beantwoord

(studenten) OV afgepakt

• 19 februari 2016
  • 36 reacties
  • 2441 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Mijn zusje heeft mijn OV-kaart meegenomen om te reizen met de trein. Nu is deze net afgepakt en heeft ze hierbij een boete gekregen. Mijn vraag is nu wat er met de OV-kaart gebeurt?

Met vriendelijke groet,

Hester Litjens
icon

Beste antwoord door Laura B. NS 19 februari 2016, 19:54

Welkom op het NS serviceforum Hester!

Het is inderdaad niet toegestaan om met een persoonlijk OV-chipkaart van iemand anders te reizen. Dit wordt gezien als fraude en de kaart wordt dan ingenomen door de conducteur.De kaart wordt vervolgens afgegeven en wordt daarna opgestuurd naar TLS en beëindigd. Deze kaart is dus niet meer terug te krijgen.
Bekijk origineel

36 reacties

Die wordt hoogstwaarschijnlijk vernietigd.
Welkom op het NS serviceforum Hester!

Het is inderdaad niet toegestaan om met een persoonlijk OV-chipkaart van iemand anders te reizen. Dit wordt gezien als fraude en de kaart wordt dan ingenomen door de conducteur.De kaart wordt vervolgens afgegeven en wordt daarna opgestuurd naar TLS en beëindigd. Deze kaart is dus niet meer terug te krijgen.
Waarom wordt de kaart die van IEMAND ANDERS DAN DE DADER IS vernietigd ?

M.a.w. waarom wordt het slachtoffer nog op extra kosten gejaagd door NS ?
Omdat het wordt gezien als fraude is. Mocht Hester geen toestemming hebben gegeven aan haar zusje dan kunnen ze samen overleggen wie de nieuwe gaat betalen. Daar kunnen wij natuurlijk geen beslissing over maken.
Wat macca728 volgens mij probeert aan te geven is het volgende:
Stel dat mijn ov-chipkaart wordt gestolen en de NS vindt hem terug omdat iemand anders ermee reist, dan zou ik verwachten dat NS mij mijn kaart terugbezorgt.
In plaats daarvan sturen ze hem ter vernietiging naar TLS.
Zo word ik dus twee keer bestolen: eerst door de dief en daarna door NS/TLS.
Omdat het fraude is. Mocht Hester geen toestemming hebben gegeven aan haar zusje dan kunnen ze samen overleggen wie de nieuwe gaat betalen. Daar kunnen wij natuurlijk geen beslissing over maken.

Dus ik pleeg fraude volgens NS als ik mijn kaart verliest of de kaart wordt gestolen.

Nou bedankt....

Dat argument slaat natuurlijk nergens op.
Ik heb mijn bericht een beetje aangepast. Het is niet zozeer direct fraude, dit hangt af van de situatie, maar dit weet het treinpersoneel niet.
Ik heb mijn bericht een beetje aangepast. Het is niet zozeer direct fraude, dit hangt af van de situatie, maar dit weet het treinpersoneel niet.

Van welke situatie hangt dat af dan ?

Het hangt nergens van af, want de kaart wordt vernietigd omdat de rechtmatige bezitter als fraudeur wordt gezien door NS zonder tussenkomst van een rechter.

Dat zeg je zelf in je reactie.

Maar wellicht kan ik met de dief "overleggen" of hij de kosten wil betalen, gaat NS mij dan de naam geven van de echte fraudeur ?

Waarom stuurt NS of TLS de kaart niet gewoon retour naar de klant, de gegevens zijn bekend.

dat levert de NS niks op. Een vervangende kaart is toch weer 11 euro
Dat lijkt mij de enige afweging helaas ja.
Als een kaart verloren, vermist of gestolen is, wordt deze door de eigenaar geblokkeerd. Na deze blokkering is de betreffende OV onbruikbaar, de blokkering kan niet ongedaan worden gemaakt. Reden hiervan weet ik niet.
In de situatie dat iemand reist op andermans OV, bewust of onbewust gaat men het traject in als deze geblokkeerd zou zijn. Waarom de eigenaar niet eerst vragen voor vernietiging, ook geen idee van eigenlijk.
Reputatie 7
Badge +3
Raar ongeloofwaardig verhaal.
Als een kaart verloren, vermist of gestolen is, wordt deze door de eigenaar geblokkeerd. Na deze blokkering is de betreffende OV onbruikbaar, de blokkering kan niet ongedaan worden gemaakt. Reden hiervan weet ik niet.
Een voordeel daarvan is in elk geval dat het de alternatieve methode om een NS-abonnement te beëindigen mogelijk maakt. Anders zou je na het beëindigen van het abonnement de kaart weer kunnen deblokkeren en verder reizen.
Een voordeel daarvan is in elk geval dat het de alternatieve methode om een NS-abonnement te beëindigen mogelijk maakt.

Eerder deze maand las ik in de Volkskrant een artikel (vermoedelijk alleen leesbaar voor mensen met abonnement) over de boetes die studenten krijgen bij het niet tijdig blokkeren van hun studentenreisproduct.
Daarin stond onder andere het volgende:
Op afstand abonnementen stopzetten kan, maar alleen op kleine schaal, zegt Translink, dat voorziet in de digitale infrastructuur van de ov-chipkaart. Het is volgens een woordvoerder te kostbaar dit voor alle studenten te doen.

Iets vergelijkbaars hebben we op dit forum eerder gezien bij mensen die in het buitenland zaten waarbij NS wel bereid was om hun abonnement op afstand stop te zetten zonder dat zij hun kaart hoefden te blokkeren. Ik kan de topics hierover niet terugvinden, maar als ik het me goed herinner gaf NS als reactie deze werkwijze slechts als uitzondering te gebruiken wanneer de schuld van het niet (volledig) opzeggen bij NS ligt.

De alternatieve methode die door NS wordt gebruikt voor het beëindigen van een NS-abonnement zou dus vervangen kunnen worden door bovenstaand klantvriendelijker alternatief. Dat maakt een "zachte blokkade" van de ov-chipkaart mogelijk die door de eigenaar ongedaan kan worden gemaakt wanneer de gestolen/verloren ov-chipkaart weer wordt teruggebracht/teruggevonden.
Dan moet TLS natuurlijk wel meewerken en de huidige werkwijze is voor hen lucratiever...
Reputatie 4
De alternatieve methode die door NS wordt gebruikt voor het beëindigen van een NS-abonnement zou dus vervangen kunnen worden door bovenstaand klantvriendelijker alternatief. Dat maakt een "zachte blokkade" van de ov-chipkaart mogelijk die door de eigenaar ongedaan kan worden gemaakt wanneer de gestolen/verloren ov-chipkaart weer wordt teruggebracht/teruggevonden.
Ik vrees dat dit weer extra kosten met zich mee gaat brengen en die moeten uiteindelijk weer door de andere reizigers die zich wel aan de regels houden worden opgehoest. Laat dus maar zitten, Hester moet maar gewoon beter op haar spullen passen.
Ik vrees dat dit weer extra kosten met zich mee gaat brengen en die moeten uiteindelijk weer door de andere reizigers die zich wel aan de regels houden worden opgehoest.

NS heeft veel te laat treinen besteld omdat ze geheel ten onrechte een aanzienlijke daling van het aantal reizigers verwachtte. Die treinen zitten tot de nok toe vol, dus de inkomsten van NS moeten vele malen hoger liggen dan beraamd.
Tel daarbij de ov-chipkaart en de poortjes die volgens NS een wondermiddel tegen zwartrijders zijn, dus ook in dat opzicht krijgt men (als de eigen beweringen correct zijn) veel meer geld binnen dan voorheen.
Met al dat extra geld moet je toch eenvoudig zaken als hierboven beschreven kunnen bekostigen?
Zolang een aanzienlijk deel van de data op de kaart zelf moet worden geschreven in plaats van in de backend zal dit probleem altijd blijven bestaan. Helaas geeft direct naar de backend schrijven, en de kaart dus puur laten fungeren als stuk plastic met UUID, ook problemen, doordat ieder (controle)apparaat dan een goede, directe verbinding met de backend moet hebben. En zolang storingen als laatst kunnen ontstaan en er meerdere SPOF's bestaan is dit ab-so-luut niet wenselijk.

Deze problemen spelen overigens op veel plekken, genoeg onderwijsinstellingen die op dit soort systemen bijvoorbeeld kantinebetalingen regelen. Maar gezien de (veel) kleinere schaal loop je daar minder hard tegen problemen aan.
Zolang een aanzienlijk deel van de data op de kaart zelf moet worden geschreven in plaats van in de backend zal dit probleem altijd blijven bestaan.
De incheckapparatuur zou de incheckende abonnementen kunnen controleren aan de hand van een blacklist of een whitelist. Als een abonnement niet meer geldig is, checken ze dat reisproduct niet in en schrijven ze die bevinding meteen op de OV-chipkaart.
Dan moet je een flinke abonnementen-administratie in de Railpocket hebben zitten én die up2date houden. En dan zit je nog met alle andere vervoerders die gaan miepen.
Ik had het bewust over incheckapparatuur. Als je met een ongeldig abonnement niet in kunt checken, heb je daarmee sowieso geen geldig vervoerbewijs als de conducteur langs komt. De incheckapparaten hoeven natuurlijk alleen maar te controleren op abonnementen die bij die vervoerder geldig zijn.
Met een opzegtermijn in de orde van grootte van twee weken is er meer dan voldoende tijd om die lijsten tijdig bij te werken.
Vervelende in de incheckapparatuur is dat je maar heel beperkt tijd hebt om handelingen uit te voeren, omdat je een kaart maar x tijd "actief" kunt houden. Daarom dat in veel gevallen communicatie met de backend ook niet wenselijk is, dat duurt simpelweg te lang.
Ik dacht meer aan een lokaal opgeslagen whitelist (een opslag ter grootte van een USB-stick moet volgens mij ruim voldoende zijn) die bijvoorbeeld 1x per dag wordt bijgewerkt. De tijd is wel wat op te rekken: Zolang je het schermpje niet laat aangeven dat de incheck gelukt is (en indien van toepassing het klaphekje opent), wordt de OV-chipkaart niet weggehaald, of anders op z'n minst even later opnieuw aangeboden.
Badge +3
Soortgelijk systeem heb ik vroeger (een jaar of 15 geleden) veel mee gewerkt bij o.a. sportcentra. Die hadden dan tourniquettes en de pasjes nog een magneetstrip.

Bij doorhalen van de kaart werd een centrale database geradpleegd, is er een geldig abonnement of 'strippenkaart', de receptie en de gebruiker kregen de naam en foto van de gebruiker (Welkom X ) te zien (puur omdat het kon) en ging het poortje open. Dat duurde ongeveer 2 seconden en mensen vonden dat enorm traag (die wilden gewoon door kunnen lopen).

Creatief als 'we' waren hebben we toen (behalve een lokale kopie van de database) ook maar een toetsenbordje bij de poortjes gedaan, zodat mensen (net als vroeger bij de supermarkt) een PIN in moesten toetsen na het aanbieden van de kaart

Dat intoetsen (was in feite een overbodige handeling, maar gaf de 'backend' ruim de tijd om alles te controleren) duurde ook een seconde of twee maar gaf mensen dan wél het gevoel dat het allemaal heel erg vloeiend ging omdat het poortje daarna natuurlijk meteen open ging :)

Hoef je vandaag de dag natuurlijk niet meer mee aan te komen (en al helemal niet op stations), want het moet allemaal snel sneller snelst. Tap, piep, doorlopen...
Reputatie 7
Badge +4
Nou, dat tijdens het doorlopen scannen, bevalt me uitstekend. Om 08.55 door de poortjes en om 08.57 op weg. Beter dan de trein over zeven minuten moeten halen met een rij voor het loket. Terug naar de Middeleeuwen kan altijd nog. 😉
Reputatie 7
Na constatering overtreding wpv 2000 artikel 71 kan de kaart ingenomen worden en moet deze inderdaad terug naar de eigenaar. Dat is TLS en niet de gebruiker. Een UvB fungeert tevens als bewijs van inname , hier is namelijk een regel voor gereserveerd.

Je bent overigens 2 jaar te laat voor TS

Reageer