Storing registratie reizen op 13 maart? | NS Community
beantwoord

Storing registratie reizen op 13 maart?


Reputatie 7
Badge +3
  • Koploper****
  • 12257 reacties

Van OV-chipkaart kreeg ik de melding dat ik een gemiste uitcheck had op maandag 13 maart. Ik heb de stappen gevolgd en inderdaad geld teruggekregen. Dat was voor een rit 's ochtends van Hilversum naar Utrecht Overvecht. Met de bevestiging van de correctie kan ik nu mijn reiskosten declareren.

Het vreemde is dat ook de reis in de middag terug helemaal niet geregistreerd is, niet bij OV-chipkaart en ook niet in MijnNS. Misschien dat daar ook nog een correctie van volgt. Ik ben op zowel Utrecht Overvecht als Hilversum door een poortje gegaan.

Er waren die ochtend wel verstoringen in het treinverkeer vanwege ijzel op de bovenleiding. Maar ik kan me niet voorstellen dat dat iets te maken heeft gehad met de niet (goed) geregistreerde ritten. 

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn? 

icon

Beste antwoord door Tomas NS 24 March 2023, 14:20

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge +2

Alles is gewoon raar aan die missende transactie én de spook-claim.

Ik ben er nu een beetje zelf in aan het duiken en het klopt gewoonweg van geen kant… Het is jammer dat je alleen het actuele kaartsaldo kunt zien, maar terugrekenend lijkt het er op dat als ik werkelijk niet uitgecheckt zou hebben er ook een automatische oplaadtransactie zou missen

Reputatie 7
Badge +1

Er gaat overigens wel meer mis rond die missende transacties zie ik nu. Gisteren werkte de betreffende pagina niet, maar ik zie nu de claim die ik nooit zelf heb ingediend in Mijn NS staan.

Let daarbij vooral op de ritprijs (die klopt niet met de reis) en het überhaupt ontbreken van een rekeningnummer wat een verplicht veld is bij het claimen (dus dat kan ik nooit zelf gedaan hebben).

 

De ritprijs kan ik ook niet plaatsen eerlijk gezegd. € 19,96??

Reputatie 7
Badge +2

Er gaat overigens wel meer mis rond die missende transacties zie ik nu. Gisteren werkte de betreffende pagina niet, maar ik zie nu de claim die ik nooit zelf heb ingediend in Mijn NS staan.

Let daarbij vooral op de ritprijs (die klopt niet met de reis) en het überhaupt ontbreken van een rekeningnummer wat een verplicht veld is bij het claimen (dus dat kan ik nooit zelf gedaan hebben).

 

Telegraaf bellen?

Reputatie 7
Badge +1

Verlies van data kan gezien worden als een datalek, direct melden bij het college dus. Daarnaast is het voor de fiscus en vervoerders interessant om te weten dat TLS haar boeken niet sluitend heeft. 

Maar volgens mij kan je als individueel persoon geen datalek melden. Dat moet TLS in dit geval toch doen?

Verlies van data kan gezien worden als een datalek, direct melden bij het college dus. Daarnaast is het voor de fiscus en vervoerders interessant om te weten dat TLS haar boeken niet sluitend heeft. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben nog geen 65. Dat kan het niet zijn. Ik heb wel een Dal Voordeelabonnement. 

Als dit de manier is van TLS om fouten te corrigeren dan ben ik daar niet van gediend. Dit vertroebelt mijn reishistorie. Vriendelijk doch zeer dringend verzoek aan NS om dit aan te kaarten bij TLS.

Badge +3

Te gek voor woorden, claim ‘Ingediend door: Uzelf’ 🤔

Het reisproduct A&P Reductie kende ik nog niet, maar dat heeft (na een zoekopdracht) iets met senioren te maken? https://9292.nl/nieuws/voordeel/senioren-korting-ov

Nog gekker dan…

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb nu net zo'n raar geval als @Daniel gevonden. Ik ben bezig met de declaraties van afgelopen week. Op 20 maart van Hilversum naar Overvecht gereisd. Blijkt dat er op 23 maart een correctie heeft plaatsgevonden waarvan OV-chipkaart (TLS) beweert dat ik die zelf in gang heb gezet. Dat is echt niet het geval. 
Het vervelende is nu dat ik geen bewijs van uitcheck heb om te declareren. Ik heb dit screenshot nu maar in een pdf gezet en ingestuurd als bewijs van reizen.
 

Ik vind dit allemaal buitengewoon vervelend en wil graag dat onderzocht wordt wat er hier misgaat.

Badge +3

Als de incheck wel door de apparatuur op je kaart is geschreven, en dat zou eigenlijk altijd goed moeten gaan, dan is er in de trein niks aan de hand. Enkel aanvullende gegevens over het abonnement komen uit de backoffice. 

En die backoffice is voor @iMark niet nodig, want die reist op saldo.

In een ander topic iets soortgelijks, iemand die 10 euro (saldo?) moest aftikken wegens een incheck, maar dat even later automatisch gecrediteerd kreeg, zonder daarvoor iets te claimen?

Edit: gevonden, dat was dit topic en daar zijn wel ‘transacties’ bekend:

 

Reputatie 7
Badge +3

Dat tientje is leuk meegenomen voor mijn werkgever. Maar ik heb eigenlijk liever dat het systeem goed werkt.

Badge +3

En gebeurt automatisch opladen ook autonoom door poortjes/paaltjes?

Want dat staat gewoon als product op je kaart (bij wisselen van het bedrag moet je dat immers bevestigen bij een automaat, toch)?

Dan heb je (voorlopig) op de 13e dus een tientje saldo cadeau gekregen, want zolang OV-chipkaart van niets weet… 🤣

Korte reactie vanaf gsm:

Als de incheck wel door de apparatuur op je kaart is geschreven, en dat zou eigenlijk altijd goed moeten gaan, dan is er in de trein niks aan de hand. Enkel aanvullende gegevens over het abonnement komen uit de backoffice. 

Reputatie 7
Badge +3

Mijn reisgedrag is al weken het zelfde. Op maandag, dinsdag, woensdag en vrijdag ‘ochtends van Hilversum naar Overvecht en aan het eind van de middag weer terug. Alleen op 13 maart ontbreken in de reishistorie beide ritten. Wel kreeg ik op 22 maart voor de ochtendrit de uitnodiging om een gemiste uitcheck te corrigeren.

Op dinsdag 14 maart is om 08.09 uur bij het inchecken automatisch saldo geladen. 

Omdat er een Dal Voordeel (voorheen Voordeelurenkaart) op de kaart staat is mijn instaptarief €10 en heb ik automatisch opladen aanstaan voor €10 per keer. Mijn dagelijkse reiskosten zijn €8,20. 

Ik zit nu eigenlijk te wachten op een e-mail om ook de middagrit te corrigeren zodat ik die rit kan declareren. Maar als die rit niet betaald is, is het ook goed.

Maar een ander punt is natuurlijk wat er die dag gebeurd zou zijn bij controle in de trein? Zou ik dan een UVB hebben gekregen omdat er geen incheck was geregistreerd? Dat zou helemaal een mooie boel zijn. Ik vind het niet bepaald een geruststellend idee dat beide ritten niet geregistreerd zijn. Ik zou het op prijs stellen wanneer een moderator hier achteraan zou gaan om toch te laten onderzoeken welke storing er geweest is op 13 maart. 

Op 18 februari heb ik een uitcheck gemist in de tram in Amsterdam. Daar kreeg ik een e-mail van om de corrigeren. De incheck staat gewoon in de reishistorie.

Reputatie 7
Badge +2

Er lijkt die week wel ergens iets raar te zijn gelopen in de transacties. Ik blijk zelf een gemiste check-out in m'n reishistorie te hebben in de ochtend van 14 maart op Veenendaal-De Klomp, terwijl ik niet beter weet dat ik gewoon uitgecheckt heb. Maar ook die transactie ontbreekt dus zowel bij NS als OV-chipkaart in de reishistorie.

In de reishistorie op Mijn NS krijg ik een melding te zien dat ik voor deze reis al een claim ingediend heb (maar dat heb ik helemaal niet!) en op uitcheckgemist.nl levert het ook een foutmelding op omdat er al een claim voor die reis ingediend zou zijn. Zelfs met claimnummer en al, terwijl ik dus nooit een claim ingediend heb voor die reis🙄

Is er zowel voor Hilversum als Overvecht geen rit geregistreerd? Dat een (of een paar bij elkaar liggende) station soms afgesloten is van een werkende dataverbinding is niet geheel vreemd, soms ook voor (te) lange tijd, maar dat mag in geval van deze twee stations haast niet het geval zijn.

 

Eigenlijk zou het nu interessant zijn om te zien of de data wel correct naar de kaart is geschreven, maar waarschijnlijk zijn die blocks inmiddels al overschreven met recentere transacties, als ik jouw reisgedrag zo probeer in te schatten. Zoekgeraakte data zou zorgwekkend zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Het is inderdaad heel vreemd. 
Het enige wat afweek ten opzichte van andere dagen is dat ik op de heenreis op 13 maart zo'n 45 minuten vertraging heb opgelopen omdat er minder treinen reden vanwege rijp op de bovenleiding.

Ik heb nog nooit meegemaakt dat ritten bij NS totaal niet in de reishistorie zijn terug te vinden.

Badge +3

Dat is wel apart, als er helemaal geen transactie geregistreerd is (en dus ook niet automatisch opgeladen).

Reputatie 7
Badge +3

Van de heenreis was dus alleen de incheck geregistreerd. Op 22 maart kreeg ik een e-mail over de ‘gemiste’ uitcheck. Deze rit staat niet in het overzicht van 13 maart bij OV-chipkaart.

Van de terugreis is ook helemaal niets geregistreerd en heb ik nog geen e-mail ontvangen.

Ik reis op saldo met automatisch opladen. Op 13 maart is er geen €10 van mijn rekening afgeschreven.
Ik ben toch echt door de poortjes gegaan op zowel de heen- als de terugreis.

Hoi iMark,

Dat is inderdaad erg bijzonder. Mij is geen storing bekend voor die dag. Er kan soms sprake zijn van een lange verwerkingstijd, al zou de reishistorie dan toch wel bij OV-chipkaart bekend moeten zijn. Als de reizen helemaal niet te zien zijn heb ik er een hard hoofd in dat wij de reizen krijgen aangeleverd vanuit OV-chipkaart.

Reis je op saldo? Zo ja, is er door jou na te gaan of er wel saldo is afgeschreven voor die reis? En heb je hierover ook contact gehad met de klantenservice?

Reageer