beantwoord

Studentenreisproduct icm papieren kaartje

Na continue verhalen van ns-medewerkers te hebben gehoord die elkaar tegenspraken, ben ik het wel beu. Hopelijk kan iemand me hier uitleggen wat ik nu wel en niet moet geloven.
Deze zomer reisde ik met een papieren kaartje icm met mijn studentenreisproduct, de conducteur waarschuwde mij en zei dat dit na de zomer niet meer mogelijk zou zijn. Na de zomer was ik dit echter vergeten en realiseerde ik het me pas in de trein. De conducteur zei hier niks van en liet me gewoon verder reizen zonder enig probleem.
Een onwetende vriendin van mij heeft ook gewoon een aantal keer zonder probleem zo met de ns gereisd. Totdat ze onderweg naar mij ineens zonder waarschuwing een boete kreeg hiervoor. Dat zij hier niets van wist en dat het door andere conducteurs wel werd toegelaten werd niet geloofd.
Na wat frustratie op twitter kregen wij dezelfde informatie als die de conducteur die de boete had uitgeschreven gaf en heeft ze de boete gewoon betaald.
Vandaag was ik per ongeluk in de veronderstelling dat ik met week-ov kon reizen, maar op het station kwam ik erachter dat dat niet zo is. Voordat ik onnodig geld op mijn ov ging zetten (wat ik maar zelden gebruik), besloot ik het na te vragen bij de info-balie op station Breda. Daar hebben ze met twee man sterk mij ervan verzekerd dat ik gewoon een papieren kaartje kon kopen in combinatie met mijn studentenreisproduct. Ik was in de war en vertelde over mijn vriendin die een boete hiervoor had gehad. Maar ze vertelden mij dat dit echt niet hoort te gebeuren en dat ik in mijn geval gewoon veel beter een papieren kaartje kon kopen. Wat ik vervolgens ook heb gedaan.
Nog steeds niet zeker van mijn zaak ben ik op dit forum gaan zoeken naar mogelijke antwoorden. Uit een aantal reacties bleek dat de website een beetje vage informatie gaf (ik verzoek jullie dit zo snel mogelijk aan te passen) maar dat de medewerkers hier over het algemeen melden dat je GEEN papieren kaartje icm met studentenreisproduct mag gebruiken.

Kan iemand mij vertellen welke van deze verhalen ik moet geloven en waarom dan vooral de conducteurs niet allemaal op de hoogte zijn van de geldende regels?

Met vriendelijke groet,
Yvonne Withagen

P.s. Bijgevoegd zijn een aantal afbeeldingen van de informatie en eerdere communicatie met ns.
icon

Beste antwoord door Leny NS 6 mei 2014, 11:14

Ik snap je punt wel Hans en geef je signaal door. Ik kan me voorstellen dat HC's er niet direct heel moeilijk over zullen doen als je wel over een geldig kaartje beschikt, maar het hoort niet.
Lees aub https:// http://www.studentenreisproduct.nl/veelgestelde-vragen.aspx?bookMark=Vragen%20over%20het%20reizen%20met%20het%20studentenreisproduct

Moet ik altijd in- en uitchecken? / Waar moet ik in- en uitchecken?
In trein, bus, tram en metro in heel Nederland is in- en uitchecken verplicht. Ook in je vrij-reizen periode.

Reis je met de trein met verschillende vervoerders in je kortingsuren? Ook dan kun je vanaf nu met de OV-chipkaart reizen en in- en uitchecken zonder een dubbel opstaptarief te betalen. Klik hier voor meer informatie.

Reis je met de trein over de grens? Dan gelden er andere regels. Klik hier voor meer informatie over internationaal reizen.

Als je incheckt, moet je ook altijd weer uitchecken. Vergeet je herhaaldelijk uit te checken, dan worden de producten op je chipkaart geblokkeerd.

Klik hier voor meer informatie over in- en uitchecken of ga naar (de website van) het OV-bedrijf waarmee je reist.

Bekijk origineel

13 reacties

De antwoorden op jouw vragen staan allemaal op Studentenreisproduct.nl.

Bij veel gestelde vragen op die site lees ik:

"Hoe werkt het reizen met studentenreisproduct?

Bij het instappen, check je in. Bij het uitstappen, check je weer uit met je persoonlijke OV-chipkaart. Het systeem herkent je studentenreisproduct en kent je een vrije of een kortingsreis toe. Je hoeft dus geen apart kortingsproduct meer te laden. Zorg wel voor voldoende saldo op je kaart voor het reizen in de kortingsuren.
Kijk hier voor meer informatie, of vraag het bij het OV-bedrijf waarmee je reist.
Let op:
Het moment van inchecken bepaalt of je de hele reis vrij of met korting maakt. Als je incheckt tijdens de kortingsperiode, dan wordt de hele reis met korting berekend. Check je in je vrij-reizen periode in, dan is de hele reis gratis.
Als je gebruikmaakt van het studentenreisproduct, zorg er dan voor dat er geen andere abonnementen of kortingsproducten op je kaart staan. Zo voorkom je dat het verkeerde product wordt gelezen en dat je teveel betaalt.
Reis je met de trein over de grens? Dan gelden er andere regels. Klik hier voor meer informatie over internationaal reizen "

Kort samengevat: reizen door in- en uit te checken met de OV-chipkaart.
Reizen in combinatie met een papieren kaartje is alleen van toepassing op reizen van/naar het buitenland.
Die vraag over wat je moet tonen bij controle (kaartje+OVC) is daarop van toepassing.

Binnen enkele maanden worden papieren vervoersbewijzen afgeschaft. Je kunt dan alleen nog maar reizen op de OV-chipkaart. Dus wen er alvast maar aan.
Oké duidelijk. Geen probleem om eraan te wennen, geen probleem dat het zo is. Dat is niet de essentie van mijn bericht.
Ik vraag me vooral af hoe het komt dat er zoveel conducteurs en medewerkers van de ns niet op de hoogte zijn hiervan? Antwoord op deze vraag kan ik niet vinden op de Studentenreisproduct.nl .
Oké duidelijk. Geen probleem om eraan te wennen, geen probleem dat het zo is. Dat is niet de essentie van mijn bericht.
Ik vraag me vooral af hoe het komt dat er zoveel conducteurs en medewerkers van de ns niet op de hoogte zijn hiervan? Antwoord op deze vraag kan ik niet vinden op de Studentenreisproduct.nl .

Ook ik accepteer nog steeds het papieren kaartje in combinatie met het studentenreisproduct. De meeste conducteurs hanteren dat, aangezien het goed te vergelijken is met het oude voordeelurenabonnement waar dat ook nog steeds bij is toegestaan.

Wat Hans al zegt, het gaat er binnenkort een keer uit en zal men voor korting moeten inchecken. Het staat ook niet exact in onze info in onze railpocket en ik sta er versteld van dat je vriendin een boete ervoor heeft gehad, terwijl ze een kaartje met OV-chipkaart bij zich had. De reis is in principe betaald en je hebt geen gedoe met de avondspits, zoals de nieuwe abonnementen wel het geval is.

Hoe dan ook, wij hebben het nergens expliciet in onze railpocket vermeld staan, vandaar dat er zoveel onduidelijkheid over is. Zoals eerder aangegeven wordt dat wel expliciet aangegeven voor onze eigen nieuwe abonnementen.

Ik heb er verder ook geen antwoord op. Misschien dat een moderator er nog in wil duiken.
Beste Yvonne. Wat hierboven gezegd wordt is correct: Reizen met een studentenreisproduct zal met een OVchipkaart moeten gebeuren. Tot voorkort kon dit nog met een papieren kaartje, dat is nu niet meer mogelijk.
Zoals Loes hierboven zegt, zij accepteert het vaak wel. Dat zal per conducteur verschillen.

Vriendelijke groet, Robby
Beste Yvonne. Wat hierboven gezegd wordt is correct: Reizen met een studentenreisproduct zal met een OVchipkaart moeten gebeuren. Tot voorkort kon dit nog met een papieren kaartje, dat is nu niet meer mogelijk.
Zoals Loes hierboven zegt, zij accepteert het vaak wel. Dat zal per conducteur verschillen.

Vriendelijke groet, Robby

Maar Loes zegt ook dat de HC's hierover ook geen duidelijke informatie hebben staan in hun railpocket.
En dat maakt dat veel conducteurs er soepel mee omgaan, maar dat er ook HC's zijn die misschien wat meer zwart/wit denken en een UVB uitschrijven,

Misschien zinvol nu jij aangeeft dat reizen met een papieren vervoersbewijs in combinatie met een OVC niet meer mag om dat ook in de railpockets van de HC's duidelijk te maken, zodat ook jouw collecga's op de trein precies weten waar ze aan toe zijn en er geen sprake meer zal zijn van ongelijke behandeling van reizigers?
Badge
Ik snap je punt wel Hans en geef je signaal door. Ik kan me voorstellen dat HC's er niet direct heel moeilijk over zullen doen als je wel over een geldig kaartje beschikt, maar het hoort niet.
Lees aub https:// http://www.studentenreisproduct.nl/veelgestelde-vragen.aspx?bookMark=Vragen%20over%20het%20reizen%20met%20het%20studentenreisproduct

Moet ik altijd in- en uitchecken? / Waar moet ik in- en uitchecken?
In trein, bus, tram en metro in heel Nederland is in- en uitchecken verplicht. Ook in je vrij-reizen periode.

Reis je met de trein met verschillende vervoerders in je kortingsuren? Ook dan kun je vanaf nu met de OV-chipkaart reizen en in- en uitchecken zonder een dubbel opstaptarief te betalen. Klik hier voor meer informatie.

Reis je met de trein over de grens? Dan gelden er andere regels. Klik hier voor meer informatie over internationaal reizen.

Als je incheckt, moet je ook altijd weer uitchecken. Vergeet je herhaaldelijk uit te checken, dan worden de producten op je chipkaart geblokkeerd.

Klik hier voor meer informatie over in- en uitchecken of ga naar (de website van) het OV-bedrijf waarmee je reist.

Dank voor je reactie, Leny. en voor het doorgeven van mijn opmerkingen inzake informatie van NS naar de HC's. En natuurlijk beoordeelt een HC ter plekke de situatie en handelt daarnaar, mede op basis van de richtlijnen, maar als die richtlijnen onduidelijk zijn wordt de benadering van de individuele reiziger ook willekeurig. Dat was in feite ook het punt van Loes.
Bij gebrek aan duidelijkheid doet iedere HC maar wat.

Bij jouw verwijzing naar en citaten uit Studentenreisproduct ben ik eerlijk gezegd afgehaakt.
Als 71-jarige heb ik daar niet zo heel veel belang meer bij
Al ruim 7 jaar loop ik dagelijks met meerdere OV-chipkaarten met allerlei abonnementen op zak en ik weet niet anders dan dat ik moet in- en uitchecken, zelfs bij keuzedagen van NS of wegwerpdagkaarten van de RET.

Jouw uitleg is heel mooi en goed voor anderen (liefst studenten) die dat lezen, maar hopelijk neem je mij niet kwalijk dat ik - jouw goede bedoelingen ten spijt - het daar toen maar even bij heb gelaten.

Fijne dag verder.
Gr.
Hans
Beste leden, In trein, bus, tram en metro in heel Nederland is in- en uitchecken verplicht. Ook in je vrij-reizen periode. Dat vind je https://<br /> http://www.studentenreisproduct.nl/veelgestelde-vragen.aspx?bookMark=Vragen%20over%20het%20reizen%20met%20het%20studentenreisproduct.

Ik kan me voorstellen dat HC's er niet direct heel erg moeilijk over zullen doen wanneer je wel over een geldig kaartje beschikt, maar het hoort simpelweg niet. Daarnaast is het over een niet al te lange periode is het bovendien niet meer mogelijk om een papieren kaartje aan te schaffen. De productvoorwaarden zijn ook terug te vinden in de railpocket, als wij merken dat iets structureel onduidelijk is voor HC's kunnen we natuurlijk verzoeken iets extra onder de aandacht te brengen.
Hoi Susan,

Citaat uit de reactie van Loes (bericht nr. 3) :

"Hoe dan ook, wij hebben het nergens expliciet in onze railpocket vermeld staan, vandaar dat er zoveel onduidelijkheid over is. Zoals eerder aangegeven wordt dat wel expliciet aangegeven voor onze eigen nieuwe abonnementen. "

Lijkt mij dan toch overduidelijk dat HC's niet over de volledige en duidelijke informatie beschikken.
Mijn excuses, dan ga ik daar gelijk intern werk van maken. Bedankt voor je alterheid.
Hoi Susan en Hans,

Bedankt voor het opletten en doorgeven. Ik heb vandaag een aantal collega HC gesproken en die zeggen hetzelfde als mij, de meeste accepteren het zonder problemen. Hetzelfde geldt dat in de vrije reisperiode nog steeds in het blauw wordt vermeldt: attendeer reiziger op inchecken! Als er meer duidelijkheid over kan komen is dat zeer welkom.

In ieder geval, bedankt!
Loes, bedankt voor je terugkoppeling. We hebben het net zelf uitgezocht, maar het staat wel degelijk in de railpocket vermeld. Ik heb je meer informatie toegestuurd in een privébericht.
Loes, bedankt voor je terugkoppeling. We hebben het net zelf uitgezocht, maar het staat wel degelijk in de railpocket vermeld. Ik heb je meer informatie toegestuurd in een privébericht.

Ik heb je net geantwoord over de info, ik hoop toch op een aanpassing 😉. Alvast bedankt.

Reageer