beantwoord

Stevigheid OV-chipkaart

• 16 July 2014
  • 3 reacties
  • 1951 Bekeken

Hoi,

Bankpassen, identiteitskaart, rijbewijs en andere pasjes staan al jaren recht, maar mijn paar weke oude chipkaart van NS was al krom toen ik 'm kreeg en dat wordt in mijn portemonnee alleen nog maar erger. En zolang NS-medewerkers met een beschuldigende vinger naar mij blijven wijzen als 'weer zo'n reiziger die niet zuinig met zijn spullen omgaat' en mij maarliefst gratis zo'n mooi geel hoesje blijven aanbieden, voel ik mij niet echt serieus genomen.
Hoe lossen jullie dit op? Zijn er ook ergens persoonlijke OV-chipkaarten verkrijgbaar die steviger zijn dan die van NS?

Groeten, Bastiaan
icon

Beste antwoord door Laura B. NS 17 July 2014, 11:47

Bekijk origineel

3 reacties

Spijtig dat je kaart zo gebogen is bastiaan. Wat Hertog aangeeft kan er inderdaad wel mee te maken hebben. Voor de lezer kan de ov-chipkaart wel eens verkeerd vastgehouden worden waardoor de ov-chipkaart wat buigt, maar daarmee wil ik niet naar jou wijzen. Dit overkomen de meesten. Mocht je liever een nieuwe kaart willen dan kan je ten alle tijden een duplicaat aanvragen bij Klantenservice OV-chipkaart. Zij produceren de OV-chipkaarten.
Hoi,

Bankpassen, identiteitskaart, rijbewijs en andere pasjes staan al jaren recht, maar mijn paar weke oude chipkaart van NS was al krom toen ik 'm kreeg en dat wordt in mijn portemonnee alleen nog maar erger. En zolang NS-medewerkers met een beschuldigende vinger naar mij blijven wijzen als 'weer zo'n reiziger die niet zuinig met zijn spullen omgaat' en mij maarliefst gratis zo'n mooi geel hoesje blijven aanbieden, voel ik mij niet echt serieus genomen.
Hoe lossen jullie dit op? Zijn er ook ergens persoonlijke OV-chipkaarten verkrijgbaar die steviger zijn dan die van NS?

Groeten, Bastiaan

Ik ben aan mijn tweede serie OV-chipkaarten bezig. Eerst 5 jaar lang een persoonlijke kaart van NS en daarnaast een persoonlijke van RET. Beide vrij frequent gebruikt. Hebben het tot het einde gewoon volgehouden, ondanks dat ze beide in mijn portemonnee zaten.
Toen de kaarten door beide vervoerders vervangen werden ( nu ca. 3 jaar geleden) kreeg ik van RET ook nog een gratis anonieme kaart.
Loop dus nu al 3 jaar lang met 3 plastic kaarten. De anonieme als "reserver" voor samenreiskorting of zo, maar die 2 persoonlijke meerdere malen per week in gebruik. Nu al 3 jaar lang probleemloos.

Omdat ik stukje buiten Rotterdam woon heb ik standaard ook enkele wegwerpkaarten in mijn portemonnee zitten waarop een RET dagkaart staat geladen. Die kaartjes zijn vergelijkbaar met de wegwerpkaartjes die sinds 9 juli uit de NS kaartautomaten gespuugd worden.
In de 8 jaar dat ik meerdere soorten kaarten heb gebruikt heb ik nog nooit meegemaakt dat een kaart niet gelezen kon worden.

Wat ik wel veel zie is dat veel mensen hun kaart (ongemerkt) buigen als ze die tegen de kaartlezer houden. Of dat ze de kaart in de portemonnee stoppen, die in de achterzak steken en daar dan heerlijk op gaan zitten. Veel portemonnees buigen dan wel wat mee onder het gewicht waardoor ook de OV-chipkaarten meebuigen.
En regelmatig buigen kan de kaart inwendig defect doen raken; er zitten haardunne koperdraadjes in die als antenne fungeren om het signaal van de kaartlezer op te pikken. Als die antennedraadjes onderbroken worden (wat door regelmatig iets buigen zomaar zou kunnen gebeuren) dan is de kaart niet of niet goed meer uit te lezen.

En natuurlijk gaat er bij het productieproces van die honderdduizenden kaarten wel eens wat mis (waar niet?). maar dan doet een kaart het van begin af aan meestal niet.
Gaat een kaart na verloop van tijd moeilijk doen, speelt onoordeelkundig gebruik naar mijn ervaring vaak een rol.
Reputatie 3
Ik heb zowel een Jaartrajectkaart van NS, een Persoonlijke chipkaart van NS, twee anonieme van TLS, een kaart van Hermes/SRE en een kaart van Flevoland.
Allemaal even dik vergelijkbaar met een bankpas. Sommige al 4,5 jaar oud en dagelijks in gebruik.
Geen probleem, alleen de bovenste laag slijt wat weg aan de randen.

Reageer