''Spoorwegeilanden'' verbonden

• 7 September 2016
  • 15 reacties
  • 395 Bekeken

Reputatie 6
Badge +2
De Maaslijn en de Heuvellandlijn zijn in zoverre nogal ''geïsoleerde'' spoorwegen, dat als je altijd tegen dalurentarief reist, je van zo'n spoorweg niet verder kan over een andere spoorweg als de spits is aangebroken. En ook omgekeerd, dat je dan van andere spoorwegen niet over deze spoorwegen verder kan.

Gelukkig gaat dat in december 2016 veranderen, dan worden ze (in die zin) ''verbonden'', doordat je dan met dezelfde vervoerder van de ene naar de andere kan reizen. Dit gaat overigens wel, beperkt, ten koste van bestaande ''verbindingen'' tussen sommige kleine stations in Limburg, en de rest van Nederland. bijdragevandennis 201608

15 reacties

Zou je je eerste stukje kunnen verklaren? Heeft dit te maken met kosten van de reis of het niet kunnen maken van de reis. Kan je ook een exact voorbeeld erbij geven?
Reputatie 6
Badge +2
"Van rit naar reis" is niet vervoerderoverstijgend. Het reizen kan wel tegen vol tarief, maar dus niet als je die kosten wil vermijden. bijdragevandennis 201608
Reputatie 2
Betekent dit dat Veolia het traject Roermond-Heerlen overneemt? Dat heeft dan weer gevolgen voor wie b.v. tussen Eindhoven en Maastricht reist.
Nee, alle stoptreinen in Limburg gaan naar Arriva.

Gezien de brede omschrijving in de titel van dit topic: Is er bekend hoe het straks in Hengelo gaat? - Moet je dan omchecken van Syntus naar Syntus omdat het twee verschillende concessies zijn, of mag je in Zutphen inchecken en in Kampen uitchecken?
Reputatie 6
Badge +2
Ik heb nog niet gehoord dat dit samen kan hangen met verschillende concessies. De vraag is meer of het begrip (niet toegestane) omweg wordt beoordeeld op basis van het eigen spoorwegnet of het hele spoorwegnet. Als Syntus ook "van rit naar reis" invoert is het ook goed.
Over de route kan met een X-vormig 'netwerk' geen twijfel bestaan. Ik denk meer aan het gegeven dat de voorwaarden van twee verschillende concessies niet perse overeenkomen wat betreft tarieven, abonnementen, huisstijlkleur etc. Het zou me niets verbazen als de apparatuur er niet mee overweg kan dat de tariefeenheden-prijs tabel verschilt tussen het ene en het andere deel van het netwerk, tenzij ze gescheiden worden door opnieuw in te checken.
Reputatie 6
Badge +2
Over de route kan met een X-vormig 'netwerk' geen twijfel bestaan.
NS stond dat niet toe, zie https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/de-kortste-ns-route-toegestaan-1080.
Reputatie 6
Badge +2
Achtergrondinfo (als ik het goed begrijp): Syntus krijgt vanaf dec 2017 naast de lijn Zutphen - Oldenzaal (behorend tot concessie ''Regio Twente'') de in Hengelo kruisende lijn Kampen - Enschede (behorend tot concessie ''Zwolle - Kampen en Zwolle - Enschede''), met in beide gevallen als OV-autoriteit de provincie Overijssel.bijdragevandennis 201609
Reputatie 6
Badge +2
Het is inderdaad interessant om te zien of verschillende tarieven bij dezelfde vervoerder gaan voorkomen op ''netten'' die verbonden zijn, en hoe daar dan mee omgegaan wordt. Verplicht omchecken zou wel raar zijn. "Van rit naar reis" invoeren binnen die vervoerder, of liever vervoerderoverstijgend, is dan extra nodig (maar dan liefst wel zo dat er geen reizigers zijn voor wie dat nadelig is).

Verschillende tarieven bij dezelfde vervoerder op ''spoorwegnetten'' die verbonden zijn, zijn tot nu toe niet voorgekomen, dacht ik (zie ook https://nl.wikipedia.org/w/index.php?title=OV-chipkaart&oldid=34603083#Trein en https://www2.arriva.nl/uploads/media/Kilometertarieven_2016_01.pdf), maar de Maaslijn en de Heuvellandlijn hebben nu nog wel verschillende tarieven, zie https://www.veolia-transport.nl/limburg/producten-en-tarieven/regionale-tarieven/tarieven-en-leeftijdskorting/index.html. bijdragevandennis 201609
Moet er voor het reizen met alleen maar stoptreinen tussen bijvoorbeeld Venlo en Valkenburg dan worden omgecheckt? Ik neem aan van niet.

Maar wat ik me echt afvraag, is hoe het gedaan gaat worden op het traject Wierden-Enschede. Voor de reiziger is het niet overzichtelijk om voor eenzelfde rit bij een ander paaltje in te checken en bij ditzelfde paaltje uit te checken. Ik hoop dat er tussen Syntus en NS afspraken gemaakt worden over de verdeling van de opbrengsten en dat er gewoon bij een neutraal paaltje in- en uitgecheckt kan worden. Maarja, dat zou in heel Nederland moeten gelden.
Reputatie 6
Badge +2
Ja, zoals Arriva en Breng, dat is het handigst. bijdragevandennis 201609
Reputatie 7
Badge +3
Misschien dat deze chaos ertoe kan leiden dat we een systeem krijgen waarbij je incheckt op station A en uitcheckt op station B, ongeacht met welke vervoerder gereisd wordt.
Misschien dat er wel iets geïnstalleerd moet worden om de juiste route af te rekenen, zoals gebeurt met de roze routepalen in Londen.
In Zutphen zien de vervoerders het probleem ook niet. Ik verwacht niet dat dezelfde situatie in Zwolle en Almelo wel tot heldere inzichten gaat leiden.
Reputatie 7
Badge +3
In ieder buitenland komt de ambulance voorrijden en word je subiet afgevoerd naar een instelling voor geestelijke gezondheidszorg wanneer je zou voorstellen om poortjes en paaltjes van verschillende vervoerders op hetzelfde station neer te zetten. Alleen in Nederland wordt dergelijke waanzin getolereerd.
Het blijft voorlopig nog spannend welk station de primeur gaat krijgen met paaltjes of poortjes van 4 of meer vervoerders.

Reageer