Skip to main content

Vandaag ging ik naar school en ik had ingecheckt (had wel m’n koptelefoon op dus niet echt goed gelet op geluid) en ik werd gecheckt in de trein, mevrouw zei dat ik niet had ingecheckt dus ik zei van wel, toen zei ze dat er geen saldo op mijn ov stond. Dat klopt zei ik, ik heb een studentenov. Zei snapte het niet helemaal volgends mij en zei dat ik volgende keer niet moest vergeten in te checken (okal was dat niet het probleem) maar weet iemand hoe het kan dat ineens mijn ov geen studentenreis product heeft? Hij is geldig tot 2027 namelijk en ik heb nog een jaar school…

Welkom bij de NS Community!

De geldigheid van je kaart doet er niet toe, maar apart dat je gewoon kon inchecken zonder voldoende saldo (maakt ook niet uit bij geldig studenten-ov)

Waar was je incheck, en welke trein had je?

U kunt nooit inchecken met een schuld op OV chipkaart, ook al is de schuld 1 cent. Verzorg dat u altijd een positief saldo hebt. Maak eventueel gebruik van automatisch opladen.

Neem eerst contact op met DUO om te vragen wat met het product OV studentenkaart is gebeurd.

Neem daarna contact op met NS, andere vervoerders of DUO indien u kosten gemaakt hebt.

(Vergeet niet na het afstuderen uw studenten ov te verwijderen van uw OV chipkaart)

U kunt nooit inchecken met een schuld op OV chipkaart, ook al is de schuld 1 cent. Verzorg dat u altijd een positief saldo hebt. Maak eventueel gebruik van automatisch opladen

Welkom bij de NS Community!

Denk niet dat het door DUO of NS Flex komt…. maar met een SRP heb je natuurlijk wel saldo nodig buiten je vrij reizen peiode (dus met een student week-ov op zaterdag of zondag reizen)

Ik denk zomaar dat @Sophie van der Jagt ingecheckt was bij de vekeerde vervoerder. Dat zou voor een student geen gevolgen hebben verder, dus vandaar de opmerking en verder helemaal niets.

Sophie was blijkbaar ‘verkeerd ingecheckt’… (dat kan gebeuren, de wijsheid en kundigheid van studenten laat soms ook te wensen over…)

“Wat heb ik in hemeltjesnaam fout gedaan of waar was ik mee bezg op dat moment” ❓

Bij reizen op een geldig SRP geen zorgen dus verder. Oh ja, veel mbo scholieren tellen ook als ‘student’ tegenwoordig (en dat vind ik verder prima).

U kunt nooit inchecken met een schuld op OV chipkaart, ook al is de schuld 1 cent. Verzorg dat u altijd een positief saldo hebt. Maak eventueel gebruik van automatisch opladen

Sophie was blijkbaar ‘verkeerd ingecheckt’… (dat kan gebeuren, de wijsheid en kundigheid van studenten laat soms ook te wensen over…)

Bij reizen op een geldig SRP geen zorgen dus verder. Oh ja, veel mbo scholieren tellen ook als ‘student’ tegenwoordig (en dat vind ik verder prima).

Vind dit toch wel een rare opmerking.

Dit is niet exclusief aan studenten, het gebeurd iedereen.

Als je niet bent ingecheckt ben je niet ingecheckt. Je zegt het al zelf, koptelefoon op en niet echt opgelet.

Als jij een geldig studentenproduct op je OV hebt staan is er echter weinig aan de hand. Bijv je zit doordeweeks in de trein en je hebt een weekOV. Na 12x een vergeten in of uitcheck zal deze automatisch geblokkeerd worden door het systeem dus let er op.

Als je echter met een weekOV in het weekend reist (en vice versa) heb je voldoende saldo nodig en een geldige incheck. Heb je dat niet loop je kans op een boete

Reageer