plaats mijn probleem in dit forum. Niemand heeft een idee wat er aan de hand is. Ik besluit zaterdag naar de balie te gaan. Echter, inenen doen alle poortjes het weer. Zondag: zelfde verhaal. Vandaag nog altijd geen enkel probleem met mijn kaart. Iemand heeft iets gedaan waardoor op zaterdag het probleem is verdwenen. Vandaar mijn suggestie: bugfix release. Kennelijk zat er een fout (bug) in de software van de poortjes. Deze conclusie heb ik getrokken op grond van mijn ervaring in de IT (software development). Dit is echter door niemand bevestigd. Ik wacht nog altijd op Translink.

Ik heb bijzonder veel frustratie opgelopen, twee uur aan de telefoon gehangen en een heel verhaal in dit forum getypt. Vind je het heel erg dat ik die nieuwe kaart even laat zitten?
Badge +3
Wacht het inderdaad gewoon af als je kaart oké bevonden is door diverse partijen.

Overigens geldt bij Flex dat je per maand één wijziging mag doorvoeren. Dat betekent dus dat je bijv. een abonnement na 6 weken kunt stoppen. Dat is dan per direct!

Daarna moet je wel een maand wachten voordat je weer kunt wisselen, dat klopt. Voor 2 weken vakantie heeft het dus weinig zin meestal.
Op de foto lijkt de kaart versleten. Genoeg persoonlijke informatie beschikbaar, maar de pasfoto is vaag. Een conducteur zou deze kaart kunnen innemen en u kunnen beboeten.
Badge +3
Op de foto lijkt de kaart versleten. Genoeg persoonlijke informatie beschikbaar, maar de pasfoto is versleten. Een conducteur zou deze kaart kunnen innemen en u kunnen beboeten.
Dat zei ik al, dus dan gewoon gratis een nieuwe liever die dan weer 5 jaar geldig is. Wat dat betreft ben ik wel old school dus "if it's broken, try to fix it" (en niet eerder dus) maar dat geldt dan voor bijv. mijn 40 jaar oude wasmachine, maar voor een stukkie plastic met een chip er in niet 😛
Reputatie 1
Vooralsnog vinden de poortjes hem weer prima. Vraag is alleen wat ging er vorige week nu mis? Ik begrijp er geen fluit van en ik zou het verontrustend vinden als dat bij de NS ook zo is... Ben overigens nog geen conducteur tegengekomen die er een probleem mee had. Nog nooit.
Uiteraard vind ik dat niet erg want het gaat mij erom dat jouw probleem wordt opgelost, maar destijds is de afspraak gemaakt om deze te bestellen. Mijn collega heeft toen dit bedrag overgemaakt zodat je deze kon bestellen. Je hebt toen het advies van mijn collega niet opgevolgd terwijl je wel geld hebt ontvangen. Dat vind ik niet netjes naar mijn collega toe, maar ik wil het er wel bij laten want nogmaals gaat het mij erom dat jouw probleem is opgelost. Ik heb geen opdracht gegeven aan onze IT-afdeling om dit te onderzoeken en ik zie onder de gestuurde gegevens ook geen contactmoment waarbij er opdracht is gegeven aan mijn collega's van de IT-afdeling om dit op te lossen.
Badge +3
Ik val van mijn stoel... NS maakte geld over om een nieuwe kaart te kunnen kopen 🤤

Normaal gaat dat achteraf toch? Bijzonder.. maar goed ik was er niet bij 😉

Reageer