beantwoord

Station Zwolle

• 28 juni 2020
  • 8 reacties
  • 197 Bekeken

Ik ga over een tijdje naar Zwolle met de trein. Maar ik ga niet met ns, maar met blauwnet. Hoe zie ik dan het verschil tussen de paaltjes waar je moet in en uitchecken?? Alvast bedankt!! 

icon

Beste antwoord door mrfreeze 29 juni 2020, 00:09

Voor de zekerheid, mocht je nog twijfelen, hier de verschillen:

Poortjes
Paaltjes

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 6
Badge

Daar staat Blauwnet op en die zijn.....blauw!

Bedankt Aar. Ik hoop dat het goed komt

Reputatie 7
Badge +3

Voor de zekerheid, mocht je nog twijfelen, hier de verschillen:

Poortjes
Paaltjes

Reputatie 7

Een paaltjes-, bordjes- en poortjeswoud 😆

Een vraag terzijde: waarom hebben sommige stations (zoals Enschede op de bovenste foto) van zulke hoge poortjes en andere (zoals Breda) van die lage?

De hoge zijn poortjes, de lage zijn paaltjes. De paaltjes staan er vooral voor het overstappen waarbij je van perron naar perron loopt binnen het station. Poortjes zijn er veelal aanwezig waar men eerst nog door een stationshal moet of het station gaat verlaten etc.

Reputatie 7

De hoge zijn poortjes, de lage zijn paaltjes. De paaltjes staan er vooral voor het overstappen waarbij je van perron naar perron loopt binnen het station.

Nee, er zijn hoge en lage poortjes. Dit staat los van de incheckpalen. Bijv. Breda- Prinsenbeek heeft hoge poortjes, het hoofdstation in Breda heeft lage. Daar zie ik af en toe weleens iemand overheen springen. Over de hoge kan dat logischerwijs niet.

Reputatie 7
Badge +3

Dat is niet het antwoord op de vraag, @Laura NS.

Er zijn zoals @Rene74 terecht opmerkt op sommige stations hoge en op andere stations lage poortjes. Zo zijn er in Hilversum en Amsterdam Zuid hoge poortjes maar in Amsterdam Centraal lage poortjes.

Ik heb indertijd begrepen dat de keuze voor hoge of lage poortjes op een station vooral is ingegeven door architectonische overwegingen. Poortjes zijn natuurlijk enorm ontsierend. Lage poortjes vallen dan een stuk minder op in een monumentaal station als Amsterdam Centraal. Ook in Rotterdam Centraal staan lage poortjes. Wat dan weer tot gevolg heeft zwartrijders gewoon over de poortjes heen springen. https://www.ovpro.nl/trein/2015/05/04/zwartrijders-springen-over-gesloten-ov-poortjes-rotterdam-cs/

I stand corrected! Ik las hem even verkeerd. Bedankt! ;)

Reageer