beantwoord

Tarief kinderen op ov chipkaart

• 26 februari 2014
  • 10 reacties
  • 7682 Bekeken

Mijn dochter van 4 heeft haar eigen ov chipkaart, maar bij inchecken wordt niet herkend dat ze kind is.
Dus betaal je de volle mep. Moet dus nog steeds papieren kaartje kopen.
Is hier niks aan te doen, want zo is het geen stap handiger.
icon

Beste antwoord door Anonymous 26 februari 2014, 23:03

Ze reisde met de NS van Gouda naar Woerden. Ik heb net de klantenservice gebeld, maar daar gaven ze aan dat de NS geen leeftijd afleest van de ov-chipkaart. Lijkt me sterk.

Als ik het goed begrijp heeft jouw dochter zelfstandig - dus zonder begeleiding - gereisd.
Op de NS website lees ik op de [b] Railrunner pagina [ /b] in het laatste punt van het eerste blokje :
"Kinderen van 4 t/m 11 jaar die alleen reizen, kunnen geen gebruik maken van een Railrunnerkaartje. Ze mogen wel reizen met een los kortingskaartje en ontvangen dan 40% korting op hun reis. Zij hebben hiervoor geen abonnement nodig."

Jouw dochter had dus met 40% korting mogen reizen, maar daar had ze dus kennelijk een los (papieren) treinkaartje voor moeten kopen.
De OV-chipkaart herkent dat kennelijk niet bij NS, en daar zou Klantenservice dus wel eens gelijk in kunnen hebben, ook al omdat NS geen leeftijdskortingen kent.
Toen ik 65 werd herkenden de kaartlezer in de bus wel dat ik "bejaard" was geworden en werd automatisch het reductie tarief toegepast. Bij de trein betaalde ik nog gewoon het volle pond.

Ervan uitgaande dat jouw dochter ook nog een terug komen is heeft zij dus totaal €7,00 betaald, terwijl zij met een los kaartje (met korting) slechts €4,20 had hoeven te betalen.
Of het zinvol is om te proberen dat verschil van €2,80 terug te vragen is- gezien het berag - natuurlijk een vraag die ik niet kan (en mag) beantwoorden.
Het kost je misschien meer dan wat het oplevert, als het al wat oplevert.

In ieder geval goed om te weten voor een volgende keer dat jouw dochter - zolang ze nog geen 12 is en alleen reist - gewoon een kaartje met korting uit de kaartautomaat op het station moet toveren.
En mocht dat lastig zijn i.v.m. bankpas en/of los geld, gewoon thuis via internet een e-ticket kopen en zelf even uitprinten.

Bekijk origineel

10 reacties

Mijn dochter van 4 heeft haar eigen ov chipkaart, maar bij inchecken wordt niet herkend dat ze kind is.
Dus betaal je de volle mep. Moet dus nog steeds papieren kaartje kopen.
Is hier niks aan te doen, want zo is het geen stap handiger.

Ik vermoed dat uw dochter dan een anonieme OV-chipkaart heeft. Daarop staan niet de gegevens van uw kind, zoals geboortedatum.
Bij het inchecken kan het systeem dus ook net vaststellen wat de leeftijd van de reiziger is en wordt het volle tarief in rekening gebracht.

Om uw kind tegen het gereduceerde tarief te laten reizen zal u voor haar toch een persoonlijke OV-chipkaart moeten aanvragen.
Overigens kan het lonend zijn om voor uw kind een zogenaamde Railrunner te kopen als zij met uw (of een andere volwassene) mee reist in de trein. Zo'n railrunner kost slechts €2,50.
Mijn dochter van elf overkwam gisteren hetzelfde. Ze heeft een persoonlijke ov-chipkaart, dus die zou moeten weten dat ze nog geen twaalf is. Is dit normaal?
Mijn dochter van elf overkwam gisteren hetzelfde. Ze heeft een persoonlijke ov-chipkaart, dus die zou moeten weten dat ze nog geen twaalf is. Is dit normaal?

Nee, Christien, dat lijkt mij niet normaal. In de chip van haar persoonlijke OVC staat ook haar geboortedatum, dus zou het systeem dat bij inchecken gewoon moeten herkennen en reductietarief moeten hanteren.
In dit geval kan je maar één ding doen, contact opnemen met het desbetreffende vervoersbedrijf met wie jouw dochter op dat moment reisde, want kennelijk is er iets niet helemaal in orde met hun apparatuur.
Ze reisde met de NS van Gouda naar Woerden. Ik heb net de klantenservice gebeld, maar daar gaven ze aan dat de NS geen leeftijd afleest van de ov-chipkaart. Lijkt me sterk.

Als ik het goed begrijp heeft jouw dochter zelfstandig - dus zonder begeleiding - gereisd.
Op de NS website lees ik op de [b] Railrunner pagina [ /b] in het laatste punt van het eerste blokje :
"Kinderen van 4 t/m 11 jaar die alleen reizen, kunnen geen gebruik maken van een Railrunnerkaartje. Ze mogen wel reizen met een los kortingskaartje en ontvangen dan 40% korting op hun reis. Zij hebben hiervoor geen abonnement nodig."

Jouw dochter had dus met 40% korting mogen reizen, maar daar had ze dus kennelijk een los (papieren) treinkaartje voor moeten kopen.
De OV-chipkaart herkent dat kennelijk niet bij NS, en daar zou Klantenservice dus wel eens gelijk in kunnen hebben, ook al omdat NS geen leeftijdskortingen kent.
Toen ik 65 werd herkenden de kaartlezer in de bus wel dat ik "bejaard" was geworden en werd automatisch het reductie tarief toegepast. Bij de trein betaalde ik nog gewoon het volle pond.

Ervan uitgaande dat jouw dochter ook nog een terug komen is heeft zij dus totaal €7,00 betaald, terwijl zij met een los kaartje (met korting) slechts €4,20 had hoeven te betalen.
Of het zinvol is om te proberen dat verschil van €2,80 terug te vragen is- gezien het berag - natuurlijk een vraag die ik niet kan (en mag) beantwoorden.
Het kost je misschien meer dan wat het oplevert, als het al wat oplevert.

In ieder geval goed om te weten voor een volgende keer dat jouw dochter - zolang ze nog geen 12 is en alleen reist - gewoon een kaartje met korting uit de kaartautomaat op het station moet toveren.
En mocht dat lastig zijn i.v.m. bankpas en/of los geld, gewoon thuis via internet een e-ticket kopen en zelf even uitprinten.

Hans, bedankt voor je antwoord. Je hebt het goed begrepen behalve dan dat het maar om een enkele reis ging en het dus maar om €1,40 gaat.
Ik vind het alleen belachelijk dat ik voor de kinderen een persoonlijke kaart heb gekocht omdat ik ervan uitging dat ze dan met korting zouden kunnen reizen, hetgeen bij de bus ook inderdaad werkt, maar dat het bij de NS toch anders werkt. Zo moeilijk zou het toch niet moeten zijn om indien op de chip staat dat ze nog geen 12 is ook 40% korting te geven. Waarom dan weer terug naar een papieren kaartje of een e-ticket?
En waarom wist ik dat niet. Op de site van de ov-chipkaart wordt namelijk wel gesuggereerd dat het zo zou werken. Maar nergens staat aangegeven dat het niet zo werkt. Vreemd.
Volgende keer maar een e-ticket.
Als je een kind meeneemt die 4 t/m 11 jaar oud is, kun je op de ovchipkaart van het kind een railrunner zetten bij de kaartautomaat.
Als je een kind meeneemt die 4 t/m 11 jaar oud is, kun je op de ovchipkaart van het kind een railrunner zetten bij de kaartautomaat.

Verschil is alleen dat het kind waar het in dit topic over gaat zelfstandig reisde.
En alleen op een railrunner gereisd kan/mag worden onder begeleiding van een volwassene.
Zij kon in dit geval dus niet op een Railrunner reizen.
Badge +3
In juli 2012 schreef NS in paragraaf 3.8 van een adviesaanvraag afschaffen papieren vervoerbewijzen dat in november 2012 de voorwaarden van de Railrunner zouden worden aangepast en dat vanaf dan ook alleenreizende kinderen tot 12 jaar gebruik zouden mogen maken van een Railrunner. Dit werd later vooruit geschoven tot maart 2013 (zie besluit j).

Is dit plan vooralsnog niet doorgegaan omdat papieren vervoerbewijzen met korting ook na maart 2013 nog te koop bleven?
In juli 2012 schreef NS in paragraaf 3.8 van een adviesaanvraag afschaffen papieren vervoerbewijzen dat in november 2012 de voorwaarden van de Railrunner zouden worden aangepast en dat vanaf dan ook alleenreizende kinderen tot 12 jaar gebruik zouden mogen maken van een Railrunner. Dit werd later vooruit geschoven tot maart 2013 (zie besluit j).

Is dit plan vooralsnog niet doorgegaan omdat papieren vervoerbewijzen met korting ook na maart 2013 nog te koop bleven?

Sommige besluiten worden door allerlei invloeden van buitenaf vaak vertraagd.
Als je alle besluiten stuk voor stuk naloopt zul je tot de conclusie komen dat de meeste nog niet zijn uitgevoerd of net in uitvoering zijn.

Dat geldt overigens niet alleen voor hetgeen in die brief staat. Ook op andere terreinen ontstaan vaak grote vertragingen.
Neem alleen maar de Hoekse Lijn. Concessie van NS was 3 jaar geleden afgelopen. Vanaf dat moment zou de RET op die lijn met een metrodienst gaan rijden (vergelijkbaar met RandstadRail). Als alles meezit wordt dat nu 2017.
Besluitvorming is één, maar het uitvoeren van die besluiten is vaak een heel ander (moeizaam) verhaal.
Papieren vervoersbewijzen met korting zijn bij een voordeelurenabonnement nog gewoon te koop.
Bij andere abonnementen (zoals Dal Vrij e.d.) niet.

Het gaat allemaal duidelijk een stuk trager dan aangekondigd, maar als we eenmaal een jaartje verder zijn....

Reageer