beantwoord

Sinds woensdag 11 juli rood scherm "Inchecken niet mogelijk"

Reputatie 1

Sinds 11 juli krijg ik bovenstaande melding als ik wil inchecken met mijn Dal Vrij abbo. Soms gaat het wel goed maar meestal moet ik op de SOS paal de blauwe knop beroeren om het poortje open te krijgen en mijn reis te beginnen of de statie te verlaten. De NS automaat is helemaal heppiedepeppie met mijn kaart, evenals de lezer van de conducteur. Is er misschien een software update geweest in de nacht van de 11e? En dat daarin een bug zit die wordt getriggerd door mijn NS kaart? Ik word wel een beetje kriegel van elke keer (vier keer per dag!) een Little Britain moment (Computer says... no). De NS klantenservice snapt het niet en TLS zou het onderzoeken maar moet nog reageren.

Overigens. Wat is dit voor idiote foutmelding! Hier kan niemand wat mee...

Tjerk, Amsterdam
icon

Beste antwoord door Erryt NS 27 juli 2018, 18:21

Om het topic voor alle meelezers samen te vatten. Het probleem is opgelost. Het is niet duidelijk waardoor de kaart weer naar behoren werkt. Indien je OV-chipkaart niet meer naar wens functioneert dan kan je je het beste richten tot de klantenservice van de OV-chipkaart. In dit topic betreft het een jaartrajectkaart die niet meer wordt vergeven. Bijna alle jaartrajectkaarten zijn vervangen door OV-chipkaarten.
Bekijk origineel

36 reacties

Om het topic voor alle meelezers samen te vatten. Het probleem is opgelost. Het is niet duidelijk waardoor de kaart weer naar behoren werkt. Indien je OV-chipkaart niet meer naar wens functioneert dan kan je je het beste richten tot de klantenservice van de OV-chipkaart. In dit topic betreft het een jaartrajectkaart die niet meer wordt vergeven. Bijna alle jaartrajectkaarten zijn vervangen door OV-chipkaarten.
Reputatie 7
Badge +3
De meest waarschijnlijke reden is toch dat de kaart aan het overlijden is. Al is het dan vaak zo dat de kaart niet te lezen is bij controle door de HC en weer wel bij paaltjes/poortjes omdat het signaal hier sterker is.

Aan de foto te zien is het een kaart uitgegeven in april 2014 (jaartrajectkaart van april 2014 tot april 2015), dus al ruim 4 jaar oud.
Nu wil dat niet automatisch zeggen dat de kaart dan "op" is want ze zijn in principe 5 jaar geldig. Mijn kaart is van juli 2014 en haprt nooit.

Aangezien de kaart van april 2014 is zal deze (ik neem tenminste aan dat het ook geldt voor de oude trajectkaarten) sowieso volgend jaar april verlopen.
Misscien is het probleem nu echt vanzelf opgelost en blijft de kaart het gewoon doen tot deze verlopen is, misschien komt het probleem over een week, maand of langer weer terug.
Ik sluit mij toch aan bij de uitleg van JBa. We krijgen vaak klachten waarbij de reiziger wenst uitleg te krijgen. Het liefste zoek ik dit ook voor iedereen uit, maar dit is onmogelijk. Het gaat er uiteindelijk om dat het probleem wordt opgelost. Indien wij binnen de klantenservice veel klachten over 1 onderwerp binnen krijgen dan zoeken wij dit uiteraard uit. Ik vind persoonlijk niet nodig om dit uit te laten zoeken omdat de oplossing voor de hand ligt.
@Tjerk Schuringa

Van mijn kant uit heb ik niemand erover gehoord of ben ik hetzelfde probleem niet tegengekomen tijdens mijn diensten.
Reputatie 1
@JBa: Het sleutelwoord is hier "kennelijk". Ik poneer hier een aanname die ik niet kan staven. Ik werk namelijk niet bij de NS maar ik ben een klant die drie dagen lang niet kon inchecken noch uitchecken en nog steeds geen idee heeft waar dat nou aan lag. Ik vraag helemaal niet om een "groot onderzoek" maar misschien zijn er meer klachten. Misschien ben ik de enige. @Erryt NS, kom er eens in?

Kennelijk vond men bij de klantenservice het probleem niet belangrijk genoeg of was ik de enige die hiermee te kampen had. Is het probleem opgelost of is het alleen maar verdwenen?

Meent u dit ???

De klantenservice is u tegemoet gekomen door uit coulance de kosten voor een nieuwe OV-chipkaart te vergoeden en u zegt dat het probleem niet belangrijk genoeg is?

Overigens is het natuurlijk 'not done' om met zoveel OV chipkaarten een 'groot onderzoek' te gaan dien voor 1 falende OV chipkaart. Als zo'n kaart niet juist functioneert ga je geen duizenden euro's verspillen aan een onderzoek, zo'n onderzoek naar een oorzaak doe je als zo'n storing/probleem zich opeens voordoet bij heel veel ov-chipkaarten.
Badge +3
Ik kan altijd nog naar de balie gaan en een nieuwe kaart halen met alle kosten van dien. Ik zit nu elke keer m'n kaart voor dat poortje te houden met bevende knieen...
Dat eerste gaat niet lukken. Bij een balie of ander servicepunt kan je hooguit een papieren aanvraagpakket voor een nieuwe kaart krijgen.

Dat tweede is je eigen schuld, en al helemaal als NS het geld voor een nieuwe al voorgeschoten heeft.

Ten laatste, NS Flex (kaart is gratis bij verreweg de meeste abonnementen). Helaas kan Traject Vrij (nog) niet.
Reputatie 1
Ik heb geen opdracht gegeven aan onze IT-afdeling om dit te onderzoeken en ik zie onder de gestuurde gegevens ook geen contactmoment waarbij er opdracht is gegeven aan mijn collega's van de IT-afdeling om dit op te lossen.
De oplossing was een nieuwe kaart regelen. Ik wil wel graag weten waar dit gedoe nou door is veroorzaakt. Het zal niet de eerste keer zijn dat in een grote organisatie als de NS afdelingen langs elkaar heenwerken. Zeker als er meerdere partijen (Thales, Translink) bij zijn betrokken. Als klant kan ik niet een onderzoek binnen de NS initieren. Kennelijk vond men bij de klantenservice het probleem niet belangrijk genoeg of was ik de enige die hiermee te kampen had. Is het probleem opgelost of is het alleen maar verdwenen? Ik kan altijd nog naar de balie gaan en een nieuwe kaart halen met alle kosten van dien. Ik zit nu elke keer m'n kaart voor dat poortje te houden met bevende knieen...
De wijze hoe coulance wordt uitgevoerd is aan de collega zelf. Het gebeurt vaker dat wij deze kosten achteraf vergoeden zodat praktijken als deze worden voorkomen. Ik heb nu ook aangeboden om de OV-chipkaart van elf euro alsnog te bestellen en achteraf mij te berichten. Ik zal dan het verschil overmaken, maar dit is dus niet meer nodig.
Dan kan het uitbetaalde bedrag voor de nieuwe OV-chipkaart mooi terug geboekt worden naar de NS, kan er een ander blij gemaakt worden met een coulance vanuit de klantenservice. Lijkt me niet meer dan fatsoen om dat dan te doen als de huidige kaart weer goed functioneert.

En het lijkt me dat de NS dit nu weer achteraf pas betaald in plaats van vooraf ....

Op de foto lijkt de kaart versleten. Genoeg persoonlijke informatie beschikbaar, maar de pasfoto is versleten. Een conducteur zou deze kaart kunnen innemen en u kunnen beboeten.Dat zei ik al, dus dan gewoon gratis een nieuwe liever die dan weer 5 jaar geldig is.

Ben op zoek naar de lichtschakelaar Robert. Misschien dat een moderator weet waar die zit. 😉..
Badge +3
Ik val van mijn stoel... NS maakte geld over om een nieuwe kaart te kunnen kopen 🤤

Normaal gaat dat achteraf toch? Bijzonder.. maar goed ik was er niet bij 😉
Uiteraard vind ik dat niet erg want het gaat mij erom dat jouw probleem wordt opgelost, maar destijds is de afspraak gemaakt om deze te bestellen. Mijn collega heeft toen dit bedrag overgemaakt zodat je deze kon bestellen. Je hebt toen het advies van mijn collega niet opgevolgd terwijl je wel geld hebt ontvangen. Dat vind ik niet netjes naar mijn collega toe, maar ik wil het er wel bij laten want nogmaals gaat het mij erom dat jouw probleem is opgelost. Ik heb geen opdracht gegeven aan onze IT-afdeling om dit te onderzoeken en ik zie onder de gestuurde gegevens ook geen contactmoment waarbij er opdracht is gegeven aan mijn collega's van de IT-afdeling om dit op te lossen.
Reputatie 1
Vooralsnog vinden de poortjes hem weer prima. Vraag is alleen wat ging er vorige week nu mis? Ik begrijp er geen fluit van en ik zou het verontrustend vinden als dat bij de NS ook zo is... Ben overigens nog geen conducteur tegengekomen die er een probleem mee had. Nog nooit.
Badge +3
Op de foto lijkt de kaart versleten. Genoeg persoonlijke informatie beschikbaar, maar de pasfoto is versleten. Een conducteur zou deze kaart kunnen innemen en u kunnen beboeten.
Dat zei ik al, dus dan gewoon gratis een nieuwe liever die dan weer 5 jaar geldig is. Wat dat betreft ben ik wel old school dus "if it's broken, try to fix it" (en niet eerder dus) maar dat geldt dan voor bijv. mijn 40 jaar oude wasmachine, maar voor een stukkie plastic met een chip er in niet 😛
Op de foto lijkt de kaart versleten. Genoeg persoonlijke informatie beschikbaar, maar de pasfoto is vaag. Een conducteur zou deze kaart kunnen innemen en u kunnen beboeten.
Badge +3
Wacht het inderdaad gewoon af als je kaart oké bevonden is door diverse partijen.

Overigens geldt bij Flex dat je per maand één wijziging mag doorvoeren. Dat betekent dus dat je bijv. een abonnement na 6 weken kunt stoppen. Dat is dan per direct!

Daarna moet je wel een maand wachten voordat je weer kunt wisselen, dat klopt. Voor 2 weken vakantie heeft het dus weinig zin meestal.
Reputatie 1
@Erryt NS: Ik begrijp je reactie niet goed? Woensdag kon ik niet in- of uitchecken. Ik bel de NS. Deze heeft geen idee wat er aan de hand is. Ik vraag de conducteur. Geen idee. Kaart is prima. Donderdag kan ik niet in- of uitchecken. Weer bel ik de NS. Weer geen idee. Ik word doorverwezen naar Translink maar uit coulance wordt mij een nieuwe kaart aangeboden. Translink heeft ook geen idee maar zou het uitzoeken. Vervangende kaart kost echter EUR 11.-, niet EUR 7.50 Vrijdag: weigerende poortjes maar zowel de conducteur als de NS automaat vinden m'n kaart he-le-maal geweldig. M'n collega's: "Hahahaha! Vrijdag de 13e!". Ik plaats mijn probleem in dit forum. Niemand heeft een idee wat er aan de hand is. Ik besluit zaterdag naar de balie te gaan. Echter, inenen doen alle poortjes het weer. Zondag: zelfde verhaal. Vandaag nog altijd geen enkel probleem met mijn kaart. Iemand heeft iets gedaan waardoor op zaterdag het probleem is verdwenen. Vandaar mijn suggestie: bugfix release. Kennelijk zat er een fout (bug) in de software van de poortjes. Deze conclusie heb ik getrokken op grond van mijn ervaring in de IT (software development). Dit is echter door niemand bevestigd. Ik wacht nog altijd op Translink.

Ik heb bijzonder veel frustratie opgelopen, twee uur aan de telefoon gehangen en een heel verhaal in dit forum getypt. Vind je het heel erg dat ik die nieuwe kaart even laat zitten?
Er was destijds een oplossing geboden waarbij wij geld hadden overgemaakt zodat er een nieuwe OV-chipkaart kon worden besteld. Helaas is dit niet gebeurd. Ik ben nog met Tjerk in overleg om zijn probleem op te lossen.
Reputatie 1
Asjemenou. Zonet vier keer probleemloos een poortje doorgekomen. Balie laat ik met dit mooie weer maar even zitten.

Twee woorden: bugfix release?

Tjerk
Reputatie 1
Een abbo stoppen moet een maand van tevoren. En m'n vakantie is niet zo lang dat het zin heeft maar het is wel iets om in het achterhoofd te houden. Maar m'n andere kaart is helemaal gratis dus die flefleflefleflex (Duran Duran, kan 't niet laten, sorry) is dus niet nodig.

Ga morgen naar die balie. Ben benieuwd en zal mijn ervaringen hier posten.

Tjerk
Badge +3
Tja, werkt twee kanten op. Dal Vrij is duur genoeg misschien, maar voor die ene peperdure Flex euro per maand kan je het wel gewoon bijvoorbeeld tijdens vakantie een maand (of 5 of 6 weken of zo) tijdelijk stoppen.

En als je 3 weken op vakantie gaat dan neem je ook Flex (Basis, gratis) op je huidige kaart en hebt er dan twee om met abonnementen te spelen/schuiven.

Hoef je zonder Flex niet mee aan te komen. Tel uit je winst! 😛
Reputatie 1
@Robert B: Flex is peperduur (12 euri per jaar en dan is er nog geen kilometer gereisd) en zou bizar zijn met een Dal Vrij abbo. Wat ook al goed aan de prijs is... Voor in de spits kan ik al op saldo reizen. Gratis en voor niets. Die kaart doet het overigens prima.

Tjerk
Reputatie 1
Misschien ga ik morrege wel effe langs de balie in Schiphol. Kan ik meteen naar dit topic verwijzen.

Tjerk
Reputatie 1
@Loes: Typisch gevalletje "Moet ik weer hebben!"

Tjerk

Reageer