beantwoord

Studenten ov van zus gepakt

• 25 augustus 2019
  • 16 reacties
  • 530 Bekeken

Hi,

Ik had dus een vraagje. Soms pak ik uit haast perongeluk de studenten ov van mijn zus (ik heb er zelf ook 1 maar pak vaak de verkeerde 🙈) is dit een groot probleem als ik echt ver met een trein ga reizen? Of niet als ik kan aantonen dat hij niet "gestolen" is doormiddel van achternaam enz. Ik kom er namelijk pas vaak achter op het station of in het ov zelf en het is net te ver om weer terug naar huis te gaan om mijn eigen te halen.

Gr.
icon

Beste antwoord door Tochjo 25 augustus 2019, 22:29

Het is niet toegestaan met de persoonlijke OV-chipkaart van een ander te reizen. Naast een boete riskeert u ook dat de OV-chipkaart van uw zus wordt ingenomen.
Bekijk origineel

16 reacties

Badge +3
Als betalende reizigers hebben we er recht op dat er goed gecontroleerd wordt. Het openbaar vervoer is al duur genoeg. Het kan een stukje goedkoper wanneer de fraude beter bestreden wordt. Helaas begrijpt men dat bij NS niet en denkt men dat de fraude bestreden wordt door poortjes neer te zetten. Dat is een elementaire denkfout.

De enige echte controle vindt nog altijd door mensen van vlees en bloed plaats. En zo lang NS dat niet beter gaat doen blijf je daar klachten over lezen.
Reputatie 7
Badge
Ook ik vind dat er veel meer gecontroleerd moet worden, @Tamzin @Thom @iMark
Maar om nou elk topic welke zich er maar iets voor leent telkens vol te schrijven met (dezelfde) lange betogen heeft geen nut.
De leesmoeheid slaat echt toe na het vluchtig bekijken van de zoveelste heropvoedings bijdrage richting personeel en reiziger.
Reputatie 7
Badge +3
Alleen in de Amsterdamse tram kijken controleploegen naar alle pasfoto's en vragen bij twijfel om een identiteitsbewijs. (Over Den Haag en Rotterdam kan ik weinig zeggen omdat ik daar nog nooit een controleploeg heb gezien.)
In Rotterdam wordt nog veel strikter gecontroleerd dan in Amsterdam is mijn ervaring.

Ook in de Arriva treinen is de controle veel nauwkeuriger als bij NS.
Badge +3
En zo komen we via een omweg weer bij een bekend onderwerp uit: het gebrek aan controle in de trein. Sinds de komst van poortjes op veel stations wordt er veel minder gecontroleerd op trajecten waar je van een station met poortjes naar een station met poortjes reist. Blijkbaar is er de gedachte dat er niet zwartgereden kan worden omdat iemand door een poortje gekomen moet zijn.

Er zijn zoveel persoonlijke OV-chipkaarten in omloop dat de enige manier om frauduleus reizen tegen gaan is dat kaarten regelmatig gecontroleerd worden op het niet gebruiken door een ander. Het valt me op dat wanneer ik dan een keer gecontroleerd word in de trein het me in alle jaren dat ik met een persoonlijke OV-chipkaart reis pas één keer de kaart uit het gele plastic hoesje is gehaald en een Hc naar mijn foto heeft gekeken. Er valt nog een wereld te winnen voor NS.

Overigens is het bij het reizen met de bus niet beter. Ik ben daar nog nooit een controleur tegengekomen die naar mijn pasfoto kijkt en de chauffeurs zijn al lang blij dat je incheckt. Alleen in de Amsterdamse tram kijken controleploegen naar alle pasfoto's en vragen bij twijfel om een identiteitsbewijs. (Over Den Haag en Rotterdam kan ik weinig zeggen omdat ik daar nog nooit een controleploeg heb gezien.)
Reputatie 7
Badge +4
Lijk je veel op je zus? Dan zal er niet snel argwaan zijn bij de conducteur. Heb trouwens nog nooit gezien dat een conducteur naar de kaart keek (ook niet toen ik nog een studentenkaart had), hebben ze ook helemaal geen tijd voor om bij iedereen te doen.

Standaard vergelijkt de conducteur toch even met de foto die hij voor zich heeft. Ik sta op de foto met snor en zonder bril, en leef nu zonder snor en met bril. Dat werd echt wel opgemerkt.

Tussen Rotterdam en Gouda viel het de conducteur ook al op dat de man met de studentenkaart in de eerste klas waarschijnlijk geen Yousra heette. Die kaart werd inderdaad ingenomen, al had ik op een of andere manier de indruk dat 'Yousra' het er niet mee eens was.

Gewoon je kaart in de portemonnee stoppen en niet op die van een ander reizen. Uw intenties doen niet ter zake, u mag niet op de kaart van een ander reizen. Het is bepaald niet wereldvreemd er rekening mee te houden dat er ook wel eens sprake is van vooropgezet misbruik. Gelukkig wordt het vervolgd met de bedragen die Slidestops noemt. Er is helaas veel gedoe met deze kaarten. Reizen met de studentenkaart van uw zus, terwijl u er zelf eens zou hebben en dan informeren wat de boetes er voor zijn, komt niet erg overtuigend over. De draconische boetes die staan op het blijven gebruiken na het stoppen van de studie, hebben verder wel degelijk geholpen. Bij de tweede keer misbruik de studentenkaart kwijt, stuurt het gedrag ook in de gewenste richting. Het is wel triest dat het kennelijk nodig is. Ook hier zou meer frequente controle in de trein nuttig zijn.
Badge +3
In het uiterste geval worden de kaarten van zowel @Danielle.vp als die van haar zus ingenomen wanneer ze gelijktijdig per ongeluk met elkaars kaart reizen. Dat wil je echt niet. Dus neem de tips ter harte en hou je eigen kaart altijd bij je.
Reputatie 5
Badge
Beste advies: Bewaar je persoonlijke pasjes in je eigen portemonnee of telefoonhoesje. En niet op een stapeltje bij de voordeur.
Reputatie 7
Even alle kosten op een rijtje;

Je hebt geen geldig vervoersbewijs: €50,- plus vol tarief ritprijs van je treinreis.
De kaart wordt ingenomen: €11,- voor een vervangende kaart.
Een boete voor misbruik maken van een kaart van een ander: €95,- plus €9,- administratiekosten.

Dan wordt er ook nog gekeken of misbruik/fraude al vaker voor is gekomen, anders kan een abonnement worden stopgezet (ja, ook het studentenproduct).
Hallo Danielle.vp en welkom bij de NS Community,

Zoals al aangegeven is dit niet toegestaan en kan je hier een boete voor krijgen. Ook wordt de OV-chipkaart van de ander in beslag genomen die vervolgens kosten maakt om een nieuwe te krijgen. Een beetje oplettendheid in de ochtend kan dus een hoop ellende voorkomen.
Reputatie 7
Badge +3
Rocco, misschien heb jij nog nooit gezien dat een conducteur naar de kaart kijkt, maar er zijn hier al genoeg meldingen van reizigers die met de OV-chipkaart van iemand anders reisden en die vervolgens ingenomen werden (zoek maar eens op "OV kaart in beslag").
Er is dus zeker wel controle op.

Dus gewoon niet doen en opletten welke kaart je pakt. Bewaar je kaart op een vaste plek, doe hem bv in je portemonnee of in het hoesje van je telefoon of iets anders wat je altijd meeneemt. Het zelfde geldt voor je zus. Want wanneer jij wordt gecontroleerd en je hebt de kaart van je zus, is zij haar kaart kwijt. Ik denk niet dat zij daar erg blij mee zal zijn.
Reputatie 3

hebben ze ook helemaal geen tijd voor om bij iedereen te doen.Het mooie is, een conducteur kan helemaal zelf zijn/ haar tempo bepalen, dus alle tijd om de kaarten eens goed op uiterlijke kenmerken te controleren.

Dat heb ik dus nog nooit meegemaakt (zeg ik in dezelfde zin nota bene, mooi voorbeeld van "selectief quoten" dit).
Reputatie 7
Badge
hebben ze ook helemaal geen tijd voor om bij iedereen te doen.

Het mooie is, een conducteur kan helemaal zelf zijn/ haar tempo bepalen, dus alle tijd om de kaarten eens goed op uiterlijke kenmerken te controleren.
Dat @Danielle.vp regelmatig de verkeerde kaart pakt is toch wel opvallend te noemen, liggen die ergens op een stapeltje in huis ?
Reputatie 3
Lijk je veel op je zus? Dan zal er niet snel argwaan zijn bij de conducteur. Heb trouwens nog nooit gezien dat een conducteur naar de kaart keek (ook niet toen ik nog een studentenkaart had), hebben ze ook helemaal geen tijd voor om bij iedereen te doen.
Reputatie 7
Badge +3
Sorry hoor, maar wat een onzinverhaal. Tuurlijk kan het een keer gebeuren dat je je vergist, maar "pak vaak de verkeerde" ?? Dan moet je misschien 's wat beter gaan opletten.

De boete is € 50 + de prijs van de rit. De ov-chipkaart van je zus wordt ingenomen en vernietigd. Als dit vaker gebeurt, kan DUO besluiten het Studentenreisproduct stop te zetten i.v.m. fraude.
Gewoon niet doen dus.
Het is niet toegestaan met de persoonlijke OV-chipkaart van een ander te reizen. Naast een boete riskeert u ook dat de OV-chipkaart van uw zus wordt ingenomen.
En wat zijn de koste van zo'n boete als ik vragen mag?
Badge +3

Reageer